Test Renault Arkana: Stylové hybridní SUV-kupé láká především na vzhled, ale má i některé jiné přednosti

Img 20210824 174630 1

Už dávno to není jenom sedan, hatchback nebo kombi. Když vybíráme auto i s ohledem na vzhled a tvar karoserie, je na výběr celá řada možností. Liftback, fastback, shooting brake, ale také SUV, kupé anebo spojení obou. Takzvané SUV-kupé. Tímto tvarem karoserie se pyšní i Renault Arkana, kterou jsem měl tu čest vyzkoušet. A je design to hlavní, co na autě táhne, nebo má i jiné přednosti? Test napoví.

Vzhled, na kterém se jenom těžko hledají mouchy

Byla doba, kdy lidé kupovali auta výhradně podle jejich praktičnosti a nikoho v podstatě nezajímalo, jak jejich plechový miláček vypadá. Designéři jako by zapomněli vymýšlen novinky, či se snad báli být originální. Poslední roky je tomu naštěstí jinak a ukazuje se, že různé experimenty v oblasti designu rozhodně nejsou na škodu. To samozřejmě úplně není příklad Renault Arkana, protože styl SUV-kupé není zase až tak velká novinka posledních měsíců. Podobných vozů ale zase tolik není, a tak je jasné, že vzhled prostě vynikne. Zvláště když jedete v autě výrazné oranžové barvy, jako jsem měl možnost já.

Oranžový lak karoserie vypadá v případě SUV-kupé jako velmi povedenou volbou. Lehce sportovní nádech, který barva pomáhá navozovat, však stále neztrácí na své celkové eleganci, a tak se málokdy stane, že by se za vozem Renault Arkana někdo neohlédl. Kombinace štíhlých linií a robustního stylu přináší velmi povedené spojení. Ale pojďme k detailům, jako jsou především tvary světel, které mají připomínat písmeno C. Nechybí ani sportovněji laděná přední maska, či litá kola s barevným prvkem, který s karoserií povedeně ladí.

Přední logo Renault působí vcelku robustním dojmem, i pro své chromové provedení. Tím se nešetřilo ani v jiných oblastech, například pokud jde o koncovky výfuku. Zadní nárazník mohl být přece jenom možná ještě o trochu lépe vychytaný, protože oproti přednímu, velmi elegantně zpracovanému může působit nudněji a obyčejněji. Vše naštěstí zahraňuje celkový pohled na záď, s propojenými světlomety, opět výrazným logem značky a nepřehlédnutelným nápisem ARKANA. Na bocích dveří poté nechybí ozdobné prvky s nápisem R.S. Line, který symbolizuje sportovněji laděný stupeň výbavy.

Mohlo by vás zajímat:  Test Ford Ranger Raptor: Dinosaurus, který zaostává za standardem a je určen na jiné věci, než se zdá

Interiér laděný do sportovního stylu

Označení R.S. Line samozřejmě dává tušit, že se bude hrát na sportovní notu. To lze jasně poznat hned po otevření dveří, kdy oči spočinou na barevné kombinaci tmavých odstínů a červených designových prvků. Červená barva je použita spíše jen na kontrastní linie, jako je obšití v oblasti dveří, sedadel nebo loketní opěrky. Je jí ale lemováno logo Renault na volantu, stejně jako je použita v podobě výrazné lišty na části palubní desky před spolujezdcem. Při prvotním pohledu vypadá kabina celkem prostorně, ale…

Při nasedání je oproti klasickému SUV nutné se mírně pokrčit a najít správnou polohu tak, abyste zapluli do sedačky a nebouchli jste se o část A sloupku navazujícího na střechu. Po usednutí se dostavil dojem, jako bych byl strašně blízko čelního skla. A to nejsem žádný habán a sedadlo mám nastaveno spíše dál od volantu, ale zároveň tak, abych nedrtil nohy spolucestovateli za mnou. Vzhledem k délce auta pro mě celkem nepříjemné překvapení.

Jinak ale interiér působí dobře. Designově určitě a pokud jde o praktičnost, je vše víceméně všude tam, kde má být. Ovládací prvky na středové konzoli jsou bez problému dosažitelné, netradičně umístěný infotainment – na výšku je snadno přístupný a potěší například i odkládací prostor na klíček, pokud ho nechceme mít stále v kapse. Povedeně vypadá také volič převodovky, který si stále zachovává styl řadicí páky, ale ve vcelku úsporném, ale dobře vypadajícím designu. Co možná mírně bije do očí je žlutý prvek R.S. Line ve spodní části volantu, zvláště když jinak dominuje v interiéru pouze červená. Možná trochu laciněji mohou vypadat i kulaté ovládací prvky klimatizace, ale jinak má Renault Arkana interiér vcelku slušný.

Mohlo by vás zajímat:  TEST MAZDA 3 E–SKYACTIV X 186 - lehká elektrifikace X

Se třemi motory

A co se odehrává pod kapotou? Renault Arkana je u nás možné pořídit buď s benzinovým motorem 1.3 TCe naladěným na dvě výkonnostní varianty, nebo s novinkou v podobě hybridní motorizace, označené jak E-TECH 145. Jedná se o kombinaci benzinové jedna-šestky s výkonem 69 kW, elektromotoru s výkonem 36 kW a startér-generátoru s výkonem 15 kW. Celkově tedy testovaný Renault Arkana v hybridní verzi disponuje výkonem 105 kW, tedy 143 koní. Mírným zklamáním je fakt, že hybrid není výkonnostně vrcholnou motorizací a nachází se mezi oběma klasickými benzínovými jedna-trojkami. Z hlediska zrychlení je však nejpomalejší volbou, protože v případě čistého benzínu dosáhne Arkana stovky pod 10 vteřin, u hybridu je to skoro 11. Je to dáno samozřejmě i zhruba o 100 kg vyšší váhou.

Na druhou stranu dynamika hybridu má své výhody, hlavně při potřebě krátkodobě vystřelit bez nutnosti čekat na optimální otáčky či pomoc turba. Své výhody má hybridní motorizace samozřejmě i ve městech, kde přijde vhod tichý, čistý chod a také nízká spotřeba. Tu má hybridní Arkana zhruba o litr nižší než benzinová. Ale jde o papírové hodnoty, samozřejmě.

Dálniční pohodář

Pokud je provoz, kde se Arkaně bude líbit ze všeho nejvíce, jsou to určitě dálnice, rychlostní silnice a také městské okruhy. Zkrátka rovina s kvalitním asfaltem. Rozbité cesty plné nerovností a děr bohužel nejsou pro auto to pravé. Ne všechny díry jsou dokonale tlumeny a některé otřesy jsou až nepříjemné. Zároveň je ale třeba říct, že Arkana se zničených okresech nebo dokonce polňaček rozhodně nezalekne, díky své dvaceticentimetrové světlé výšce. Stále jde ale výhradně o předokolku a to je třeba mít na paměti.

Mohlo by vás zajímat:  Test Harley-Davidson LiveWire: Když legenda jezdí na elektřinu

Až na dané neduhy spojené se zvládáním některých nerovností a děr se Renault Arkana chová vcelku slušně a ani při ostřejší jízdě se není třeba bát nežádoucích situací, jako je snad houpání, či výrazné narušení jízdní stopy. Auto sedí jak má a díky elektromotorům je vždy připraveno poskytnou dostatek výkonu v případě krátkodobé potřeby srovnat ho do směru, který je potřeba. Obávaná houpavost jako u některých klasický SUV se nedostavila, což je opět plusový bod navíc. Stejně jako to, že řízení není přeposilované a stále zůstává určitá interakce mezi řidičem a vozem, což samozřejmě hlavně při agresivních jízdách přidá na jistotě.

Povedený hybrid

Když říkám hybrid, nemám na mysli jenom spojení benzinového a elektromotoru. Auto je takovým netradičním hybridem celé, od začátku do konce. Kombinuje to nejlepší z SUV i kupé a zajímavě to propojuje v povedený design. Je skvělým parťákem na cesty při polykání dálničních kilometrů, ale při své světlé výšce s ním lze dojet i k opuštěné chalupě. Nemá žádné uchvacující zrychlení, ale přesto dokáže i při polechtání plynového pedálu dodat rychle výkon na zvládnutí aktuálního manévru. A vzhledem k pozitivům není ani drahé. Startovní cena Renault Arkana R.S. Line s hybridní motorizací je 798 000 Kč. Už samotný základ je ale slušně vybavený jak po designové, tak po technické stránce a případné volitelné příplatky nejsou něčím, co by bylo nutně nezbytností.

Zdroj: Autorský text 

Zdroj fotografií: Vlastní fotografie autora / David Hampl
David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora