TEST Mazda6 2,0 Skyactiv-G vs. Škoda Superb 1,8 TSI – Není střední jako střední

TEST Mazda6 2,0 Skyactiv-G vs. Škoda Superb 1,8 TSI - Není střední jako střední

Pokud v současnosti plánujete koupi limuzíny střední třídy, nebude výběr vůbec jednoduchý. Do Vaší garáže se totiž budou tlačit modely C5 a 508 koncernu PSA, Ford Mondeo, Toyota Avensis, Volkswagen Passat, Škoda Superb a zcela nová Mazda6. A to se zatím bavíme pouze o neprémiovém segmentu. 

Poslední dva jmenované vozy jsme se rozhodli porovnat v rámci redakčního testu. Nebudu se však zabývat pouze designem, interiérem a jízdními vlastnostmi, ale také cenou a rozdíly mezi přeplňovanou jednotkou TSI Škody Superb a novým atmosférickým agregátem Skyactiv-G Mazdy6. Bude tabulkově dynamičtější Superb na novou Mazdu nakonec stačit?

Design

Designový směr KODO proti týmu Jozefa Kabaně. Tak nějak by se dal ve stručnosti nazvat souboj tvarů nové Mazdy6 a Škody Superb. Zatímco druhá generace Superbu prošla na sklonku svého života decentním, ale na první pohled viditelným faceliftem, Mazda6 byla navrhnuta od základu jako nové auto. Oba vozy podléhají určité unifikaci designu, který v případě Mazdy odkazuje na model CX-5. Superb se tvary přední a zadní části hlásí k Octavii, potažmo Rapidu. Oba vozy jsou vybaveny diodovými světly pro denní svícení, bod za výběr materiálů pro výrobu nárazníků a veškerých plastových dílů exteriéru bere Škoda Superb.

Přestože působí Superb mohutnějším dojmem, na šestku ve všech klíčových rozměrech ztrácí. Japonská novinka je delší o 37 milimetrů, širší o 23 milimetrů, nižší o 12 milimetrů a má o 69 milimetrů delší rozvor náprav. Oba vozy stojí na pneumatikách stejné šířky a výšky profilu, Mazda má však co do průměru kol dva palce k dobru. Zatímco Superbu jsou 17“ ráfky trochu malé, devatenáctky bych Mazdě neměnil za nic na světě.  

Vnitřní prostor

Ač to z rozměrového srovnání obou vozů na první pohled nevyplývá, v Superbu je více místa. Nemám tím nyní na mysli, že bych se v Mazdě cítil stísněně, v podélném směru však na Škodu ztrácí. V obou vozech se sedí docela nízko a to i na zadních sedadlech, kde bývá tato pozice často neslučitelná s dostatečným množstvím centimetrů před koleny cestujících. Na to konto si osoby s výškou do 180 centimetrů dají v Superbu klidně nohu přes nohu. V oblasti šířky interiéru však vítězí Mazda a to s poměrně velkým náskokem. Pokud nechcete, pasažéra vedle Vás se ani nedotknete. 

Škoda Superb díky dlouhému zadnímu převisu karoserie a trochu jezevčíkovitému vzezření vítězí ve velikosti zavazadlového prostoru. Se základním objemem 595 litrů je Škoda o 106 litrů před Mazdou a to se ani nebavíme o situaci, kdy v Superbu sklopíte opěradla zadních sedadel. V tu chvíli máte k dispozici 1700 litrů prostoru. Neberte to ale špatně – Mazda6 byla navržena jako sedan, zatímco Škoda Superb je liftback. Díky šikovnému systému TwinDoor dokážete otevřít zavazadelník i s celým zadním oknem, což pochopitelně zlepšuje přístup k zavazadlům. Vzhledem k rozdílné koncepci obou vozů to však nemůžeme mít Mazdě za zlé.

Pohodlí na všech frontách

Pohled na přístrojové desky obou vozů potěší drtivou většinu evropských zákazníků. V japonských autech, jako je Mazda6, už dávno nenajdete velká tlačítka s nevzhlednou povrchovou úpravou, ani vrzající plasty, které se ihned poškrábou. Ve Škodovce jakbysmet. Ergonomicky je na obou frontách vše zvládnuto na výbornou, Mazda potěší orientací displeje navigačního systému TomTom (za rozumný příplatek 12 500 Kč) více do zorného pole řidiče. Recept na úspěch je přitom velice jednoduchý – stačí jen změnit pozici středových výdechů ventilace. 

Mohlo by vás zajímat:  TEST Citroën C4 Cactus

V obou vozech si ihned najdete perfektní pozici k řízení díky širokému rozsahu nastavení volantu a sedačky řidiče. Mazda by mohla disponovat delšími sedáky a v horkém počasí bych ocenil funkci odvětrávání. Superb sice odvětrávané sedačky má, ale v konfigurátoru je najdete pouze v paketu GLAMOUR (kožené čalounění, odvětrávání a držák nápojů v zadní loketní opěrce) za cenu 60 000 Kč. Mazda si za bílé kožené čalounění naúčtuje pouze 3 500 Kč. Jsou zde však i pro někoho zbytečné prvky, za které si nechá Mazda tučně zaplatit. Na mysli mám slušivé koberečky za 2 186 Kč, podsvětlené prahy s rudým nápisem Mazda6 za 9 412 Kč nebo Wellcome illumination pack za 3 138 Kč. Osobně bych si ale všechny tyto prvky objednal. V závěru testu se dozvíte proč.

Z interiéru Mazdy čiší přirozená sportovnost, což poznáte ihned po prvním usednutí za volant a pohledu na kapličku přístrojů se třemi tubusy. Rozvržení digitálních přístrojů přitom Japonci vyřešili velmi fikaně – ve spodní části rychloměru najdete údaje o ujeté vzdálenosti a celý pravý tubus je vyhrazen rozhraní HMI pro klasická jízdní data. Škodovka se vydala cestou elegance a navrhla design hodný krále. Nic okázalého, jen otáčkoměr, rychloměr a velký displej palubního počítače. Totéž platí o zbytku přístrojové desky a tříramenném volantu (z Octavie). Sportovně založeného řidiče neurazí, na jeho věnci se však lépe vyjímají opečovávané ruce se zlatými prsteny. Volant Mazdy6 má raději dotek závodních rukavic. 

Multimedia

Co by to bylo za sedan střední třídy, kdyby neměl uprostřed přístrojové desky obrovský dotykový displej s množstvím tlačítek okolo. V obou případech platí toto tvrzení jen napůl – úhlopříčky displejů multimediálních systémů se jen stěží přiblíží tomu v nové Octavii, obsluha je však příkladná. V případě Superbu si vystačíte s ukazováčkem, osmi tlačítky okolo displeje a dvěma otočnými ovladači. Mazda6 je na tom podobně, oproti Superbu však disponuje šikovným otočným zařízením umístěným na středovém tunelu. Už tedy žádné natahování a prsty upatlaný displej. V případě potřeby však existuje i toho řešení.

Evropan si rychleji zvykne na uživatelské prostředí systému Columbus ve Škodě Superb. Té však schází USB konektivita, což je v dnešní době málem nutnost. Mazda6 si s přenosnými disky rozumí. Systém však seskupí všechny hudební soubory do jednoho playlistu a co víc, po každém nastartování se vrátí na úplně první skladbu. Toto nešikovné řešení však vynahrazuje možností čtení SMS zpráv přímo na displeji v případě, že máte svůj telefon se systémem spárován přes bluetooth. To Vám sice Škoda Superb neumožní, díky vestavěnému TV tuneru však můžete kdykoliv sledovat Vaše oblíbené televizní pořady. 

Motor – Atmosféra versus turbo

O technologii Skyactiv, kterou vyvinula Mazda navzdory rozšířenému downsizingu, se toho napsalo už dost a dlouhodobé testy ukazují, že funguje. Ba co víc, točivé atmosférické pohonné jednotky přidávají vozům na sportovnosti a mají hezký zvuk. Škoda vsadila na menší objem a přeplňování. Systém se v praxi osvědčil jako účinný, ovšem se spotřebou paliva velmi závislou na stylu jízdy. Jak si tedy auta vedla v přímém srovnání?

Motor testované Mazdy6 má objem 2,0 litru a výkon 121 kW v 6 000 otáčkách za minutu. Auto zrychlí z 0-100 km/h za papírově celkem neoslnivých 9,1 vteřiny, dokáže uhánět rychlosti až 216 km/h a v průměru by si nemělo nárokovat více, než 6 litrů Naturalu na 100 km. Superb je oproti tomu trochu jiná liga – motor TSI má objem 1,8 litru, turbodmychadlo, výkon 118 kW ve 4 500 otáčkách za minutu a auto rozhýbe z klidu na 100 km/h za 8,4 vteřiny. Je však nutno vzít v potaz, že byl testovaný Superb vybaven pohonem 4×4, který zrychlení prodlužuje o 0,2 vteřiny. 

Mohlo by vás zajímat:  Test Land Roveru Defender P400 SE – úspěšný návrat na scénu

Škodovka se v rámci faceliftu Superbu zaměřila pouze na vzhled. Novou motorovou paletu si připravila až pro třetí generaci, která se začne prodávat v průběhu roku 2015. V praxi to znamená, že jsme měli pod kapotou motor řady EA111, který je oproti nové sérii EA211 těžší, větší, má nižší výkon a poměrně vysokou spotřebu paliva. Ta se během testu pohybovala okolo 9 l/100 km. Dálkové trasy znamenají úbytek přibližně 7 litrů paliva na 100 kilometrů. 

Mazda se proti Škodě vyzbrojila hned od začátku a v rámci technologie Skyactiv přišla se systémem i-ELOOP, jenž má za úkol snížit spotřebu paliva. Jedná se o systém přeměny kinetické energie vozu na energii elektrickou, která se ukládá do kondenzátoru a následně napájí veškeré elektrické zařízení. Mazda tvrdí, že systém dokáže ušetřit až 10% paliva. Já tvrdím, že to funguje. Jak jinak byste totiž byli schopni jezdit s atmosférickým dvoulitrem po městě za 7 l/100 km? Ruku v ruce s tím jde i systém i-Stop, který automaticky vypíná motor na křižovatkách. Díky informačnímu rozhraní HMI se navíc dozvíte, jak dlouho nebyl motor v činnosti a kolik rekuperované energie je aktuálně k dispozici.  

Jízda – Mládí versus zkušenost

Tak nějak by se dal stručně popsat rozdíl v jízdě obou vozů. V každém z nich se budete cítit neuvěřitelně pohodlně na dálnici, okreskách i ve městě. Mazda však připojuje dvě další věci, které Superb postrádá – sportovnost a duši. To je také jedním z hlavních rozdílů mezi oběma vozy – zatímco Mazda6 Vám kdykoliv po překročení 4 000 otáček za minutu všemožně říká, že chce víc, Superb má k jízdě o mnoho laxnější přístup

Tento fakt poznáte především v zatáčkách. Mazda6 je vybavena jedním z nejlepších řízení v tomto segmentu, což oceníte hlavně v kopcovitých úsecích s rychle se střídajícími zatáčkami. Auto ochotně mění směr kdykoliv si řeknete, na poměry střední třídy až nevídaně rychle. Přestože má pohon předních kol, ani v krizových situacích se výrazněji nehrne ze zatáčky. Ba naopak – je velmi veselé, což znamená v rukou zkušeného řidiče spoustu zábavy. Podvozek skvěle tlumí nerovnosti i přes použití 19“ kol. Zde by si mohly vzít příklad i některé prémiové automobilky! Chvála padá i na konto šestistupňové manuální převodovky. Ta je s motorem velmi dobře sladěná a pohyb páky mezi jednotlivými rychlostními stupni si vyloženě zamilujete!

Škoda Superb plní do posledního detailu účel, ke kterému byla vyrobena. Pohodlná limuzína disponuje výborným odhlučněním, což oceníte hlavně na dálnici. Benzínová osmnáctistovka se začíná citelněji projevovat okolo 3 000 otáček ta minutu. Na rozdíl od Mazdy však nemá výkonovou špičku a lehce pod 5 000 ot/min začne ztrácet. 

Jízdní vlastnosti Superbu ovlivňuje pohon 4×4. Systém využívá mezinápravové spojky Haldex 4. generace, která dokáže v případě nutnosti převést na zadní nápravu nadpoloviční procento výkonu. To však neznamená, že byste se Superbem mohli driftovat. Ba naopak – Škodovka se sice do zatáček díky vyšší hmotnosti vrhá opatrněji, v případě ztráty adheze na přední nápravě se však začnou dít věci. Systém ihned přepošle potřebný výkon na zadní kola, která Superb bleskurychle umravní. Je však lépe počítat s komfortnějším naladěním podvozku, což se projevuje občasným pohupováním karoserie. Řízení a šestistupňová manuální převodovka potěší 99% řidičů, oproti Mazdě je však cítit menší jistota okolo středové polohy volantu. 

Mohlo by vás zajímat:  Volkswagen Tiguan Allspace 2.0 BiTDI 4 Motion R-Line Highline – s pár centimetry navíc

Resumé

Nová Mazda6 a omlazená Škoda Superb mi během dvou testovacích týdnů ukázaly rozdílné přístupy k jednomu typu automobilu. Škoda se může pyšnit vychytanými Simply Clever řešeními, skoro až prémiovým interiérem, nadbytkem prostoru a velmi pohodlným podvozkem. Mazda proti všem vyráží s absolutní ignorací něčeho, jako je downsizing, oplývá nebývalou elegancí a sportovností díky designovému směru KODO a vše završuje mimořádnými jízdními vlastnostmi. 

Při výběru nového vozu samozřejmě rozhoduje i cena. Ta je v základu u obou vozů naprosto stejná (539 900 Kč – Mazda6 Skyactiv-G 2,0 107 kW Emotion, Škoda Superb 1,4 TSI 92 kW Active), ale pokud zabrouzdáme na druhý konec spektra, přihodíme oběma vozům testované motory a nejvyšší stupně výbavy, najdeme cenový rozdíl 40 000 Kč ve prospěch Mazdy6. Za své peníze navíc od Japonců dostanete víc a to hlavně z kolonky „Asistenční systémy“ – součástí výbavy Revolution je totiž systém i-Stop, rekuperace kinetické energie i-ELOOP, SCBS pro prevenci čelního nárazu v rychlostech do 30 km/h, hlídání mrtvého úhlu RVM či systém LDWS pro varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu. Když k tomu pak přihodíme metalický lak a příplatkovou výbavu, o které jsem mluvil v odstavci popisující interiér, stále budete s cenou hluboko pod 800 000 Kč. S takovou částkou v případě testovaného Superbu nepočítejte. 

Z mého pohledu se nedá přesně určit, které auto je v tuto chvíli lepší. Řešení však existuje – jste-li pozdějšího data narození a hledáte sportovní sedan, který Vám po dni stráveném v kanceláři vykouzlí na první okresce úsměv na rtech, sáhněte po Mazdě. Preferujete-li však ladné proplouvání krajinou za poslechu příjemné hudby, kupte si Škodu Superb. A klidně i s testovaným motorem 1,8 TSI a pohonem 4×4. Většina národa by sice sáhla po turbodieselu, mně však k Superbu více pasuje právě benzínový motor. Při dálkových jízdách navíc není rozdíl ve spotřebě paliva tak markantní.

 

Mazda6 2,0 Sky-G

Škoda Superb 1,8 TSI 4×4 

   

Klady

Klady

   
– sportovní design – facelift vozu pomohl
– zdrařilý interiér – skoro prémiový interiér
– nízká spotřeba paliva – prostorný interiér
– výkonný a točivý motor – pohodlné sedačky s odvětráním
– přijatelná cena – klidné jízdní vlastnosti
– prvky výbavy Revolution – jízdní komfort
– řízení, řazení – systém TwinDoor
   

Zápory

Zápory

   
– méně místa vzadu – spotřeba velmi závislá na stylu jízdy
– vyšší ceny některých prvnů výbavy – občas chybí výkon
  – vyšší základní cena výbavy Elegance
   
Základní cena: 539 900 Kč Základní cena: 539 900 Kč
Testovaný vůz: 767 289 Kč Testovaný vůz: 950 500 Kč

 

Fotografie: AutoZine, Petr Richter Photography