Test Ford Puma: Znovuobjevená malá dravá šelma

Img 20230207 151247

Ford Puma se vrátil do nabídky. Pro některé automobilové fanoušky to mohla být celkem zajímavá zpráva, dokud nepřišli na to, že… To nebude známé malé sportovní kupé, ale půjde o crossover, který má s původním, ne moc úspěšným vozem, společné dvě věci – kompaktní rozměry a jméno. A jak nová šelma obstála v testu?

Dravá šelma

Pohled na Ford Puma dává tušit, že se designéři snažili co nejvíce přiblížit samotnému jménu. A udělat z auta dravou šelmu. To se poměrně dobře povedlo, jelikož vůz doslova ukazuje své svaly. Má výraznou, masivní masku, nepřehlédnutelné světlomety, ale i vystouplé blatníky, či celkem dominantně vypadající prolisy.

Tuto dravost a ostřejší vzhled dokáže podtrhnout výbava mého testovaného kousku, která nese označení ST-Line X. Vůz v této konfiguraci nabízí oproti klasice modifikovaný přední nárazník s výraznějšími průduchy vzduchu. Dále nechybí zadní nárazník s difuzorem, nebo také nepřehlédnutelná koncovka výfuku. Celkovou image skvěle podpoří i „osmnáctky“ kola. Zapomenout nelze na fakt, že v tomto výbavovém stupni nemá Ford Puma černé lakování lemů podběhů a prahů.

Foto: David Hampl

Funkční interiér

Pohled do interiéru vozu Ford Puma ST-Line X ukazuje dalších pár odlišností, proti klasickým verzím. Je to třeba sportovněji tvarovaný volant, červené prošívání, nebo řadicí páka s hliníkovým krytem. Do celkového konceptu dobře zapadají také opět trochu sportovněji tvarovaná sedadla s červeným prošíváním a slušným bočním vedením.

Zároveň si však interiér ponechává potřebnou ergonomii a praktičnost. Výrazným bodem interiéru je určitě 12,3palcový digitální přístrojový štít s velmi slušnou grafikou a dobrou čitelností. Druhým displejem v interiéru je 8palcový infotainment, u kterého bych však přece jenom uvítal trochu větší náklon směrem k řidiči. Středový prostor mi ale přišel celkově méně zvládnutý. Zkuste si USB kabelem spojit telefon s vozem a mobil si vložit do přihrádky. Vzhledem k velikosti dnešních smartphonů prostě budete každým pohybem řadicí páky lámat připojený kabel.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Hyundai Elantra 1,6 MPI - Elegantní pohoda
Foto: David Hampl

Jinak ale interiér vozu Ford Puma působí celkově funkčně. I vzhledem k rozměrům auta je vše jednoduše v dosahu natažené ruky a samozřejmě, stále tu dominují klasická mechanická tlačítka. Infotainment tak nakonec lze použít skutečně jen k nastavení navigace, zobrazení couvací kamery či vybrání stanice rádia. I přes to, že Ford Puma vypadá jako malé auto, se lze těšit s poměrně slušného prostoru. Vzadu je to samozřejmě trochu horší, ale vpředu není nouze o celkovou vzdušnost.

A když je řeč o prostoru, nesmím zapomenout na zavazadlový prostor. Malý Ford Puma totiž disponuje kufrem o velikosti 456 litrů. Jde však částečně o hru s čísly, protože Puma nabízí takzvaný „megabox“. Jedná se o plastovou schránku pod klasickou podlahou zavazadelníku, která disponuje objemem 81 litrů. Takže, objem zavazadelníku na papíře slušný, ale určitá omezenost co do praktičnosti využití tu zůstává stále.

(ne)hybrid

Záď vozu jasně zdobí označení EcoBoost Hybrid. Ale je třeba uvést to na pravou míru. Dané označení může vyvolávat pocit, že Ford Puma je full hybridem. Tak tomu ale není. Správné označení je mild hybrid. Auto totiž kombinuje benzinový, litrový motor EcoBoost s integrovaným 48V startér-generátorem. Celkový výkon hybridního ústrojí činí 114 kW. To je poměrně slušná porce výkonu, vezmeme-li v potaz, že primárně za ním stojí právě litrový tříválec. Ford Puma však může být k dispozici také ve slabším provedení, s výkonem 92 kW.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Škody Octavia RS 2.0 TSI DSG 120 let Motorsport – o stupeň lepší „ereso“

Žádnou jízdu čistě na elektřinu tedy nečekejme. Přesto startér/generátor umí vypomoci, a to především při rozjezdech. Pozitivem tohoto řešení je samozřejmě lepší nástup při akceleraci, ale také snížení spotřeby. Papírově mluvíme o zrychlení za 9 sekund a kombinované spotřebě 4,4 l/100 km.

Foto: David Hampl

Skrytá šelma

Při reálné jízdě je ale nutné smířit se s tím, že zvukový projev Fordu Puma není úplně líbivý a absence jednoho válce je znatelná, hlavně v nižších otáčkách, kdy se objevuje dunění. A naprosto nepříjemné zvuky z motorového prostoru jenom umocníte tím, když zvolíte „Eco“ režim a budete se řídit asistentem správného řazení. Motor tak budete držet v, z mého pocitového pohledu, extrémně nízkých otáčkách, což zážitku z jízdy rozhodně nepřidá.

Když ale budete jezdit hlavně podle své hlavy, rozumu a zkušeností, ukáže vám Ford Puma, že umí být zajímavou šelmou. Stačí zvolit sportovní režim, který znatelně zlepší odezvu plynového pedálu. Otáčky a rychlostní stupně máte díky manuálu plně ve svých rukou. A tak můžete vyrazit. A nejenom na okresky, protože vůz nabídne i jízdní režim určený na kluzké povrchy.

Foto: David Hampl

Ve vyšších otáčkách pozitivně zaujme i vcelku příjemný zvukový projev motoru, řazení je díky krátkým dráhám přesné a rychlé. Příjemnou zajímavostí je, že vzhledem k charakteru auta čekáte naladění spíše na městské použití, ale nakonec vás zaujme příjemná tuhost, díky které vás podvozek rozhodně podrží a nabídne jistoty i při sportovnější jízdě. Je to dáno i výbavou ST-Line , která přináší lehce snížený sportovněji laděný podvozek. Samozřejmě, Ford Puma není žádný hot-hatch, ale jízdně má poměrně slušný potenciál.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Mazda6 2,0 Skyactiv-G vs. Škoda Superb 1,8 TSI - Není střední jako střední

A to nejenom, když si budete chtít zablbnout na okresce. Ford Puma nabídne slušné jízdní zážitky i na klasických přesunech. Ač je to mild-hybrid, zaujme poměrně výrazná rekuperace, díky které často není nutné ve městech používat brzdový pedál. Při tomto stylu jízdy zaujme i spotřeba, která se mě, při klidné kombinované jízdě město-okresky-dálnice ustálila na hodnotě kolem 6 litrů na sto. Na delších přesunech lze pozitivně ocenit i pohodlnost sedadel.

Má co nabídnout

Ford Puma ST-Line X je auto, které si dokážete oblíbit. Dokáže nabídnout výhody v městském provozu, umí být zábavné na okreskách a když potřebujete naložit více menších věcí, nabídne prostor. Zajímavě vypadá a uvnitř se rozhodně necítíte stísnění. To jsou oblasti, kde si auto nasbírá pozitivní body. Kde může trochu zklamat, to je zvukový projev při ekologické jízdě.

Sympatická může být i startovací cena 489 900 Kč v případě výbavy Titanium. Výbavový stupeň ST-Line X začíná na částce 568 900 Kč a pokračuje přes částku 598 900 Kč (testovaná konfigurace), až k sumě 653 900 Kč za verzi se sedmistupňovým automatem.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora / David Hampl
David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora