Test Range Roveru P400 Autobiography – nová motorizace pro ikonu kategorie SUV

11

Redakčním testem nám aktuálně prošel vůz, který se stal jedním ze spoluzakladatelů dnes tak oblíbené kategorie SUV. Otestovali jsme tedy ikonu, která již dlouhou řadu let udává trend v této kategorii. Vždyť její první generace se světu představila již v roce 1970.

Jako hrdý majitel avizovaného kusu historie (první generace modelu Range Rover) jsem velmi rád, že jsem mohl aktuálně vyzkoušet dnes již čtvrtou generaci tohoto legendárního a léty prověřeného vozu.  

Redakčnímu testu jsme tedy podrobili Range Rover, který byl vybaven novinkovým benzínovým řadovým šestiválcem disponujícím výkonem rovných 400 koní, vůz byl dále vybaven vrcholnou a velmi slušivou výbavou Autobiography.

Foto: Jan Horský

Jednoduché a léty prověřené linie

Pomineme-li skvělé jízdní vlastnosti, o kterých bude ještě řeč, patří k hlavním přednostem tohoto vozu jednoznačně jeho vnější vzhled. Aktuální čtvrtá generace Range Roveru je tu s námi již úctyhodných osm let, v rámci kterých se dočkala jen lehkého omlazení.

Jeho objemné a majestátní tvary disponují jednoduchými a až prostými liniemi, které ctí jisté tradiční a historické členění tohoto vozu, navíc pak úspěšně maskují jeho skutečnou velikost.

V rámci bočního profilu je avizovaný odkaz na první generaci tohoto vozu asi nejpatrnější. Okolo celého vozu se totiž táhne striktně horizontálně orientovaná linka propojující přední a zadní světlomety, oddělující objemnou kapotu od samotných blatníků, dále na ní navazuje také žebrování umístěné na předních dveřích, a nakonec se tato linka stává jistou základnou pro kliky bočních dveří.

Elegantní přesto dynamické proporce jsou pak mohutné boční partii propůjčeny díky mírně se svažující střeše vozu, která navíc vytváří dojem „plovoucí“ střechy pomocí černých sloupků karoserie.

Přední partie nabídne opět velmi uhlazené a klidné linie, její horizontální členění je opět inspirované v dlouholeté historii tohoto modelu.

Zadní partie pak pokračuje v plně nastoleném duchu a povedený vnější výraz tohoto vozu adekvátně doplňuje. Samozřejmostí jsou dvoudílné výklopné zadní dveře, nebo velmi efektní zadní lampy disponující prostorovým efektem, nechybí ani dvojice celkem objemných chromovaných koncovek výfuku.

Mohlo by vás zajímat:  Test Hyundai Bayon: Náhradník populárního auta, který zcela jistě dokáže zatopit hlavní konkurenci

Čtvrtá generace Range Roveru je tedy po stránce vnějšího designu jednoznačně povedená a jednoduše se odkazuje do historie za pomoci soudobého designu.

Foto: Jan Horský

Komfort doprovázený luxusem výbavy Autobiography

Interiér testovaného kousku, konkrétně pak jeho barevné a materiálové provedení, nabídl velmi působivý zážitek. Ihned po usednutí je vám na každém centimetru zcela jasné, že si vás vůz bude neskutečně hýčkat.

Samotná sedadla jsou bohatě dimenzována a velmi komfortní, samozřejmě pak s masážní funkcí, která nabídne více programů a stupňů intenzity.

Testovaný Range disponoval pětimístnou specifikací, zadní „lavici“ však tvořila dvojice samostatných plnohodnotných křesel, která nabídla široký rozsah nastavení své polohy a opět masážní funkci. Pátá pozice uprostřed byla v tomto případě spíše nouzová, sedí se zde totiž na elektricky sklopné středové loketní opěrce. Čtyřmístná specifikace pak se sklopenou zadní loketní opěrkou vypadala opravdu luxusně.

Foto: Jan Horský

Pravá zadní pozice navíc umožňovala díky alternativnímu přepínání ovládat sedačku řidičova spolujezdce a uvést ji tak do polohy pro maximální pohodlí cestujícího vpravo vzadu.

Objemná palubní deska svým členěním pokračuje v nastoleném duchu povedeného exteriéru. Jednoduché linie a horizontální členění tedy vládne i jejímu elegantnímu tvarování. Její střední část je kompletně věnována palubnímu infotainmentu a ovladačům pro nastavení vozu. Tato partie je tedy tvořena dvojicí velkých displejů, první je kompletně věnovaný infotainmentu, druhý ovladačům pro nastavení klimatizace, sedadel a samotného vozidla. Ve spodní části displeje jsou pak umístěny dva kruhové ovladače, které již tradičně po stlačení mění svoji funkci. Tedy v základní poloze nastavujete teplotu dané zóny a po stlačení tímto ovladačem nastavujete například intenzitu vytápění sedadla.

Mohutný středový tunel je již tradičně vybaven automaticky výsuvným kruhovým ovladačem automatické osmistupňové převodovky, dále opět kruhovým ovladačem systému Terrain Response, součástí jsou také dva držáky na pití a prostorná loketní opěrka ukrývající chlazenou přihrádku.

Mohlo by vás zajímat:  Ssangyong Korando - nová hvězda mezi kompaktními suvčky?

V rámci kapličky přístrojů máme třetí digitální displej umožňující velkou míru individualizace jeho grafického prostředí. Digitální prostředí všech tří displejů je na velmi vysoké úrovni, navíc skvěle vypadá, co se týče rychlosti odezvy, jedná se zde spíše o průměr.

Foto: Jan Horský

Chválím také multifunkční volant, líbí se mi, jak vypadá, vyhovoval mi také jeho větší obvod, stejně tak, jako samotný průměr věnce. Jeho ovladače pak disponovaly opět dvojitou funkcí a po stránce uživatelské fungovaly velmi dobře.

Range Rover dále nabízí 707 litrů základního objemu v zavazadlovém prostoru a praktické dvojité výklopné víko. Samozřejmostí je pak možnost elektronického sklopení sedadel druhé řady, nebo nastavení světlé výšku vozidla, vše pak ovladači, které jsou ideálně umístěny právě v rámci zavazadlového prostoru.

Foto: Jan Horský

Novinkový řadový šestiválec

Model Range Rover je v nabídce hned v několika motorizacích, ty vznětové zde zastupují motorizace D300 (300 koní výkonu) a D350 (350 koní výkonu), v obou případech se pak jedná o třílitrovou přeplňovanou mild-hybridní motorizaci.

V rámci benzínových motorizací je v nabídce námi testovaná třílitrová mild-hybridní motorizace P400 (400 koní výkonu), dále dvoulitrová plug-in hybridní motorizace P400e (404 koní výkonu) a vrcholná pětilitrová kompresorem přeplňovaná osmiválcová motorizace P525 (525 koní výkonu).

Testovaný třílitrový řadový šestiválec P400 je novinkou v portfoliu nabízených motorizací. Tato motorizace pak plně vychází z používané platformy Ingenium, motorizace disponuje výkonem 294 kW (400 koní) a velmi slušným kroutícím momentem 550 Nm. Navíc se jedná o mild-hybrid, který pracuje se 48V startér-generátorem. V nízkých otáčkách je motor přeplňovaný elektrickým kompresorem, a to do chvíle, než přijde na řadu klasické turbodmychadlo.

Novinkový šestiválec musím jen chválit, v klidovém režimu umí být velmi tichý a krásně kultivovaný, když mu pak začnete šlapat na krk, nabídne naprostý dostatek výkonu v celém svém spektru otáček. Ostřejší tempo mu rozhodně není cizí a odmění vás i příjemnou „reálnou“ zvukovou odezvou. Jeho spolupráci s osmistupňovým automatem pak hodnotím jako bezproblémovou a uživatelsky velmi příjemnou. Ani se spotřebou to není žádná tragédie, v rámci týdenního testu jsem vůz nikterak nešetřil a jezdil za průměrných 13,5 litrů na 100 km.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Porsche 914

Ohromná rozmanitost jízdního projevu vozu pak z velké míry těží z výškově nastavitelného vzduchového podvozku, který umí být ne jednu stranu velmi komfortní, v dynamickém režimu umí naopak značně přitvrdit a zlepšit tak jízdní stabilitu vozu v rámci ostřejšího tempa. Podvozek pak pracuje ve třech výškových úrovních, v té nejvyšší disponuje Range úctyhodnou světlou výškou a za pomoci rozsáhlého terénního asistentu se z něj stává neskutečně obstojné off-roadové náčiní. I čtvrtá generace Range Roveru je tedy v terénu opravdu jako doma. Já jsem se sním do žádných extrémů nepouštěl, protože auto s cenovkou olizující čtyři milióny korun prostě chcete vrátit bez jediného škrábance. Doporučuji však shlédnout nějaká videa z testovacího centra v Solihullu, neskutečné co tento luxusní vůz dokáže.

Foto: Jan Horský

Závěrem

Začněme tím nejsmutnějším, tedy pořizovací cenou, „základní“ Range Rover totiž pořídíte ve výbavovém stupni HSE a s třílitrovou naftou D300 od 2 986 643 Kč včetně DPH. Pokud vám nafta nesmí do baráku pak „základní“ Range s testovaným benzínovým šestiválcem startuje na částce 3 156 406 Kč včetně DPH.

A pokud jste se stejně jako já zakoukali do námi testovaného kousku, tedy do vozu ve výbavovém stupni Autobiography, pak si rovnou připravte necelé čtyři milióny korun.

Co se týče celkového hodnocení testované čtvrté generace, já mám celkem jasno. Je to jednoduše jeden z vozů, který bych chtěl každé ráno vídat ve své garáži. Range Rover pak bohužel není, díky své vysoké pořizovací ceně, pro každého a klientela na kterou tento vůz cílí je zcela evidentní. Na druhou stranu je jeho nepříznivá cenovka logicky opodstatněná tím, co vše vám umí nabídnout. Od elegantního a líbivého exteriéru, přes ohromně komfortní interiér, až po neskutečně rozmanité jízdní vlastnosti.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora