TEST Škoda Citigo 1.0 CNG Elegance Green tec – Bulimik

TEST Škoda Citigo 1.0 CNG Elegance Green tec - Bulimik

Malé městské vozítko, které díky možnosti jízdy na CNG, vzbudilo řadu spekulací a názorů o tom, jestli se taková investice vyplatí a do jaké míry je jeho užití vhodné. Právě proto jsme byli moc potěšeni z možnosti přijetí Citiga na týden do rodiny

 

Design – Malý s tváří vyspělého 

Volkswagen up!, Seat Mii, Škoda Citigo. Jedná se o téměř identické automobily, které se zvenčí liší pár detaily a znakem na kapotě. Jejich design plně odpovídá městskému prostředí – krátké přesahy přes kola, velké dveře, hravý vzhled. Naše Citigo bylo v pětidveřovém provedení a ve vrcholné verzi Elegance, kde najdete plno drobností (např. mlhová světla, litá kola, atd.), díky kterým působí seriózním a kvalitním dojmem. Panoramatické střešní okno je sice za 15 200 Kč, ale v létě udělá dobrou službu a vypadá skvěle.

Interiér – Minimalistický, ale příjemný

Po usednutí do Citiga zjistíme, že je poměrně prostorné a ani dvě dospělé osoby se zde nebudou tísnit. Ovládací prvky jsou přehledně rozložené a dobře dostupné. Najdete je centrálně na středovém panelu, dveřích a multimediálním zařízení. To je volitelná výbava v hodnotě 6 892 Kč, ale rozhodně bych si ji k vozu pořídil. Kromě externího otáčkoměru a teploměru si na něm můžeme navolit handsfree, hudební přehrávač, výstup parkovacího asistenta a satelitní navigaci, která za celý týden používání ani jednou nezklamala. Další výhodou je její snadná demontáž, takže si ji můžete vzít kdykoliv s sebou, k tomu jsou přizpůsobeny i její rozměry.

Mohlo by vás zajímat:  Škoda Kodiaq 2.0TDI 140 kW 4x4 DSG 7 Sportline 7 míst - Medvěd po česku

Kožený sportovní volant (5 100 Kč) padnul velmi dobře do ruky a jeho zpracování bylo příkladné. Nedocházelo ani ke zbytečnému pocení rukou, což bývá častý problém. Stejně příjemná byla i vyhřívaná sedadla v designu QuickSilver. To jsme v zimě opravdu ocenili. Minimalistická kaplička s budíky, včetně palubního počítače, byla dobře čitelná i při oslňujícím slunci. Rozšířená audio soustava na celkem šest reproduktorů (2 200 Kč) hrála velice dobře, až překvapivě dobře, na automobil této třídy. Zadní sedadla nebyla navržena primárně na převážení dospělých osob, ale na krátké cesty se tu nebudou cítit nepříjemně.   

Motor – Úleva pro peněženku

To je asi ta nejzajímavější a často kontroverzní část tohoto vozu. Litrový tříválec MPI s výkonem 60 koní uzpůsobený pro jízdu na CNG. Za tuto zástavbu si připlatíte zhruba 52 000 korun. První tři nevýhody, pomineme-li cenu, spočívají v absenci rezervy kvůli palivové nádrži, dále úbytku 6,5 koně výkonu a nárůstu hmotnosti o skoro 100 kg, což má značný dopad na dynamiku jízdy. Tím, ale neduhy končí a začíná ta příjemná část.

Díky možností jízdy na benzín i CNG se nemusíte strachovat, že nebudete schopni dojet na místo určení, jelikož síť čerpacích stanic s CNG je zatím řídká. Na benzín vždy dojedete. Nádrž pro CNG pojme 12 kg plynu (dvě plynové nádrže pro 35 a 37 litrů), která by měla vystačit na 300 kilometrů, v závislosti na typu trasy a stylu jízdy. Automobilkou udávaná spotřeba činí 4,4 m3/100 km, mně se však na trase Liberec – Teplice v Čechách podařilo dostat pod hranici 3 m3/100 km. Po krátké kalkulaci zvládlo Citigo trasu dlouhou 123 km za 94 korun, což mne opravdu šokovalo. Levněji byste tuto cestu zvládli jen na kole nebo pěšky, tady jsem ale měl plný komfort a možnosti automobilu. Benzínová nádrž má objem 10 litrů a při spotřebě 6,3 l/100 km si snadno spočítáte dojezd. Pokud jedete s Citigem na benzín, je také malinko svižnější.

Mohlo by vás zajímat:  Test LEXUS RX 500h F SPORT - prémiové SUV s ještě prémiovějším jízdním projevem

Jízda – Za úsporu se platí dynamikou

Co se dynamiky týče, asi není překvapením, že Citigo není nijak svižné. Naopak, při větším zatížení nebo stoupání, nepomáhá ani podřazení a plyn na podlaze. Na druhou stranu provoz nijak nezdržuje a to ani na okreskách, kde Vás budou ostatní auta brzdit v zatáčkách, jelikož díky dobrému podvozku do nich nemusíte moc brzdit. Dokázal jsem s ním předjet i kamion, ale chce to dávku odvahy a pro jistotu dva pruhy. Na dálnici nemá problém držet 130 km/h a zdaleka není na svém limitu. Díky kvalitnímu zpracování jsem se během cestování necítil nijak otrávený. Pokud Vás netrápí nízký výkon, i delší cesta bude příjemná. Také elektronické systémy pomáhající při jízdě v krizové situaci okamžitě zareagovaly a zabránily vozu ve vyjetí z dráhy, nebo ztráty kontroly nad řízením.

Mohlo by vás zajímat:  Test Peugeotu 2008 GT Line 1.2 PureTech – pohledné kompaktní SUV s tříválcem pod kapotou

Závěr – CNG se vyplatí!

Finální rozhodnutí o tom, zda benzínové Citigo nebo CNG, nechám na Vás. Faktem ale je, že při třetinových nákladech se Vám investice vrací s každým kilometrem. Je to silný argument ve prospěch tohoto prcka. Celkově se skvěle osvědčilo ve městě i mimo něj a je tak ideálním druhým automobilem do rodiny.

Skvěle se hodí i pro začínající řidiče a pro mladé. Díky nízkému výkonu mají rodiče zaručeno, že jejich ratolest nebude moci dělat s autem vylomeniny, mladé zase potěší nízké náklady na cestu a celkem kvalitní audio soustava. Snadnou jízdu ve městě a parkování snad zmiňovat ani nemusím. Chcete-li slyšet můj názor, tak Citigo je velmi dobrá volba a i mě možnost CNG přesvědčila o svých kvalitách. S příplatkovou výbavou jsem ve voze našel vše potřebné, ale v roli kupujícího bych některé prvky vynechal.

 

Základní cena testovaného vozu (Citigo 5D 1,0 MPI Active): 193.900,- Kč

Cena testovaného vozu (Citigo 5D 1,0 CNG Green tec Elegance): 354.592,- Kč

 

Klady

– náklady na pohonné hmoty

– kvalitní interiér

– dobrý podvozek

– snadné ovládání ve městě

– multimediální zařízení (příplatek 6 892 Kč)

Zápory

– výkon motoru

– nízký počet stanic CNG

– cena

– absence rezervy

Porovnejte parametry vozu Škoda Citigo s konkurencí na Autohled.cz