Model Enyaq je prvním vozem mladoboleslavské automobilky stojící na sdílené koncernové platformě MEB, která byla vyvinuta čistě pro elektrické modely. Jedná se také o elektromobil, který se hrdě hlásí k oblíbené kategorii SUV, a který nám své vlastnosti předvedl v rámci redakčního testu již v roce 2021.
Sportovně střižená varianta RS pak byla představena o něco později, rovnou jako karosářská novinka nesoucí rysy karoserie coupé (v případě Enyaqu SUV-coupé), světlo světa tak spatřil Enyaq Coupé RS iV.
Poslední a zároveň testovanou novinkou je varianta RS u klasického, spíše praktického provedení SUV. Redakčnímu testu jsme tedy podrobili Enyaq RS iV v novém velmi slušivém barevném provedení Arctic Silver.
Exteriér
Základní tvarování elektrického Enyaqu je dáno především jeho příslušností ke kategorii SUV, dále tu máme také celkem jasný a nezaměnitelný rukopis mladoboleslavských designéru. Škoda Enyaq je tak vozem objemných a robustních proporcí, které jsou však ideálně zjemněny nemalým množstvím jednotlivých detailů, které jsou v případě verze RS doplněny o sportovní akcent.
Enyaq tak disponuje přepracovaným předním nárazníkem s výrazným žebrováním, samozřejmostí jsou také jednotlivé doplňky v černém provedení jako jsou zpětná zrcátka, prahové lišty, avizované žebrování předního nárazníku, lemování přední masky nebo označení automobilky a modelu na víku zavazadelníku. Zmínit se musím také o standardně dodávané světelné masce Crystal Face, velice slušivých 21“ palcových kolech, nebo o novinkové barvě Arctic Silver.
Vrcholný výbavový stupeň RS s vybranými modely z portfolia automobilky vždy pracuje velmi povedeně. Decentní sportovní charakter, který vozům tradičně přináší, tak příjemně sedí i klasickému Enyaqu.
Interiér
Interiér verze RS se obdobně jako exteriér vozu liší jen v jednotlivých detailech a použitých materiálech. Prim zde tedy hraje alcantara, výrazné zelené prošívání palubní desky a volantu, karbonový dekor a tradiční sportovní sedačky s integrovanými hlavovými opěrkami a logy RS.
Mohutná palubní deska ve výsledku působí paradoxně celkem vzdušně, jejím ústředním motivem se stává výrazný displej palubního infotainmentu o úhlopříčce 13″. Grafické prostředí displeje a jeho ovládání je tu s námi již delší dobu, v porovnání s konkurencí by si tedy zasloužil jistého oživení.
Zjednodušenému ovládání vozu je věrný také Enyaq, palubní desku tedy v její spodní části lemuje elegantní linka, na kterou navazuje pár klasických základních ovladačů vyvolávajících nabídku v displeji palubního infotainmentu. Minimalizace ovladačů již tradičně pozitivně přispívá ke zjednodušení palubní desky, na druhou stranu nastavování jednotlivých funkcí právě přes tento displej bohužel odvádí vaši pozornost od řízení.
Výše avizovanou vzdušnost celé palubní desce propůjčuje také poměrně titěrný přístrojový štít, který je výrazně menší a nabídne úhlopříčku jen 5,3“. Prioritou jeho informací je převážně rychlost a aktuální dojezd. Zmínit se musím také o head-up displeji, který byl v případě našeho vozu doplněn o rozšířenou realitu. Konkrétně se jedná například o pohyblivou symboliku odstupu vozidla jedoucího před vámi.
Obdobně vzdušný a dynamicky tvarovaný je také středový tunel Enyaqu, v jeho horní části je umístěn poměrně decentní volič „směru jízdy“, slušně dimenzovaný odkládací prostor, prostor pro odkládání nápojů nebo ovladač elektrické ruční brzdy. Absence klasické převodovky pak umožnila vzniku odkládacího prostoru i pod středovým tunelem, tento fakt přispívá k avizované vzdušnosti celého interiéru.
Škoda Enyaq klasického karosářského provedení nabídne dostatek vnitřního prostoru, kterého je dosaženo především základním tvarováním vozu. Dostatek prostoru pro kolena i nad hlavou tak panuje jak na předních, tak i zadních pozicích. Bohatě dimenzovaný je také zavazadlový prostor, který dosahuje základní hodnoty 585 litrů.
Elektrické pohonné ústrojí
Plně elektrická Škoda Enyqa iV je v nabídce ve čtyřech výkonových variantách. Základem je Enyaq iV 60, který disponuje 132 kW výkonu, dále Enyaq iV 80 se 150 kW výkonu a k dispozici je také verze Enyaq iV 80x s pohonem obou náprav a výkonem 195 kW. Samotný vrchol pak tvoří testovaná verze RS, která disponuje dvojicí elektromotorů, tedy pohonem obou náprav a kombinovaným výkonem 220 kW.
O pohon „eresového“ Enyaqu se tedy stará již známé pohonné ústrojí skládající se z dvojice elektromotorů. Zadní náprava je osazena elektromotorem disponujícím výkonem 150 kW s maximem točivého momentu dosahující hodnoty 310 Nm. Přední náprava je pak vybavena druhým elektromotorem o těchto parametrech, 80 kW výkonu a 162 Nm točivého momentu. Enyaq s dvojicí elektromotorů je primárně poháněn zadním elektromotorem, přední je pak automaticky připojován v případě aktuální potřeby.
Celkový kombinovaný výkon tohoto elektrického pohonného ústrojí disponuje výkonem 220 kW a úctyhodným točivým momentem, který dosahuje maximální hodnoty 460 Nm. Avizovaných 220 kW pak dvojice elektromotorů poskytne jen v případě, že je baterie nabitá na více než 88% a disponuje teplotou mezi 23 až 50 °C. Výkon dosahující hodnoty 195 kW by vám však Enyaq RS měl poskytnout kdykoliv.
Enyaq RS je vždy vybavený baterií o kapacitě 82 kWh (využitelných 77kWh), dobíjet je pak schopný výkonem až 135 kW. Rychlonabíječka (125 kW) je ho tak schopná na 80% nabít za cca 40minut, domácí 11 kW nabíječka to zvládne za cca 6 hodin.
Již dříve testovaný Enyaq Coupé RS iV mě celkem mile překvapil svoji spotřebou. Její hodnoty jsou samozřejmě odvislé od aktuálního počasí, jízdního stylu nebo komfortu, který panuje na palubě. Za plného komfortu a spíše v defenzivnějším jízdním stylu se budete s Enyaqem RS iV pohybovat se spotřebou okolo slušných 20 kWh/100 km. Sportovnější nebo dálniční tempo pak spotřebu zvedá k hodnotám okolo 25 kWh/100km. V kontextu s velikostí baterie se tedy dostáváme k reálnému dojezdu, který osciluje někde mezi 350 – 400 km.
„Eresový“ Enyaq je stran jízdního projevu výkonným elektromobilem, který vám nabízí příjemně tichou a velmi komfortní jízdu (v případě adaptivního podvozku DCC), stejně tak umí nabídnout výrazný a kontinuální zátah dvojice elektromotorů, který přichází s okamžitým účinkem. Akcelerovat z 0 na 100 km/h zvládá nelehký Enyaq RS za slušných 6,5 vteřiny, jeho maximální rychlost je pak omezena na 180 km/h. Dále tu máme pohon všech, který zajišťuje dostatek trakce ve většině situacích.
Stran podvozku mě celkem překvapilo, že testovaný vrcholný Enyaq nedisponoval jeho adaptivním verzí DCC, který je pouze za příplatek. Klasický podvozek ochuzuje Enyaq o komfortní jízdní režim a na jeho jízdním projevu je to celkem znát. Podvozek je díky nízkému těžišti sice poměrně jistý a stabilní, bohužel však celkem tuhý, výraznější nerovnosti na vozovce se tak znatelně přesouvají směrem do kabiny.
Soužití s elektrickým Enyaqem je ve výsledku velmi příjemné, potěší například absence klasického aktivování vozu, po nastoupení stačí jen sešlápnout brzdový pedál a vůz se aktivuje automaticky, dále už jen zvolíte směr jízdy v rámci ovladače na středovém tunelu. Velmi dobře funguje také automatická rekuperace (díky ECO Assistu), který obstojné predikuje jízdní situace a vůz automaticky brzdí, tedy rekuperuje. Úroveň rekuperace pak lze samozřejmě ovlivnit také „pádly“ pod volantem.
Závěrem
Dle aktuálního ceníku pořídíte Škodu Enyaq iV v základním výbavovém stupni CLEVER od 1 239 900 Kč (Enyaq iV 60, 132 kW výkonu, 62 kWh kapacita baterie). V rámci tohoto výbavového stupně pořídíte ještě Enyaq iV 80 (150 kW výkonu, 82 kWh kapacita baterie) od 1 364 900 Kč a Enyaq iV 80x (195 kW výkonu, 82 kWh kapacita baterie) od 1 464 900 Kč včetně DPH.
Následující výbavový stupeň SPORTLINE je k dispozici se stejně výkonnými a stran baterie stejně kapacitními verzemi. Enyaq iV 60 tedy pořídíte od 1 319 900 Kč, iV 80 od 1 444 900 Kč a iV 80x od 1 544 900 Kč.
Ceníkovým vrcholem se tedy logicky stává testovaná verze RS, která disponuje výkonem 220 kW a baterií o kapacitě 82 kWh. Klasické karosářské provedení startuje na částce 1 644 900 Kč, verzi COUPÉ pak pořídíte od 1 704 900 Kč včetně daně.
Škoda Enyaq iV nám tedy již potřetí předvedla, že umí být velmi schopným elektromobilem, kterému nechybí dostatek vnitřní prostornosti, komfortní jízdní projev, adekvátní výkon a také slušné hodnoty dojezdu. Testovaná vrcholná výbava RS pak přichází se sportovním charakterem, který velmi sluší i variantě s klasickým karosářským provedením. Osobně bych se dlouho rozmýšlel, pro kterou z variant se rozhodnout. Sportovní charakter verze RS by měl pocitově lépe sedět variantě Coupé, na druhou stranu nejsem úplně příznivcem spojení SUV a coupé, zřejmě bych tedy sáhl po „klasice“, tedy po aktuálně testovaném Enyaqu RS iV.
Zdroj: Autorský text
Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora