Chalupářskému kombi jsem se vyhýbal, jak to jen šlo. Vždyť jsem už získal první jízdní dojmy, tak proč se ještě zatěžovat testováním. Jenže to by nebyl správný přístup, je třeba usednout do nové Fabie Combi, vyzkoušet u nás tolik populární vznětový motor a otestovat, zda funguje nejen na francouzské riviéře, ale i na českých silničkách.
Vzhled
Tak nevím, podle Piëcha, exšéfa koncernu jde o nejhezčí auto od všech jeho značek. O tom by se daly vést sice velké spory, ale faktem je, že designově je nová Fabia opravdu podařená. A kombi se mi rozhodně líbí o dost víc, než krátká varianta. A to jsme ve srovnávacím testu měli Fabii v opravdu krásné dvoubarevné variantě. Všechny ty hrany a kombinace světlých pastelových barev s mnoha černými doplňky z ní dělají fešnou společnici.
Interiér
Jak je u škodovky tradicí, jsou tu kvalitní a dobře slícované díly a vše je velmi dobře ergonomicky rozmístěno. Popisovat vám po několikáte stejné tvary a ovladače je ztratou vašeho času, pojďme se tedy zaměřit na rozdíly mezi kombi a klasickým hatchbackem, který jsme již několikrát testovali. Tím největším je pochopitelně o 200 litrů větší zavazadlový prostor (celkem 530 litrů v základní konfiguraci). Pokud sklopíte zadní opěradla, dostanete až 1395 litrů. Navíc sklopný je i sedák a ne jen opěradlo, jako u krátké verze. Ani v tom případě však nezískáte rovnou ložnou plochu, tu zařídí jen dvojitá podlaha za příplatek 3400 korun. Nákladová hrana je o 49 milimetrů níže, ve výčce 611 milimetrů nad zemí. Další rozdíl pak najdete na zadních sedadlech, kde cestující získali k dobru centimetr pro svou hlavu. Celkově se toho ovšem interiéru mnoho vytknout nedá, zejména ergonomicky je opět na skvělé úrovni a posez za volantem je velmi příjemný.
Jízda
Jízda s Fabií Combi je stejně příjemná, jako s její krátkou sestrou. Dynamika by snesla i sportovnější naladění tlumičů s menšími bočními náklony. Tlumiče jsou nyní velmi komfortní a poskytují řidiči nesmírně kvalitní jízdní zážitek. Nedotáčivost vozu je maximálně potlačená a zadní převis spíše pomáhá dobré jízdě. K dobré ovladatelnosti přispívá elektronický přední diferenciál XDS+ s citlivými zásahy při přibržďování předních kol. Prakticky si jeho činnosti ani nemáte šanci všimnout. Ovšem nastavení podvozku by rozhodně umožňovalo použít více výkonný motor.
Tím hlavním, co by nás ovšem v tomto testu mělo zajímat, je vznětový motor 1.4 TDI. Ten má krásně lineární zátah a ačkoliv více zatěžuje přední náparavu, na výborně odladěném podvozku to není prakticky znát. Zvukové je však Fabia mnohem méně příjemnější, než její zážehové sestry. Zejména při studeném startu si budete muset vyslechnout i typické dieselové klapání. Využitelné oáčky se pohybují v rozmezí 1500 až 4000, díky čemuž nemusíte tak často řadit, což je kvůli přesným drahám trochu škoda. Snad jen ve městě si povšimnete, že při přesné padesátce jste přesně mezi trojkou a čtyřkou. Buď točíte trochu moc, nebo trochu málo. Když se ale pohybujete v optimálních otáčkách, tak je motor úsporný.
Závěr
Škoda Fabia Combi je velmi dobrým malým vozem a svůj příplatek patnáct tisíc oproti hatchbacku si dobře obhájila. Vznětový motor je dostatečně výkonný a úsporný, slušela by mu větší kultivovanost. Pokud ale vznětový motor nepotřebujete, zvolte raději zážehovou jednotku. Zvukově je příjemnější a spotřeba není nijak vysoká.
Základní cena (1.0 MPI Active) 262 900 Kč
Základní cena (1.4 TDI 77 kW Ambition) 366 900 Kč
Cena testovaného modelu Kč
Foto: rajdlstudio.com