Z hlediska prodejnosti je model Peugeot 2008 v České republice rozhodně tím nejžádanějším z portfolia francouzské automobilky. Toto menší SUV má samozřejmě hodně blízko neméně populárnímu modelu Peugeot 208. Jedna nula navíc v názvu pochopitelně znamená určité zvětšení, rozhodně ne jenom optické. Je toho víc, co umí Peugeot 2008 nabídnout.
Nepřehlédnutelný vzhled
Tenhle design budete buď milovat, nebo nenávidět. Spíše se přikláním k tomu prvnímu, jelikož Peugeot 2008 je stejně jako menší 208 velmi povedeným autem. Na první pohled jsou klíčové charakteristiky zcela jasné. Výrazná, nepřehlédnutelná maska chladiče, ale i horizontální diody denního svícení, které mají evokovat zuby. Tedy určitou ostrost a dravost, což autu rozhodně nelze upřít. A to ani při pohledu na záď, kde znovu dominují tvary světel. Tentokrát v podobě lvích drápů.
V mém případě nelze zapomenout ani na stupeň výbavy GT Pack, který vychází z nejvyššího Allure a přidává autu přece jenom něco navíc, a to i po designové stránce. Na první pohled zaujmou třeba zatmavená zadní okna, zrcátka lakovaná černým odstínem, nebo také černá střecha. To vše skvěle ladí s designem použitých osmnáctipalcových disků kol. A v kontrastu s modrým nádechem to skvěle funguje. I za podpory některých odvážných designových výstřelků, jako jsou třeba jasně viditelné prolisy dveří, mající trojúhelníkový design. Jednoduše řečeno, design Peugeotu 2008 rozhodně není nudný a v šedi velkoměst, kam také patří, se určitě nebude ztrácet. Právě naopak.
Extravagantní interiér
Není to jenom obal, tedy karoserie vozu, která přináší určitou dávku odvážných prvků. Ve stejném duchu se nese i interiér. Tvůrci auta jako by věděli, co přesně chtějí udělat. A tak oba designy, venkovní i vnitřní příjemně korespondují a ukazují, že nového se rozhodně není třeba bát. Originalita s sebou ale nese i oběti. Jde však primárně o zvyk. Malý volant je v tomto případě doslova nutnost, jelikož řidič si chtě-nechtě musí zvyknout na zcela jiný posez, než u konkurenčních vozidel. Poloha volantu musí být níže, než jsme zvyklí, jelikož na přístrojovku (tedy v tomto případě i-Cockpit) se nenahlíží skrz volant, ale budíky máte v zorném poli nad ním. Věřte, že první desítky kilometrů vám to přijde lehce nepřirozené, párkrát budete hledat optimální polohu těla při nalézání a vylézání, ale potom… Po týdenním testu jsem si na tyto první negativní pocity ani nevzpomněl. Všechno bylo v pohodě a to jen potvrzuje, že není důvod držet se při zemi, protože vždy jde jenom o zvyk a potřebu vystoupit ze zažitého rámu.
Zpět ale k tomu, jak Peugeot 2008 vypadá uvnitř. Hlavním lákadlem je určitě přístrojovka označená jako i-Cockpit. Zaujme svými 3D efekty, i když právě ty někdy zbytečně ukrajují použitelnosti, hlavně pro určitou pomalost jakýchkoliv změn v potřebě zobrazovaných informací. Zde má řidič téměř vše ve svých rukou a krom předvolených možností si může nakonfigurovat i ty své. Celkově ale nádech téhle virtuální kapličky přístrojů dobře koresponduje s extravagancí samotného interiéru. Ať jde o tvary, tak použité materiály, nebo třeba i použitá tlačítka na středovém panelu, která rozhodně nejsou nudným kusem plastu.
Celý dojem z originality možná trochu kazí řadicí páka, která až zbytečně vyčnívá, což by mohlo v budoucnu vyřešit použití drobné úsporné kolébky, kterou můžeme znát z jiných Peugeotů. Do dva-tisíce-osmy bude rozhodně zapadat více, než současné řešení. Jde ale jenom o drobný detail, jinak je interiér řešený povedeně, ale i prakticky. A samozřejmě pohodlně. Velikost je oproti 208 znát a tak není důvod obávat se stísněnosti, či nepohodlnosti v sedadlech (jakmile si řidič zvykne na netradiční posez). Pohodu bude mít spolujezdec i cestující na zadních sedačkách. Jak pokud jde o místo nad hlavou, tak prostor pro nohy.
S čtyřválcovým dieselem
Peugeot 2008 může rozhodně potěšit i zastánce toho, co v autech stále ubývá. Motorům ubývají válce a primárním palivem je benzin. Ne však vždy a všude. Testovaný Francouz má pod kapotou naftový čtyřválec 1.5 BlueHDi s výkonem 130 koní, který vychází z dříve používané jedna-šestky. Motor je to skutečně kultivovaný. O něco hlučnější je při studeném startu, ale jakmile se zahřeje, jako by pod kapotou ani nebyl.
V případě osmistupňového automatu potěší velmi dobré sladění, auto se až na pár drobných ojedinělých zmatků chová plynule, jak při rozjezdech, tak při zpomalování. Motor poměrně slušně táhne už od nižších otáček a tak i Eco režim může být překvapivě použitelný u toho, kdo má raději spíše klid a hledí na to, aby s vozem najel co možná nejvíce. Naopak režim Sport dovolí motoru výraznější vytáčení až k červenému poli a určitou jistotu téměř bleskové odezvy, už při drobném polechtání plynu.
Důležitou výhodou nafty pod kapotou je pochopitelně i spotřeba. Kombinovaná papírová o hodnotě 3,8 litrů na sto je spíše z říše snů, ale při trošku klidnější jízdě není problém držet se kolem pěti, což je velmi příjemná hodnota. Na druhou stranu nádrž disponuje objemem jenom 41 litrů, takže na benzinkách budete trávit čas možná více, než jste si v případě takové spotřeby mysleli. Dostat se přes tisíc kilometrů dojezdu na nádrž půjde spíše jen papírově, než reálně.
Slušná i ostrá jízda
Má být Peugeot 2008 příjemným společníkem na delší, houpavé a pohodlné cesty? Nebo autem, se kterým čas od času ostřeji říznete zatáčku na okresce? Umí víceméně obojí. V režimu Normal se stane příjemným dopravním prostředkem, který bude komfortně hltat dálniční kilometry, bez nepříjemného hluku jak motoru, tak okolí. Své klady nabídne i při poskakování městem. Až přílišné přeposilování může sice při běžné jízdě působit nepřirozeně, ale oceníte ho při parkovacích manévrech, či při proplétání-se úzkými městskými uličkami.
V režimu Sport se stane zábavným autem, které poměrně slušně drží v zatáčkách, nijak enormně se nenaklání a ani běžné výmoly s ním nijak nezamávají. Při ostřejších, ale stále určitým způsobem jistých průjezdech zatáčkami se není třeba bát ani nedotáčivosti či přetáčivosti a vůz slušně a jistě drží jízdní stopu. Samotné řízení je díky větší tuhosti tohoto režimu mnohem přirozenější, což samozřejmě přispívá k určité jistotě a tomu, že už v rukách cítíme, jak na tom auto v rámci konkrétního manévru je a zda je důvod se znepokojovat, nebo naopak víme, že tu jsou stále určité rezervy. Přiznám se, že při testování jsem zažíval spíše to druhé a na začátku jsem Peugeotu 2008 spíše nevěřil, což se ukázalo jako zbytečná chyba a nedůvodné podceňování.
Stojí za to
Na začátku jsem zmínil, že Peugeot 2008 u nás patří mezi nejprodávanější auto značky. Po testu mohu s klidem říct, že žádné zemětřesení ve statistikách neočekávám a dojde jenom k upevnění pozice. Oproti menšímu sourozenci nabídne o něco větší praktičnost, ale stále kompaktní velikost, dobře se hodící do měst. S naší testovanou motorizací ho můžeme považovat i za určitou volbu z rozumu, která ale vůbec nezůstává v minulosti, pokud jde o design. A tím závěrečné shrnutí zakončím. Peugeot 2008 nabídne pohodlí, příjemnou jízdu, a hlavně skvěle, především originálně vypadá. V naší barevné kombinaci po celou dobu týdenního testu platilo, že modrá je dobrá.
Zdroj: Autorský text Zdroj fotografií: Vlastní fotografie autora / David Hampl