TEST MAZDA 3 E–SKYACTIV X 186 – lehká elektrifikace X

0

Mazda je i nadále svá, a to je rozhodně dobrá zpráva pro ty, kteří oceňují její originální přístup k pohonným jednotkám pod kapotou jejích vozů. Značný odpor k přeplňování a vyšší kubatury nabízených motorizací jsou i nadále trendem, který si automobilka drží.

Nejnovějším počinem v rámci portfolia nabízených motorizací se stal lehce elektrifikovaný „diesel na benzín“. Ano, jedná se o jednotku Skyactiv-X, která díky mild hybridní technologii dostala navíc označení E. Tuto motorizaci jsme pak vyzkoušeli pod kapotou toho nejpohlednějšího vozu z portfolia automobilky, tedy modelu 3 Hatchback.

Foto: Jan Horský

Exteriér

Mazda 3 je i nadále nabízena ve dvou karosářských provedeních. Zatímco sedan přichází s jistou dávkou elegance v podobě klidných a spíše usedlejších křivek, hatchback je o poznání dynamičtější a výrazově dravější.

Karoserie hatchback nabídne velmi celistvé a poměrně jednoduché tvary. Výrazově však velmi efektně pracuje s proporcemi a rozložením jednotlivých partií v rámci své karoserie. Mazda 3 hatchback disponuje poměrně velkým přesahem karoserie před přední kola a kontrastně malým přesahem v rámci zadní partie.

Velice elegantní optická vyváženost vozu je pak docílena mohutným a ve výsledku skvěle vypadajícím „céčkovým“ sloupkem.

Výrazný přesah přední partie pak podtrhují značně zakrojené světlomety, které vozu dodávají na dravosti a dynamice. Přední partii pak samozřejmě nechybí objemná přední maska. Z jejího černého lemování pak efektně vycházejí právě zmiňované přední světlomety.

Bočnímu profilu tedy dominují zmiňované přesahy a masivní „céčkový“ sloupek, dále pak velmi nízká a sportovní silueta.

Zadní partie je pak stejně jako pojetí celého vozu velmi klidná, pracující s jednotlivými proporcemi a detaily. K zásadním patří zadní koncová světla disponující kruhovým motivem, nebo poměrně objemné přesto decentní „lízátko“ pátých dveří. Celá tato partie je pak již tradičně podtržena dvojicí chromovaných koncovek výfuku.      

Foto: Jan Horský

Interiér

Ihned po usednutí do vozu mi automaticky naskakují vzpomínky na předchozí testované vozy této značky. Nejen palubní deska, ale celý interiér vozu působí výrazově čistě a elegantně, navíc je kvalitně zpracovaný a disponuje spoustou měkčených ploch.

Mohlo by vás zajímat:  TEST DS 9 RIVOLI E-TENSE 360 4x4 – prémiový sedan v kombinaci s vrcholným plug-in hybridním pohonným ústrojím

Samotná palubní deska je svým tvarováním jasně orientována na řidiče. Poměrně objemná palubka přístrojů přechází do dvojice výdechů klimatizace a tvoří tak jeden výrazný a kompaktní celek.

Lehce „zpátečnická“ je Mazda i v interiéru, převážně pak v pojednání jednotlivých ovládacích prvků a v úrovni své digitalizace. Palubka přístrojů nabídne kombinaci klasických analogových ukazatelů otáčkoměru, palivoměru a teploty motoru. Středový ukazatel rychlosti disponuje kruhovým displejem, který přepíná mezi trojicí graficky jednoduchých prostředí.

Dále tu máme na dnešní poměry celkem skromný displej palubního infotainmentu, který je integrovaný do horní části palubní desky. Jeho ovládání probíhá pomocí kruhového ovladače, který funguje velmi jednoduše a intuitivně.  Grafické prostředí displeje infotainmentu je také celkem jednoduché, o to však přehlednější.

Testovaná trojka byla vybavena šestistupňovým manuálem, který je v případě Mazdy vždy příjemným zpestřením. A to nejen pro jeho příkladnou ergonomii, tedy umístění a výškové nasazení v rámci středového tunelu, ale také pro jeho přesné a krátké dráhy řazení.

K tradičně příjemným prvkům interiéru dále také patří multifunkční volant. Ten disponuje poměrně subtilním věncem a velmi vzhledným rozmístěním jednotlivých jeho ovladačů.

Za volantem trojky se sedí opravdu nízko, palubní deska a středový tunel vás pak příjemně obklopují. Přední pozice nabídnou místa dostatek, u zadních pozic je to již o něco horší v místech nad hlavou. Zde je jasně patrná daň za krásu v podobě nízké siluety střechy vozu.

Samotný zavazadlový prostor nabízí základních 330 litrů objemu, po sklopení opěradel 1019 litrů.

Foto: Jan Horský

Elektrifikace motorizace Skyactiv – X

Motorizace Skyactiv-X je benzínovou pohonnou jednotkou, která v určitém okamžiku částečně pracuje v režimu, který je podobný těm vznětovým. Motorizace pracuje s velkým kompresním poměrem (konkrétně se jedná o hodnotu 15:1), díky kterému je do spalovacího prostoru pouštěna velmi chudá směs.

Mohlo by vás zajímat:  Test Hyundai i20 1.0 T-GDI – výborná dynamika a slušný jízdní komfort

Přítomna je však i klasická svíčka, která zapaluje jen velmi malé množství směsi, které společně s velkým tlakem ve válci způsobí následné vznícení zbytku chudé směsi.

Tento způsob pak přináší lepší a důkladnější spalování směsi, které probíhá za vyšší teploty. To vše by pak mělo mít přesah do lepší výkonnosti vozu, nižší spotřeby a do nižších hodnot produkovaných emisí.

Součástí této technologie je pak i malý řemenem poháněný kompresor, který se stará, aby se do tohoto systému (SPCCI – svíčkou řízené kompresní zapalování) dostalo potřebné množství vzduchu.

Při potřebě maximálního výkonu, nebo v případě extrémně opačném funguje motor v klasickém zážehovém režimu. Přepínání mezi klasickým režimem a režimem SPCCI pak probíhá zcela automaticky.  

Jak už jsem uvedl v samotném úvodu, motorizace Skyactiv-X je nově mild hybridem. Vůz je tedy vybaven 24 V starter – generatorem, který vozu napomáhá například účinnějším chováním systému start x stop (prodlužuje tak dobu vypnutého motoru do doby puštění brzdového pedálu namísto sešlápnutí pedálu spojkového).

Fungování testované motorizace Skyactiv-X může působit celkem složitě, v reálu se však pohonná jednotka projevuje jako klasická atmosféra, na kterou jsme v podání automobilky Mazda již zvyklí. Motorizace je v případě trojky naladěna na výkon 137 kW (186 koní), kterého je docíleno při 6000 otáčkách za minutu. Vrchol točivého momentu 240 Nm pak dosahuje při 4000 otáčkách za minutu. Tedy i tato motorizaci jednoznačně miluje otáčky a k dosažení svižné jízdy ji musíte jednoduše točit.

S dynamickou jízdou pak trojka rozhodně nemá žádný problém, na ruku tomu jde skvělý, spíše tužší podvozek, výborné řízení a dobře fungující ergonomie uvnitř vozu. Ke skvělému jízdnímu prožitku dále přispívá také šestistupňový manuál, který je dobře odstupňovaný a navíc disponuje již avizovanou skvělou kulisou řazení.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Infiniti EX30d GT Premium - Rodinný klenot

Mazda 3 je tedy i nadále řidičským vozem, který vás bude bavit řídit. Platí to i o testované motorizaci X, která se svojí aktuální lehkou elektrifikací snaží být zase o něco úspornější.

Během týdenního redakčního testu jsem s Mazdou „na sporo“ skoro vůbec nejezdil. Její vzhled a charakter vás jednoduše nutí k naprostému opaku. Průměrná spotřeba pohybující se okolo 6,5 litru na 100 km je pak v tomto případě více než slušná.

Foto: Jan Horský

Závěrem

Ceník pro rok 2022 hovoří zcela jasně, Mazda 3 hatchback startuje na 555 900 Kč včetně DPH. Zde se jedná o základní benzínový dvoulitr s mild hybrdiní technologií e-Skyactiv G122 se 122 koňmi a manuální převodovkou. Základní automat pak se stejnou motorizací pořídíte od 660 900 Kč.

Testovaná motorizace e-Skyactiv X je v nabídce od 640 900 Kč. Námi testovaný vůz byl navíc vybaven paketem GT PLUS, paketem Sound + Luxury a prémiovým lakem Soul Red Crystal, jeho výsledná cena se tak dostala na částku 763 800 Kč včetně daně.

Mazda 3 hatchback je pro mě po stránce vnějšího designu ohromně povedeným vozem, který nabídne velmi originální tvarování pomocí jednoduchých linií a vyvážených proporcí. Vůz je pak elegantně kompaktní, přesto značně dynamický.

Interiér v duchu Jinba Ittai (propojení vozu a řidiče) funguje ergonomicky výborně, navíc nabídne kvalitní a uživatelsky příjemné zpracování.

Testovaný Skyactiv-X pak přináší projev klasické atmosféry se všemi jejími převládajícími pozitivy, ale samozřejmě i negativy. Na druhou stranu na to, jak auto vypadá a jezdí, určitě by si po stránce motorické zasloužilo lehkého okořenění.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora

 

 

 

 

 

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora