TEST Peugeot 107 1,0 12V Active: Bublifuk plný překvapení

TEST Peugeot 107 1,0 12V Active: Bublifuk plný překvapení

Musím se přiznat, že při prvním pohledu na jedno z kolínských trojčat jsem toho příliš neočekával.  Roztomilé malé autíčko, co nepojede, bude tvrdé a „kozaté“ a nebude v něm místo. Jak šeredně jsem se zmýlil! Po týdenním testu a 1 500 najetých kilometrech jsem se do auta prostě zamiloval. Samozřejmě svoje mouchy má jako každé auto, ale u tohoto malého lvíčka je lze nejen kvůli základní ceně snadno odpustit.

Exteriér

Do rukou se mi dostala pětidveřová verze ve fialové metalíze jménem modrá švestková. Boubelaté a úsporné tvary, které razí heslo „kolo v každém rohu“ s dokonale maskovanými zadními dveřmi jsou k sežrání. Divili byste se, jak moc se líbí ženám (ne „zlatokopkám“ samozřejmě) a jak ochotně do něj nastupují a nechají se svézt. Během testu jsem nepostřehl jediného člověka, kterému by se 107čka nelíbila. Facelift vůz osvěžil, jakoby se snažil jít v trendu Peugeotu 508 – vpředu také najdeme nově LED pásky pro denní svícení. Úroveň dílenského zpracování karoserie je na kategorii miniaut velmi slušná, na rozdíl od starších verzí lze zaznamenat i mnohem dospělejší zvuk při dovírání dveří.

Interiér

Jakkoli se stosedmička zdá maličká, po návštěvě v interiéru člověk jen zírá. Kde se najednou bere tolik místa? Prostor byl pro mě prvním velkým překvapením. Měřím 192 cm a myslím si, že když si za mě bez problému sedne osoba do 175 cm i s nohama a hlavou, považuji to v takto malém autě za úspěch. Navíc na spolujezdcově straně jsem si při sednutí „za sebe“ sice se skromnou, ale slušnou rezervou v pohodě sednul. Pravda, vzadu nebylo pro hlavu místa na rozdávání, ale na krátkou vzdálenost bez připomínek. Tyto přednosti trochu kradou prostor pro zavazadla,199 litrů není zrovna hitparáda a je to spíše na menší nákup. Zadní sedadla se od výbavy Active (kterou jsme měli v testu) dají sklopit v poměru 50:50, čímž se zlepšuje alespoň základní variabilita. Vzhledem k velikosti kufru nejsou třeba dveře, nahradilo je pouze otevírací zadní sklo. Já se ale optimismu nevzdal a vyrazil na výlet v plné parádě. Naložil jsem tři sličné slečny a jejich bagáže na víkendový výlet (takže si dovedete představit kolik věcí, tašek a všeho možného se bralo) a lvíček to všechno sežral i přes mírné kompromisy co se strategie uložení věcí týče – o to větší zábava to však byla. 

Mohlo by vás zajímat:  TEST Škody Octavia Scout 2.0 TDI DSG – stylové rodinné kombi, které se nebojí ušpinit

Vyšší pozici za volantem ocení i menší řidiči/čky, ale ani čahouni se nemusí bát. Volant nemá podélné nastavení, a pokud posunete sedadlo hodně vzad, budete trochu natahovat ruce. Na šířku je v interiéru místa opravdu dost, takže se při řazení pětky nemusíte (ale můžete) dotýkat kolene spolujezdkyně. Sedadla mají dostatečnou velikost a poskytnou dobrou dávku komfortu. Postrádají boční vedení, které je ale v autech podobného ražení celkem zbytečné, takže mi nijak nechybělo. Palubní deska je jednoduchá a tím pádem přehledná, nezapře dávku hravosti a originality. Otáčkoměr je připevněn k tachometru tykadlem, což budí úsměvy neznalých zájemců. Středový panel je úsporný, na bocích najdeme otočné ovladače ventilace a klimatizace, které je třeba ovládat s větší razancí. V noci se celý panel rozsvítí oranžovým světlem, což vypadá velmi dobře. S modernizací přišlo i novější rádio, které má konektivitu jak Bluetooth, tak MP3 či USB.  Odkládacích míst je všude dost a věci v nich uložené nemají tendenci vypadávat. Mírné zlepšení doznala kvalita plastů v interiéru, plechové části na dveřích ve mně pocit nekvality neprobudily.

Motor

Pod kapotou pracuje litrový tříválec s 12 ventily, který se chlubí slušným výkonem 50 kw při 6 000 a točivým momentem 93 Nm při 3 600 otáčkách. Jeho rozvody jsou poháněny řetězem. Bohužel s touto koncepcí přichází i nutná daň v podobě charakteristických vibrací a třesu. Ty pocítíte zejména v nohách a projevují se nejvíce lehce nad volnoběhem do cca 2 000 otáček, kde je třeba „hátépéčko“ od Škody lepší. Poté se situace zklidní a vibrace jsou v mezích únosných. Zvuk motoru je samozřejmě v interiéru dost slyšet, ale zajímavá je situace ve vyšších rychlostech, kdy je motor a vlastně celé auto poměrně dost tiché. Jednotka dobře pracuje od nejnižších otáček, na svůj objem se hezky rozbíhá odspodu a největší sílu předvede od 5 000 do 6 000 otáček. Zde nabere až sportovní sound a jeho tah je na litrový objem velmi slušný. Přispívají k tomu i poměrně dlouhé převody. Zpočátku se vám zdá, že jedete na vyšší stupeň, než si myslíte. Dobře patrné jsou na příklad u třetího převodového stupně, který je od dvojky celkem „daleko“. Motor se s převody pere až nebývale dobře a pokud nepřichází dálniční stoupání, ani se příliš nezadýchává. Dálniční tempo přitom zvládá s přehledem. Čekal jsem znatelnější pokles síly v případě plného obsazení, pokud se však nebojíte řadit, brzdou provozu se nestanete. Rozložení síly ve spektru otáček je poměrně lineární, trochu působí jako atmosférický diesel s lepším „vrškem“.  Zdaleka nejlepší je na agregátu spotřeba. Vlézt se bez výrazných problémů i s testováním dynamiky do pěti litrů, to jsem vážně nečekal. Při dálničním výletu s děvčaty jsem se udržel pod sedmilitrovou hranicí a už jsem si začal říkat, že bych mu odpustil i ty vibrace a dal mu čistou jedničku – paráda. 

Mohlo by vás zajímat:  TEST Nissan Juke Nismo RS

Jízda

107čka se snadno řídí díky přesnému řízení s příjemným převodem. Posilovač je naladěn zdařile, slušná odezva vás dobře informuje, co se děje s malými koly. Brzdy jsou dostatečně účinné a hezky se dávkují, neoplývají však příliš ostrým nástupem. Lehké auto zvládnou jako nic a příliš nevadnou. Řazení má francouzskou příchuť, ale nakonec není vůbec špatné. Je lehké a i když má lehkou, nikterak nepřekážející vůli, neměl jsem s nalezením požadovaného rychlostního stupně problém. I přes delší řadící páku jsou dráhy řazení docela v hladké, pouze zprvu mi přišla řadící páka trochu více „skloněná“ vzad. Další překvapení, pro mě osobně možná největší, mi připravil podvozek. Absolutně jsem nechápal, jak auto s půdorysem psacího stolu může tak zdatně filtrovat nerovnosti a výmoly, které naše silnice poskytují v bohaté míře. Kroutil jsem nad tím hlavou do posledního kilometru – tleskám pánům inženýrům. Druhá věc je i odhlučnění, protože skutečně nejen, že všechny ty díry a hrboly přejedete s mírným pohupováním, ale navíc je ani neslyšíte. Možná se to zdá až neskutečné, ale při srovnání jiných miniaut i B segmentu se opravdu klaním. Značný komfort však nekazí jízdní dojem. 107čka je stabilní, náklony normální a při přehnané rychlosti přijde snadno korigovatelná nedotáčivost, kterou trošku podporují úzké pneumatiky 155/65 R14. Nemusím snad dodávat, jak se hbitost a mrštnost hodí do města, stejně jako snadné parkování.

Mohlo by vás zajímat:  Za volantem legendy: Lada 2106

Resumé

Nová 107čka ve mně zanechala velmi dobrý dojem. Auto má neuvěřitelný cit pro funkční jednoduchost, která sráží výrobní náklady, ale přitom nijak neovlivňuje funkčnost. Jeden stěrač vepředu a vzadu taky stírá, vzadu stačí výklopná okna (zvlášť, když máte klimatizaci) a na zadní sklo (víko kufru) stačí jedna vzpěra a poutko na plato. Možná se vám zdá, že se nad autem přílišně rozplývám, ale vzhledem k ceně a kategorii auta se jedná o dospěle se chovající a praktické auto s opravdu příjemnými provozními náklady. 

Během testovacího týdne jsme natočili také statické a jízdní video. Záznam můžete vidět na našem oficiální YouTube kanálu či v sekci VIDEA.

 

Základní cena vozu: 215 000 ,- Kč

Cena konkrétního vozu: 249 500 ,- Kč 

 

Klady:

– Výborný podovozek, komfortní a jistý

– Vynikající spotřeba živého motoru

– Slušný prostor

– Výborné řízení

– Základní cena

 

Zápory:

– Vibrace tříválcového motoru

– Malý zavazadelník