Když v květnu roku 2009 představila francouzská automobilka Peugeot nový model 3008, způsobilo to mezi fanoušky značky poměrně velký rozruch, za který mohla především zcela nová koncepce a stavba vozu. Jedné skupině fanoušků se nová 3008 zamlouvala, druhé však nikoliv. Peugeot 3008 je postaven na modulární platformě menšího modelu 308 a díky vyšší stavbě karoserie a „přifouklému“ vzhledu budí rozporuplné dojmy.
Když jsem se dozvěděl o možnosti testování výstřední 3008, neváhal jsem ani minutu. Aby toho nebylo málo, testovaný Peugeot 3008 byl v nejnovější exkluzivní edici Napapijri a s naftovým dvoulitrem pod kapotou, což ještě více přitáhlo mou pozornost.
Exteriér
Peugeot 3008 bychom mohli zařadit díky své mohutné stavbě karoserie mezi kategorie MPV a SUV, přičemž ani do jedné tak úplně nezapadá. V tomto případě se bavíme o segmentu crossoverů, o čemž vypovídají jeho vnější rozměry a také hmotnost 1,5 tuny. Oděvní firma Napapijri automobil zvýraznila a odlišila od běžných verzí, díky čemuž upoutáte pozornost nejednoho řidiče. Testovaný Peugeot 3008 Napapijri disponoval velice pohledným hnědým lakem Rich Oak. Komu by se však tento odstín na voze nezamlouval, má možnost zvolit si mezi dalšími třemi nabízenými laky, které jsou dostupné jen pro speciální edici Napapijri.
Limitovanou edici na první pohled poznáte podle četného použití znáčků Napapijri. Ty našly své místo na předních dveřích, víku zavazadlového prostoru, paprscích kol, vnitřních prahových lištách, čalounění opěradel a dokonce i na volantu. Samotný vzhled vozu se vyznačuje netypicky tvarovanými předními světlomety, které jsou protaženy do předních blatníků. Pod maskou chladiče je umístěno spodní bezpečnostní oplastování, chránící motor a důležité díly od případných nástrah na cestách. Plasty jsou u 3008 použity v hojné míře, což pomáhá hlavně při městských manévrech a v lehčím terénu, kde se tu a tam o něco zavadí.
Při pohledu na zadní část mě zaujaly líbivé zadní lampy, jež bohužel nedisponují LED diodami. Mému zájmu neunikl ani mohutný nárazník, do něhož jsou zapracovány účinné mlhové světlomety. Praktickou záležitostí je dvoudílné víko zavazadlového prostoru, jehož spodní výklopná část unese váhu až 200 kilogramů. Testovaná verze byla navíc vybavena příplatkovým panoramatickým střešním oknem, díky čemuž si mohou pasažéři na zadních sedadlech dopřávat skvělý pohled na ubíhající nekonečnou oblohu.
Interiér a výbava
Velikost vozu naznačuje, že žádný z cestujících nebude na jeho palubě nikterak strádat. Interiér je pojat velice luxusně a hýří dostatečným prostorem ve všech směrech. Po usednutí za povedený tříramenný volant, jenž je prošívaný hnědou kontrastní nití, mě uvítala vyhřívaná sedadla s dobrým bočním vedením. Ta navíc kombinují kůži Claudia a semiš, do něhož je vtištěno logo firmy Napapijri. Nebylo vůbec obtížné si ihned najít ideální pozici za volantem. Palubní deska je úhledně zpracovaná, v testované verzi disponuje černou kůží a kontrastním prošíváním. Snad nejlepší vychytávkou je výsuvný Head-Up displej pod čelním sklem, který zobrazuje aktuální rychlost a další volitelné údaje. Samostatnou kapitolou je rozměrný středový tunel pokrytý leskle černým plastem, doplněný o stříbrné orámování řadicí páky. Ten totiž řidiče a spolujezdce doslova obepne, což vzbuzuje větší pocit bezpečí. V prostřední části středového tunelu na mě čekalo překvapení v podobě absence klasické ruční brzdy. Místo ní je rozměrné tlačítko parkovací brzdy, která se po každém zaparkování vozu automaticky aktivuje. Za ní se nacházejí dva držáky na nápoje a kůží potažená loketní opěrka, pod kterou je ukryta rozměrná schránka s osvětlením.
Nabídkou prostoru vůz nikterak nezaostává za konkurencí. S výškou 182 centimetrů jsem měl nad hlavou dostatečnou rezervu i přes přítomnost panoramatického střešního okna. Pro cestující na zadních sedadlech je místa v oblasti kolen dostatek, postavy s výškou do 180 centimetrů nepocítí úzkost ani nad hlavami. Zavazadlový prostor nabídne poměrně slušný základní objem 432 litrů a díky intuitivnímu sklápění zadních sedadel se dá zvětšit až na výsledných 1241 litrů. Pro převoz extra dlouhých předmětů můžete využít dopředu sklopného opěradla spolujezdce, čímž vznikne ložná plocha o délce až 2,7 metru.
Ve výčtu výbavy edice Napapijri nechybí tempomat, zadní parkovací senzory, asistent rozjezdu do kopce nebo systém monitorující rozestup od vozidla jedoucího před vámi. O bezpečnost posádky se stará šestice vzduchových vaků a centrální displej, který signalizuje nepřipoutané pasažéry, nedovřené dveře a případnou deaktivaci airbagu spolujezdce. Ani na zadních sedadlech nejsou pasažéři ochuzeni o luxusní prvky, jako samostatné čtecí lampičky nebo tmavé vytahovací rolety v bočních oknech. Ty dokážou vůz dokonale zatemnit a znesnadnit zvídavé pohledy případných nenechavců.
Motor, jízda
Testovaný Peugeot 3008 měl pod kapotou vznětový čtyřválec 2,0 HDI FAP o výkonu 150 koní, který splňuje emisní normu Euro 5. Naše výkonová verze spolupracuje výhradně s přímo řazenou šestistupňovou převodovkou a i přes hmotnost vozu přesahující 1,5 tuny dokáže poskytnout nevídanou dynamiku. Komu by 110 kW nestačilo, může sáhnout po verzi s výkonem 120 kW a šestistupňovou automatickou převodovkou (ovšem ne v edici Napapijri). Výkonový rozdíl mezi těmito agregáty je však docela zanedbatelný a jedná se tedy jen o volbu mezi manuální nebo automatickou převodovkou.
Pohonná jednotka má příjemný zvukový projev a její odhlučnění je na velice dobré úrovni. Těsně pod hranicí 2000 otáček se začíná probouzet, odezva na plyn je v této oblasti bleskurychlá a silný zátah motoru přetrvává až do 4000 otáček. Jízdní styl řidiče se samozřejmě projeví na výsledné spotřebě, která dokáže někdy opravdu překvapit. Udávaná kombinovaná spotřeba dle výrobce činí 7,1 litru na 100 km, což je pravda jen z části. Při městském ploužení si dokáže vůz říci o 9 litrů, naopak na dálnici při tempu 130 km/h a zařazeném 6. převodovém stupni se dostanete i na 6,2 l/100km. Pokud jste vyznavačem sportovní jízdy nebo rychlých přesunů v levém pruhu dálnice, připravte se na spotřebu okolo 10 l/100km.
Po stránce jízdního komfortu je vůz velmi dobře vyladěn, podvozek je nastaven spíše na sportovnější notu. To oceníte hlavně v zatáčkách, kdy se karoserie příliš naklání. V tomto ohledu patří poděkování systému Dynamic Rolling Control a třetímu tlumiči, který je umístěn horizontálně na zadní nápravě. Podvozek Peugeotu 3008 se statečně pere s nerovnostmi na silnicích a do interiéru pronikající rázy od kol jsou tedy spíše výjimečnou záležitostí. Posilovač řízení s proměnlivým účinkem je nastaven na optimální úroveň, jež zajistí jisté reakce při ostřejších manévrech. Jízda v mírném terénu je už o něco horší, za což může hlavně absence pohonu všech kol, který je dostupný pouze u verze HYbrid4. Je třeba mít na paměti, že je 3008 primárně stavěna na vozovky s kvalitním (nebo českým) povrchem.
Závěr
Během testovacího týdne jsem se s Peugeotem 3008 Napapijri dokonale seznámil a jeho všestranné používání v běžném životě mi nečinilo žádný problém. Vůz se nezalekne sportovnější jízdy ani lehčího terénu, vyhovují mu však klidné přesuny po silnicích s kvalitním povrchem. Doplňky oděvní značky Napapijri mu navíc dodaly ještě větší porci exkluzivity a elegance, odlišující vůz od běžně dostupných modelů 3008. Ke koupi exkluzivní limitované edice svádí také příjemná cena, kterou české zastoupení Peugeot stanovilo na 555 000 Kč.
Cena konkrétního vozu: 555 000 ,– Kč
Klady:
– bohatá výbava
– dvoudílné víko zavazadelníku
– přijatelná cena ve vztahu k výbavě
Zápory:
– absence čtyřkolky u naftové verze
– spotřeba silně závislá na stylu jízdy
– absence xenonových a diodových světel
Porovnejte parametry vozu Peugeot 3008 s konkurencí na Autohled.cz