Test Kia EV6: Elektrický mimozemšťan, kvůli kterému bych spalováky zakázal hned zítra

Img 20220719 115000

Elektromobil Kia EV6 není ve světě aut žádnou neznámou. Naopak. Fanoušci aut jistě zaregistrovali, že se právě tento vůz pyšní titulem Evropské auto roku. Těm, kteří sledují více bulvární zprávy, jistě neunikla dopravní nehoda Jaromíra Jágra, která se stala právě v tomto voze. A těm, kteří čtou náš magazín, by teď neměla uniknout moje recenze. Jak v testu Kia EV6 obstála?

Čistokrevný elektromobil

V portfoliu automobilek často najdeme vozy, které jsou k dispozici jak ve verzích se spalovacím motorem, tak i jako elektromobil. Kia EV6 je však v tomto trendu výjimkou. Při návrhu i samotném vývoji tohoto vozu se počítalo s tím, že půjde výhradně o elektromobil. Ten je k dispozici ve třech klíčových variantách. A to v základu s elektromotorem o výkonu 125 kW a akumulátorem o kapacitě 58 kWh. Dále v konfiguraci o výkonu 168 kW a akumulátoru 77,4 a dále ve verzi GT nabízející výkon 239 kW a akumulátor o kapacitě 77,4. Mě se do ruky dostala „zlatá střední cesta“. Auto nabízející optimální poměr výkonu a dojezdu.

Foto: David Hampl

Mnou testovaná varianta disponovala výkonem 229 koní, točivým momentem 350 Nm a pohonem výhradně zadních kol. Kromě výbavového stupně Earth se model pyšnil i tepelným čerpadlem, jehož klady jsou vzhledem k ročnímu období neměl možnost vyzkoušet. Každopádně, právě díky němu může být zimní provoz podstatně efektivnější, a i při dosažení dobrého teplotního komfortu auto nijak výrazně neubírá na dojezdu.

Jedním z unikátů, kterým se Kia EV6 může pyšnit, je určitě 800V architektura. Díky ní by měla zvládnout nabíjecí výkon až 350 kW, což znamená dobití mé baterie z 10 na 80 % za pouhých 18 minut. Za 4,5 minuty na nabíječce tak teoreticky lze zvýšit dojezd o 100 km. V případě dostatečné infrastruktury by nebyl problém zvládat s autem klidně i delší cesty napříč Evropou.

Moderní, sportovní a ikonická

Jak vlastně Kia EV6 vypadá? Jak ji popsat? Mnohým se vybaví slovo mimozemšťan. Ano, toto přirovnání může být na místě, protože tohle auto opravdu vypadá jako z jiného světa. A je to dobře? Za mě stoprocentně ano. Jsem rád, když designéři posouvají hranice a snaží se vybočovat ze zaběhlých mantinelů. A že je to někdy až moc? A proč by nemohlo být?

Mohlo by vás zajímat:  Test Hyundaie i10 N Line – velmi svižná a dobře vybavená jednohubka

Kia EV6 je moderní sportovní crossover s výjimečnými designovými liniemi. Vpředu rozhodně zaujmou Full led LED světlomety, které ale oproti zadní straně vozu působí přece jenom decentněji, než výrazná zadní zakřivená linie, která sahá od podběhu kola přes zadní výklopné víko až na druhý bok vozu. Díky jednotlivým LED diodám je docíleno efektu klavírních kláves.

Foto: David Hampl

Jakéhosi sportovního ducha auta má dotvářet výraznější rovná linie střechy, která je zakončena prodlouženým střešním spojlerem. Ten nejenom lahodí oku, ale má i svůj praktický vliv na aerodynamiku vozu. Pozornost si Kia EV6 rozhodně zaslouží i při bočním pohledu. Nejenom celkově netradiční siluetou a výraznými prolisy, ale i kvůli klikám dveří. Zapuštěné kliky nejenom-že přispívají k lepší aerodynamice a hospodárnosti, ale i skvěle vypadají. Jen je třeba mít při jejich otevírání správný grif, abyste se zvládli dostat do vozu jednou rukou. Nebo si trochu připlatit a zapuštěné kliky se budou vysouvat automaticky při vašem přiblížení k autu.

Nadčasová, přesto praktická a intuitivní

Je jasné, že když vidíte takto netradiční auto, očekáváte, že se designéři nedrželi při zemi ani v interiéru. A to se mi po prvním usednutí hned potvrdilo. Kia EV6 je výrazně nadčasová nejenom zvenku, ale i uvnitř. Doslova na vás dýchne budoucnost. Zároveň taková, kde je kladen důraz na praktičnost a velmi rychle si na ovládání jednotlivých prvků zvyknete. A zjistíte, že i dotykem není problém jednoduše a rychle nastavit vše, co je potřeba.

Základem interiéru je panoramatická zobrazovací plocha. Ta je tvořena dvěma dominantními displeji o velikosti 12,3″. Displeje jsou zakřivené, což nejenom podtrhuje designový vjem, ale má to výrazně pozitivní vliv na čitelnost. Jak očekáváte, jeden displej nahrazuje klasickou přístrojovku a ten druhý panel infotainmentu. Další dotykové prvky najdete pod středovým displejem, pod výdechy klimatizace. Dotyková lišta umožní jednoduše přepínat mezi dvěma režimy. V jednom nastavujete klimatizaci, v druhém máte k dispozici rychlé volby displeje.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Alfa Romeo 145
Foto: David Hampl

Celý prostor je propojen dekoračním osvětlením, jehož linie prostupuje celým interiérem, včetně středového panelu. I ten ukazuje, jak lze něco, původně tak obyčejného, přepracovat do designově povedeného, přesto praktického prvku. Nechybí prostor na mobil, volič automatické převodovky, tlačítko startování i třeba (ano, mechanická) tlačítka pro vyhřívání sedadel, nebo volantu.

Trochu zklamáním pro mě byl v celém voze volant. Musím říct, že Kia EV6 by si jistě zasloužila trochu propracovanější řešení. Z hlediska praktičnosti není co vytknout, to klíčové, co potřebuji mám na dosah palců, tlačítka jsou jednoduchá mechanická, doplněná klasickými kolébkami. Celkově ale volant v tomhle autě, v jeho interiéru působí prostě moc obyčejně, běžně, klasicky. A ani nové logo KIA to nezachrání. Škoda.

Prošpikována technologiemi

Nejenom designově, ale i technologicky může být Kia EV6 považována za povedený unikát. Kromě již zmíněné 800V architektury umožňující opravdu rychlé dobíjení, nelze opomenout ani funkci Vehicle-to-Load či Vehicle-to-Vehicle. To umožní přeměnit auto na zdroj elektrické energie o maximálním výkonu 3,6 kW. Stačí speciální adaptér do dobíjecí zásuvky a elektřina může jednoduše proudit i opačným směrem.

Vůz je vybaven i řadou bezpečnostních systémů. Je to třeba multikolizní systém MCBA, systém aktivní jízdy v pruzích LKA, systém pro následování jízdy v pruhu LFA. Nechybí ale ani adaptivní tempomat SCC s funkcí Stop/Go či asistent jízdy na dálnici HDA. Jednoduše řečeno, Kia EV6 umí jezdit skoro sama. I s nohama pod sedačkou a pedály na klíně dokáže zvládat projet zatáčkami a zastavit za vozem před vámi. Stále jde ale o techniku, která nemusí být stoprocentní. Na vyzkoušení dobré, ale vždy je lepší být na pozoru. Za sebe však musím říct, že Kia EV6 ani jednou neselhala a všechny systémy fungovaly vždy na jedničku.

Foto: David Hampl

Zábavná zadokolka

Jak jsem zmínil, mnou testovaná Kia EV6 disponovala pohonem zadních kol, což z auta dělalo vcelku zábavného jízdního společníka. Díky spíš tužšímu podvozku a také spodnímu uložení baterií mezi nápravami auto velmi slušně drželo na silnici. I přes tužší podvozek dokáže EV6 žehlit běžné nerovnosti, a tak je vhodná pro jízdu i na českých silnicích. A to, že váží skoro dvě tuny na běžných cestách v podstatě nezaregistrujete, snad jen až při vyšších rychlostech, kdy ochota elektromotoru svižněji reagovat klesá.

Mohlo by vás zajímat:  Mazda 6 2.5 Skyactiv-G A/T – šikmooký vyzyvatel domácího šampióna

Pozitivně mě překvapila celková ochota vozu dělat vše, co jsem si zamanul. Díky výkonu elektromotoru a točivému momentu nechyběla potřebná pružnost a dynamika. I při ostřejších průjezdech zatáčkami auto působilo stabilně, bezpečně a dokonale vyváženě. Kia EV6 ochotně reagovala na jakoukoliv prudkou změnu směru bez nějakých nadměrných náklonů nebo nebezpečného rozhoupávání. Musím říct, že v tomhle směru mi auto dokonale sedlo.

Nechci, aby to vyznělo, že by se snad Kia EV6 dokázala vyrovnat sportovním zadokolkám, to určitě ne. Ale na to, že jsem seděl v rodinném crossoveru, to byla velmi zábavná jízda, kdy auto velmi slušně dávkovalo svou sílu tak, jak jsem potřeboval. Nelze opomenout, že v případě potřeby pořádného vyblbnutí je možné vypnout kontrolu trakce a užít si jízdu ještě o trochu zajímavěji.

Foto: David Hampl

Elektromobil budoucnosti? Ano!

Už z recenze je patrné, že na mě Kia EV6 udělala dojem opravdu pozitivní. Tak na závěr ještě trochu čísel. Základní model Kia EV6 ve výbavě Earth vyjde na 1 220 980 Kč. V případě mého testovacího modelu je základ na částce 1 320 980 Kč, ke které bylo přidáno dalších 50 000 Kč za metalický lak (20) a tepelné čerpadlo (30). Výsledek je 1 370 980 Kč za auto, které jsem si za ten týden náramně užil.

Ano, je to zatím pořádně ještě cena, která může od koupě elektromobilu odrazovat a bude nutné hodně počítat, zda se s ohledem na možné dotace a nájezd vyplatí jít více do elektromobilu, nebo do spalovacího auta. Ale jinak musím říct, že jestli má budoucnost elektromobility vypadat právě takhle a elektromobily budou minimálně takové jako Kia EV6, zakažme spalováky klidně hned zítra!

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora / David Hampl
David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora