Test Peugeot 408: francouzský fešák se základní motorizací

Img 20230328 133329

Koukám se na Peugeot 408 a říkám si – je to hatchback, liftback, nebo crossover? Jediné, co vím se stoprocentní jistotou, že to není sedan. Ale zmíněné tři předchozí kategorie se u tohoto modelu tak nějak prolínají, což rozhodně působí zajímavým dojmem. Mám-li být ale přesto konkrétní, asi se shodnu s tím, co říká Peugeot – že jde o nový inspirativní vzhled fastbacku.

Designová radost

Peugeoty mě poslední dobou opravdu baví. Před rokem si mě získal testovaný Peugeot 308, letos mě dostala aktuální novinka Peugeot 408. Atraktivní křivky jsou charakteristické svou dynamikou a vzhledově auto opravdu vychází spíše z fastbacku. Vyšší světlá výška ho ale umí mírně směřovat i do segmentu crossoverů. Celkově příjemně na mě působí sportovní silueta s plynulými liniemi, které umí dobře zdůraznit i aerodynamiku tohoto vozu.

Začnu netradičně, odzadu. Skvěle vypadá stylová záď, zajímavě tvarovaný zadní nárazník, anebo inovativní (3D) Full LED světla s jasnou charakteristickou lvích drápů. Zkosená záď má evokovat šelmu ve skoku, z čistě praktického hlediska zase napomáhá již zmíněné aerodynamice, tedy optimálnímu proudění vzduchu kolem auta. Velmi povedeně vypadají i takzvané kočičí uši, dva kryty na pátých dveřích, pod kterými se schovávají jejich závěsy. Důvod je nejenom estetický, ale i praktický – zvýšit prostor v zadní části vozu. Při bočním pohledu musí pozornost upoutat nová kola, která má Peugeot 408 k dispozici. Přichází s nabídkou od 17“ až po 20“, s možností zvýraznění speciálními vložkami, které skvěle dotvářejí celkový vizuální efekt nejenom při stání, ale i pomalejší jízdě.

Foto: David Hampl

Zatímco záď zaujme výrazně zkoseným dojmem, příď upoutá dlouhou kapotou, s výrazným lemováním. To by vám mělo připomínat zvednutá křídla. Moderní maska chladiče je zdobená lamelami v barvě karoserie, což v případě mého červeného odstínu jde velmi dobře dohromady s univerzální černou. Masce chladiče jasně vévodí nové, výrazné logo Peugeot. Zapomenout nesmím ani na další poznávací znamená nových Peugeotů – denní světla připomínající tesáky šelmy. Zde je jejich vzhled jasně umocněn nepřehlédnutelnými černými dekorativními prvky, které je obklopují. Troufnu si říct, že je to právě velmi povedený světelný podpis, který si mě u novinek tolik získává.

Mohlo by vás zajímat:  Test TOYOTA SUPRA 3.0 LIMITED - manuálně řazená legenda

Vyladěný i-Cockpit

Nejenom designové směřování exteriéru mě na nových Peugeotech baví. Je to také jejich snaha jít úplně jinou cestou než ostatní. Ano, řeč je o Peugeot i-Cockpit. Asi nemá cenu se dlouze rozepisovat o tom, co mám na mysli. Ve stručnosti – malý volant hodně nízko umístěný, kaplička přístrojů v zorném poli nad ním. K tomu snaha o minimalizmus a digitalizaci. Pozitiva tohoto řešení jsem popisoval už ve chvíli, kdy jsem testoval Peugeot 308. A protože Peugeot 408 má stejný technický základ jako daný kompaktní hatchback, usedám do interiéru, který mi je velmi dobře známý. A mám ho hodně rád.

Kompaktní volant s integrovanými ovladači, 3D přístrojový panel s desetipalcovým digitálním displejem. Dále ještě desetipalcový centrální displej, prakticky natočený k řidiči. To je základní charakteristika interiéru, se kterým Peugeot 408 přichází. Aby těch „íček“ nebylo málo, tak kromě i-Cockpitu je tu také řešení nazývané i-toggles. Šestice čtvercových digitálních dotykových ploch umístěných pod hlavním displejem, které slouží jako rychlá volba a lze si je nakonfigurovat dle svého přání. Ze středové konzole přímo čiší důraz na minimalismus, protože kromě zapuštěného voliče převodovky, startovacího tlačítka, elektronické „ručky“ a tlačítka pro volbu jízdních režimů už zde není vůbec nic. Tedy, ať jsem přesný, je to dostatek úložných prostorů. Minimalismus tak má svou jasnou kladnou stránku.

Foto: David Hampl

Jak přední, tak i zadní sedadla poskytují skvělý cestovní komfort. V mém testovaném modelu nechyběla ani masážní funkce. Vzadu zaujme Peugeot 408 dostatkem místa (i díky už zmíněným kočičím uším). Nejenom centrální konzola obsahuje velké množství odkládacích míst na vše potřebné. Z hlediska praktičnosti nechybí dostatek USB portů či bezdrátové nabíjení, s ohledem na možnosti přizpůsobení si můžu jasně definovat podbarvení displejů i ambientního osvětlení. Zajímavou vychytávkou je i systém filtrace vzduchu AQS a systém Clean Cabin pro dokonale čistý vzduch.

Mohlo by vás zajímat:  Test Renault Clio E-Tech Hybrid: Skoro hot-hatch?!

Tři motory

Peugeot 408 je k mání ve třech motorizacích. Já se „musel spokojit“ s tou základní. Tedy benzinovým motorem 1.2 PureTech s osmistupňovým automatem (manuál k dispozici není). Další motorizace jsou výhradně plug-in hybridní kombinující benzinovou jedna-šestku s elektromotorem a akumulátorem. Na výběr jsou s označením Hybrid 180 nebo 225, dle výkonnostního naladění.

Za sebe musím říci, že základní 1.2 PureTech 130 je opravdu základ. Ne, že by to na běžné použití vozu nestačilo, ale kombinace 130 koní, osmistupňového automatu a nízkého objemu nebylo úplně to, co bych ve svém vlastním autě chtěl. Znovu říkám, na klidnou, pohodovou jízdu bez větších potřeb šlapat na plyn mi i základ stačil. Při potřebě ostřejšího manévru ale byla jasně znatelná prodleva s pojená s podřazením a nástupem výkonu, který pořád nebyl takový, jaký by člověk chtěl. Ten ideální je dostupný zhruba ve středu otáčkového pole, blíže k červenému se nic razantního neděje, kromě nepříjemného hluku vycházejícího zpod kapoty.

Foto: David Hampl

Tady si dovolím odbočku k výbavě, která nese označení GT. Několikrát jsem musel vysvětlovat, že Peugeot 408 v nejvyšším výbavovém stupni není žádné „gétéčko“ ale jde jen o marketingové označení, které prostě hodně mate. Zvláště když máte na víku zavazadelníku označení GT a pod kapotou 1,2 tříválec s výkonem 130 koní. Už to svádí k tomu, že neznalí od auta hned čekají trochu víc a přichází prvotní zklamání.

Na běžnou cestu

Ač by na první pohled mohl Peugeot 408 působit dojmem, že i pro svou vyšší světlou výšku bude naladěný hodně komfortně, není tomu tak. Určitě je zde citelný důraz na komfortnější a měkčí naladění, ale rozhodně se není třeba obávat nějaké nepřirozené měkkosti a houpavosti. Běžné nerovnosti jsou žehleny naprosto perfektně, ty hlubší uvnitř uslyšíte. Na delší cesty se tohle naladění jeví jako přijatelné, i v kontextu toho, že když bude potřeba nějaký agresivnější manévr nebo prudší projetí zatáčky, budete z auta cítit určitou jistotu. Zároveň to ale není auto na ostrou jízdu na okresky, takže prostě, všeho s mírou. To ostatně zjistíte i po pár kilometrech. Vzhledem k síle posilovače má být řízení Peugeotu 408 co nejpohodlnější a nejlehčí než takové, kdy budete cítit každý centimetr vozovky pod vámi. To vzhledem k charakteru auta tak nějak čekáte.

Mohlo by vás zajímat:  Test Volkswagenu Golf 8 2.0 TDI: Životní jistota

Je jiný, a to je dobře

Peugeot 408 je prostě jiný. Ač papírově fastback, rozhodně i trochu liftback, crossover a hatchback. Designově auto, u kterého vám garantuji, že ještě ve zpětném zrcátku uvidíte otočené hlavy kolemjdoucích. Uvnitř je jasně patrné, že se Peugeot nebojí jít na celkovou ergonomii trochu jinak – a pokud neměříte dva metry, zjistíte že lépe než ostatní. A jestli si ještě pamatujete na to, že v počátcích si lidé pochvalovali SUV pro možnost pohodlnějšího nástupu, tak přesně pro takové může být 408 ideální volbou. Pro takové, co hledají auto trošku vyšší, ale zároveň si stále zachovávající osvědčené karosářské tvary. Pochopitelně v mnohem modernějším hávu.

A za kolik tohle všechno? Základ Allure se základním motorem za 830 000. Střední cesta Allure Pack za 870 000, 1 090 000 nebo 1 140 000 Kč, v závislosti na motorizaci. Anebo to nejlepší, výbava GT za cenu od 945 000, přes 1 165 000, až k 1 215 000 Kč s motorem Hybrid 225 pod kapotou.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora / David Hampl
David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora