Test DS 3 E-Tense: Facelift elektrického elegána

Img 20230516 154607

Začalo to třídvéřovým hatchbackem s označením DS 3. V roce 2018 to pokračovalo prémiovým městským pětidvéřovým SUV s označením DS 3 Crossback. A nyní, po faceliftu, zůstáváme u pětidvéřové SUV karoserie, ale názvem se vracíme ke kořenům. Tohle je DS 3 E-Tense a já měl možnost ji otestovat.

Viditelné designové změny

Elektrický DS3 Crossback testoval kolega Honza na konci roku 2020. Já letos na jaře usedám do faceliftu, do DS 3 E-Tense a musím říct, že změny jsou patrné na první pohled. Když se zaměřím na hlavní rozdíly, nesmím zapomenout na širší masku chladiče, stejně jako na přepracovaný přední nárazník. Zde se designových změn dočkaly nejenom profily vylepšující aerodynamiku. Pořádnou změnou prošly také LED světlomety. Na zádi si potom nelze nevšimnout výrazné novinky v podobě nápisu DS Automobiles i celkově dalších designových vylepšení. Musím objektivně říct, že DS 3 s faceliftem znatelně omládla a udělala značný krok k modernějšímu designu. Zkrátka, jde s dobou.

Charakteristické jsou pro DS 3 E-Tense i nadále čisté linie, pronikavé pohledy a celková preciznost a dokonalost zpracování. Ještě aby ne, když se má jednat o francouzskou prémiovku. Tento styl navozuje pocity určité elegance, ale zároveň umí umocnit robustnost auta – ačkoliv stále mluvíme o městském SUV. Nová podoba znaku DS Wings je dokonalým sjednocujícím elementem spojujícím masku chladiče s full LED světlomety. Jejich černé či chromované lemování dodává DS 3 dravý vzhled.

Foto: David Hampl

Faceliftovaná DS 3 získává na eleganci i díky chromovaným klikám dveří, které jsou zapuštěny do karoserie. Při přiblížení se k vozu s klíčem při sobě se automaticky vysouvají, po rozjetí vozu zmizí v karoserii. Maska chladiče nové DS 3 je zdobena elegantními leskle černými či chromovanými dekory, které zdůrazňují její impozantní vzhled.

Facelift DS 3 rozhodně prospěl, ale zároveň, když se podívám na to, s jakým designem aktuálně přichází třeba Peugeot, rozhodně francouzská prémie nevyvolává už takový wow efekt, jako před několika lety. Ano, stále za to designově stojí, je originální a v lecčem se vymyká. Ale už ne tolik, škoda.

Prémiový interiér

Když jsem na konci roku 2019 testoval benzinovou DS3 Crossback, nebál jsem se pro označení interiéru použít slovo avantgarda. Tohle označení se mi vybavilo hned, jakmile jsem otevřel dveře a nakoukl dovnitř. Už na první pohled je vidět jasná snaha o originalitu a individuální přístup, kombinovaný s prémiovými materiály a snahou o maximální pečlivost. Základní motiv i po faceliftu zůstává, a tak hlavním spojujícím prvkem interiéru nové DS 3 E-Tense je kosočtverec.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Ford Capri
Foto: David Hampl

Povedených věcí, které má facelift DS 3, je celá řada. Třeba způsob zpracování čalounění sedadel, označovaný jako Bracelet. To poukazuje na všudypřítomné propojení DS Automobiles s dokonalostí klasických řemesel. A co že vám design sedadel připomíná – ano, je to řemínek od hodinek. Oblast tradičního hodinářství však byla inspirací také při navrhování ovladačů. Použito bylo gilošování označované jako Clous de Paris a spočívá v exkluzivní povrchové úpravě a miniaturních pyramidách, které na sebe plynule navazují. Multifunkční volant potažený pravou kůží Mistral je vybaven řadou ovladačů, mimo jiné asistenčních systémů řízení či manuálního řazení.

Dalším charakteristickým detailem je inspiraci klasickou výšivkou, ze které vzešel design perlového prošívání, což je jeden z dalších poznávacích znaků interiéru vozů DS. K tomu přidejme celkovou jistotu kvalitního zpracování a použití kvalitních materiálů. Zkrátka a jednoduše, francouzská prémiovka ví, jak spojit kvalitu s originalitou.

Ne vše je ale tak dokonalé, jak se na první pohled jeví. Když v autě najedete několik stovek kilometrů, začnete být pes na detaily. Třeba volič převodovky je stále ona velká, do prostoru vystouplá řadicí páka. Přitom současné Citroëny už používají decentní a minimalistický ë-Toggle. Ani head-up displej v podobě klasického sklíčka rozhodně nepatří mezi nejmodernější řešení. A když už jsem u těch negativ, i volant by si zasloužil trošku té elegance, hlavně jeho výrazná střední část. Vlastně, i tady si dovolím trochu porovnání s Peugeotem a jeho interiéry, které ukazují, že DS už není až tak jiná, jako dřív.

Jak je libo

Stejně jako Citroën, i prémiová odnož DS si stále ponechává možnost sáhnout po kompletní trojici pohonných jednotek. Zákazník tak může vybírat z trojice základních pohonných jednotek. Těmi je Dieselové BlueHDi 130, benzinový PureTech 100 a 130 a rovněž čistě elektrická verze. V té jsem se týden vozil já. A parametry DS 3 E-Tense byly velmi slušné. Dojezd dle WLTP až 404 kilometrů v kombinovaném provozu. V tom městském dle stejné metodiky dokonce až 575 km. Tolik lze za ideálních podmínek vymáčknout z akumulátoru o kapacitě pouze 54 kWh.

Mohlo by vás zajímat:  Test Fiat Panda Cross: Kompaktní SUV s dvouválcem nejenom do města, ale i do terénu
Foto: David Hampl

Nová DS 3 vystavěná na moderní platformě přináší benefity v podobě hmotnosti a stává se tak jedním z nejlehčích vozů v kategorii kompaktních SUV. To pochopitelně přispívá nejenom k dostatečnému dojezdu, ale i ke slušným jízdním zážitkům, v kombinaci s elektromotorem, jehož výkon 156 koní plně dostačuje určení auta. Optimalizovaná aerodynamika nové DS 3 a tepelná regulace nového typu akumulátoru zvyšují výkon pohonného ústrojí. Zde vývojáři čerpali zkušenosti i ze šampionátu Formule E. Nechybí ani možnost rychlonabíjení, díky kterému lze, samozřejmě za ideálních podmínek, získat 80 % kapacity baterie za pouhých 30 minut.

Z pohledu technologií láká městské SUV na systém DS Iris. Jde o zcela nový informační systém DS, který je plně intuitivní, ergonomický a nebývale přizpůsobitelný, včetně možností personalizace domovské obrazovky. Základem veškerého ovládání se stávají dotykové plochy v kosočtvercích pod displejem infotainmentu, nebo ten samotný. Dotyková obrazovka disponuje velikostí 10,3″, HD rozlišením a lesklým černým lemováním. Digitální přístrojový panel s elegantní grafikou propojený s barevným head-up displejem i ergonomicky umístěné ovladače jsou včleněny do palubní desky tak, že máte dokonalý přehled o informacích důležitých pro jízdu.

Příjemné svezení

DS 3 E-Tense je přesně to auto, u kterého se v ulicích měst dostavuje známý „wow efekt“. Opět jedno z těch aut, u kterého jsem si musel zvykat na zvědavé pohledy ostatních. Proč? Protože DS 3 vypadá skvěle a elegantně, jde o auto, které není na silnicích až tak k vidění. A navíc, v mém případě, bylo úplně tiché. Takže nasadit úsměv a užívat si jak pohledy okolí, tak i samotnou jízdu. Ani jedno nebylo nic těžkého.

Absence spalovacího motoru jasně přispívá k příjemnému tichu při jízdě po městech. Na okreskách a dálnici se do hry dostává riziko v podobě aerodynamického hluku, ale dokonale odhlučněná kabina maximálně přispěje k tomu, že jízda je z hlediska tohoto pohledu stále maximálně příjemná. Ostatně, je to i něco, co u prémiovky automaticky čekáte a ticho berete jako samozřejmost. Stejně tak očekáváte i komfortně naladěný podvozek. Samozřejmě parametrů, jako nabídl Citroën C5 X v mém zimním testu, DS 3 nedosahuje, ale i přesto mohu s klidním svědomím říct, že jízda nepostrádá komfort a pohodlí.

Mohlo by vás zajímat:  Manuál s adaptivním tempomatem přináší problémy. Jinak Volkswagen Caddy nezklame
Foto: David Hampl

K dispozici je trojice jízdních režimů, které znatelně upravují chování auta. Od vcelku vlažné reakce plynu v Eco režimu, až po okamžitý výkon v režimu sportovním. Co bych určitě vytkl, je fakt, že v Eco režimu automaticky dochází i k omezení výkonu klimatizace, a že rekuperaci má elektrická DS 3 k dispozici jenom v základním, nebo intenzivním „B“ provedení. Zcela chybí plachtění, které lze simulovat pouze přepínáním voliče převodovky do polohy N.

Vzhledem k téměř ideálnímu počasí jsem neměl problém jezdit s DS 3 E-tense se spotřebou, která se pohybovala na hranici 15 kWh / 100 kilometrů. Jde o kombinovanou jízdu bez využití dálnic. Napsal bych vám i uvedené papírové hodnoty, ale v ceníku/technickém listu je DS 3 uvedeny nemá. A na webovém chatu vám tuto informaci bohužel nesdělí. Pokud byste je chtěli zjistit, musíte zavolat konkrétnímu dealerovi, nebo si jeho kontakt vyžádat. Jak pohodlné, že? No, a ten prodejce vám potom napíše, že spotřeby se u elektrického auta neuvádí.. Odborník na svém místě, že?

No, anebo prostě projedete konfigurátor a zjistíte, že papírové hodnoty spotřeby v kombinovaném cyklu dle WLTP jsou dle výbavy 15,3 – 15,6 kWh/100 km.

Foto: David Hampl

Stojí za to?

Nadpis s otazníkem je záměrný, protože začínáme mluvit o penězích. Dokud se tohoto tématu nedotkneme, bral bych DS 3 E-Tense všema deseti. Kolik si za ní ale automobilka řekne? Hned v úvodu musím uvést, že ve výbavových stupních Bastille a Performance Line elektromobil k dispozici není. Začíná až na výbavě Rivoli s cenou 1 260 000 Kč. O pouhých 20 tisíc dráže vyjde výbava Performance Line +. Vrcholem nabídky je stupeň Opera se startovní cenou 1 360 000 Kč. V té jsem seděl já, doplněnou ještě o 30 000 za perleťovou červenou Diva a DS LED Vision. Celková cena testovacího modelu 1 415 000 Kč, včetně základní záruky 5 let nebo 60 000 km. Na samotný akumulátor je záruka prodloužena na 8 let nebo 160 000 km.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora