Test Dacia Jogger TCe 100 ECO-G Extreme – za málo peněz hodně muziky

0

V minulém týdnu jsem usedl za volant nové Dacie Jogger, za volant vozu, který se toho svým zákazníkům snaží nabídnout opravdu hodně a již tradičně za velmi zajímavé pořizovací ceny.   

Do testu jsme dostali slušivý sedmimístný model vrcholné výbavy Extreme se slabší z dvojice nabízených litrových motorizací kombinující pohon na benzín a LPG, dále spolupracující s šestistupňovou manuální převodovkou.

Foto: Jan Horský

Exteriér

Základní tvarování karoserie vozu je odvozeno od požadavku na bohatě dimenzovaný vnitřní prostor. Jogger tak primárně stojí na královsky pojatém rozvoru, ostatní tvarování karoserie se pak navíc inspiruje v dalších automobilových segmentech. Dacia Jogger tak primárně působí jako kombi, které má navíc díky své výšce hodně blízko k vozům kategorie MPV, a aby toho nebylo málo, jeho vyšší světlá výška a značné oplastování spodních partií vás pak nechají nahlédnout také do velmi oblíbené kategorie kompaktních SUV.

Přední partie vozu, shodná se sourozeneckým Sanderem, vypadá moderně a vozu přináší celkem robustní a sebevědomí výraz. Přední světlomety jsou s maskou integrovány do jednoho celku a nabídnou zcela typický světelný podpis ve tvaru písmene Y. Jejich potkávací světla disponují LED technologií, dálková už bohužel nikoliv.

Boční profil vozu pak prozradí hlavní přednost nového Joggeru, prim zde totiž hraje již avizovaný dlouhý rozvor a vyšší stavba karoserie. Za povšimnutí stojí také decentní výškové odskočení, které se odehrává za béčkovým sloupkem v rámci horní linie bočních dveří.

Dveře zpřístupňující druhou a v našem případě i třetí řadu sedadel jsou tedy bohatě dimenzované, a to jak v podélném, tak i díky uvedenému odskočení i ve směru výškovém. Tento praktický prvek přináší i estetický efekt a poměrně objemnou plochu boční partie lehce oživuje.

Adekvátní dávku robustnosti dodává vozu oplastování lemů a prahů, stejný efekt pak přináší také poměrně výrazné střešní nosiče. Zmínit se musím také o 16″ litých discích, jejich černé lakování pak adekvátně podtrhuje celkový líbivý charakter nejen této části vozu.

Objemnou zadní partii celkem úspěšně zjemňují koncové světlomety, které se po vzoru vozů jedné severské automobilky táhnou od „nafouknutých“ zadních blatníků až po decentní lízátko pátých dveří.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Škoda Octavia 1,6 TDI CR Ambition - Český sen

Nová Dacia Jogger se tedy po stránce vnějšího vzhledu určitě povedla. Vůz velmi úspěšně maskuje své objemnější rozměry. Chválit musím také aktuální designový směr, který vozům značky Dacia přináší příjemně sebevědomí a robustní výraz.

Foto: Jan Horský

Interiér

Po usednutí za volant nového Joggeru vás přivítá prostředí, které je opět známe ze sourozeneckého Sandera. Palubní deska je přehledná, s logickým a celkem tradičním rozmístěním jednotlivých ovladačů. Přítomnost tvrdších plastů je v rámci této cenové kategorie celkem očekávaná, příjemné oživení celé palubní desky však vytváří černobílý dekor, který prochází přes celou její šířku.

V rámci kapličky přístrojů před řidičem je umístěn tradiční rychloměr a otáčkoměr, prostor mezi budíky pak vyplňuje displej palubního počítače skromné grafiky včetně množství zobrazovaných údajů. Jeho ovládání pak probíhá z multifunkčního volantu, který nabízí velmi dobré tvarování a dobře padne do rukou.

Testovaný vůz byl vybaven 8″ dotykovým displejem palubního infotainmentu, a to včetně příplatkového paketu Media Nav, který vůz obohatil o navigaci a bezdrátové zrcadlení telefonu. Jogger dále disponoval paketem Technologie Extreme, který vůz dovybavil o elektronickou parkovací brzdu, systém hlídání mrtvého úhlu nebo o přední parkovací senzory.

Prostornost na předních pozicích je dostatečná, díky vyšší stavbě karoserie se v Joggeru pohodlně usadí i vyšší jedinci. Uživatelsky mě pak z pozice řidiče vlastně trápila jen kulisa řazení.

Druhá řada sedadel je velmi dobře přístupná díky objemným dveřím a překvapivě se zde pak sedí poměrně vysoko. Tento fakt sebou přináší výhodu ve velmi dobrém nastupování, na druhou stranu mě i přes bohatě dimenzovaný rozvor překvapila jistá stísněnost v místech pro kolena. Je možné, že za to může právě avizovaná vyšší pozice sedáků, případně jejich komfortně dimenzované rozměry, a do jisté míry tomu nepřispívají ani plastové výklopné stolky.

Testovaný vůz disponoval sedmimístnou specifikací, tedy dvojicí vyjímatelných sedaček kotvených do podlahy objemného zavazadelníku. Nastupování do třetí řady probíhá sklopením sedačky v druhé řadě a jeví se jako bezproblémové. Sezení v třetí řadě disponuje dostatkem místa jak pro kolena, tak i nad hlavou. V rámci bočních vyplní jsou pro cestující k dispozici loketní opěrky a samozřejmostí je i 12V zásuvka.

Mohlo by vás zajímat:  První jízda - Opel Cascada 1,6 SIDI Turbo ECOTEC Cosmo

Zavazadlový prostor sedmimístného uspořádání nabídne ještě 160 l objemu. Po vyjmutí dvojice sedaček třetí řady nabídne Jogger 696 litrů objemu, sklopení druhé řady pak zavazadlový prostor zvětší na úctyhodných 1807 litrů.

Foto: Jan Horský

Nabízené motorizace a jízdní dojmy

Dacia Jogger je aktuálně v nabídce pouze s jednou pohonnou jednotkou. Jedná se o přeplňovanou benzínovou motorizaci o objemu 999 ccm3, která je však k dispozici ve dvou výkonových variantách.

Výkonnější varianta TCe 110 disponuje výkonem 81 kW (110 koní) a je k dispozici pouze s šestistupňovou manuální převodovkou. Nám se však do testu dostala slabší z dvojice nabízených motorizací, tedy přeplňovaný litr TCe 100 ECO-G disponující výkonem 67 kW (90 koní) v benzínovém režimu. Výkon v benzínovém režimu pak uvádím z toho důvodu, že tato pohonná jednotka je dále schopná provozu také na LPG, v rámci kterého dosahuje výkonu 74 kW (100 koní). I tato motorizace je kombinována pouze s šestistupňovým manuálem.

Vyšší výkon při provozu na LPG doprovází také vyšší točivý moment, 170 Nm na LPG oproti 160 Nm na benzín. A samozřejmě rozdílné jsou i hodnoty zrychlení na 100 km/h, s pohonem na LPG to sedmimístná specifikace zvládá za 13 vteřin, s pohonem na benzín za 13,2 vteřiny. K dalším výhodám provozu na LPG patří také o něco tišší projev přeplňovaného tříválce.

Když pominu provozní náklady obou nabízených variant, tak si myslím, že průměrný uživatel Dacie Jogger této specifikace výše avizované rozdíly nikterak pociťovat nebude. V obou případech je totiž tato motorizace překvapivě pružná a pro Jogger dostatečně výkonná. Šestistupňová manuální převodovka je dobře odstupňovaná, zamrzí snad jen nepříliš komfortní kulisa s delšími dráhami řazení.  

Podvozek vozu je spíše komfortní, přesto je celkem jistý a ani v zatáčkách se Jogger nikterak výrazně nenaklání. I v rychlostech nad povoleným dálničním limitem je vůz příjemně ovladatelný a stabilní. S jeho vyšší stavbou pak hravě zvládnete nejednu polní cestu. Pochválit musím také řízení, které je sice více přeposilované, ale s dostatečnou odezvou od předních kol.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Citroën DS3 Cabrio 1.6 THP 155 - Silný extrovert

V rámci týdenního testu jsem samozřejmě absolvoval mnoho kilometrů jak na benzín, tak i na LPG. Benzínová nádrž disponuje objemem 50 litrů, nádrž na LPG pak 40-ti litry, dvojice plných nádrží tak Joggeru nabízí velice slušný akční rádius dojezdu. Jak už jsem ale uvedl výše, Jogger při provozu na LPG funguje bezproblémově, navíc nabízí ještě o chlup lepší parametry, nevidím tedy jediný důvod, proč pohon na LPG nevyužívat v maximální možné míře.

Spotřeba vozu se v průběhu mého redakčního týdne pohybovala okolo 9,0 l / 100 km při užívání LPG. Po přepnutí na klasický benzín jsem se pak pohyboval okolo 8,0 l / 100 km.

Foto: Jan Horský

Závěrem

Nová Dacia Jogger je vozem, který rozhodně nebude trpět nouzí o zákazníky. Jogger se totiž i nadále drží dlouhodobého trendu přívětivé cenové politiky, jeho pořizovací cena startuje již od 411 000 Kč včetně DPH. Zde se jedná o základní výbavový stupeň Essential s testovaným litrem spalující benzín i LPG, dále s šestistupňovým manuálem a pětimístnou specifikací. Sedmimístné uspořádání stejné specifikace je pak v nabídce od 434 000 včetně daně.

Následuje výbava Expression v rámci které už je v nabídce také výkonnější z dvojice nabízených motorizací TCe 110 (468 500 Kč v pětimístné specifikaci a 491 500 v sedmimístné specifikaci). Vrcholem nabídky je pak testovaná výbava Extreme, opět jsou zde k dispozici obě nabízené motorizace a opět pětimístné i sedmimístné uspořádání. Pořizovací ceny nejvyšší výbavy startují na částce 480 500 Kč včetně DPH.

K dalším neodmyslitelným výhodám tohoto vozu patří bohatě dimenzovaný vnitřní prostor, dostatečně komfortní jízdní projev, adekvátně výkonná pohonná jednotka s možností provozu na LPG a v neposlední řadě také sebevědomí vnější vzhled. Nová Dacia Jogger je tedy bezprostředním rodinným vozem, který si jednoduše na nic nehraje.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora