Test Citroënu C5 Aircross SHINE 1.6 PureTech EAT8 – i nadále komfortní a velmi pohledné SUV

0

Citroën C5 Aircross byl představen již v roce 2017, nově však jako zástupce kategorie SUV, tedy kategorie, která se již toho času těšila velké oblíbenosti.   

Po modelu Cactus, který byl vybaven „inovativními“ a bezpečnostními prvky airbumb, se Citroën vydal na své celkem „baculaté“ období. Tento designový jazyk se celkem logicky podepsal i na vnějším vzhledu modelu C5 Aircross. Vůz je prvky airbumb zasažen jen minimálně a avizované oblé tvary se naštěstí propsaly pouze do jeho základních kontur.

Nyní tu však máme rok 2021, jaké jsou novinky u tohoto prostorného a komfortního SUV? Tou největší novinkou je přítomnost plug-in hybridní pohonné jednotky pod kapotou, dále nám z nabídky motorizací bohužel vypadl přeplňovaný naftový dvoulitr a mírné retuše pak spatřujeme i v samotném interiéru.  

Redakčnímu testu jsme aktuálně podrobili C5 Aircross ve vrcholné výbavě SHINE, která disponovala výkonnou benzínovou šestnáctistovkou spolupracující s osmistupňovým automatem. Novinkový plug-in hybrid si pak díky jeho aktuální vytíženosti necháváme na pozdější termín.

Foto: Jan Horský

Exteriér – stále robustní a přesto decentní

C5 Aircross se i v roce 2021 drží ověřených robustních základních tvarů, které jsou jen decentně doplněny pozůstatky avizovaných prvků airbumb, vyskytujících se ve spodních partiích vozu.

Vysoká přední partie je i nadále vybavena pro značku natolik typickým detailem, kdy jsou prvky denního svícení integrovány do chromovaného rámečku, který přechází v logo automobilky. Jednoduchá zadní partie pak disponuje krátkým přesahem karoserie a nechává tak efektně vyniknout zadní kola. Pochválit musím také (bohužel falešné) chromované koncovky výfuku za jejich samotný tvar a umístění v rámci kompozice zadní partie vozu.    

Citroën C5 Aircross je po stránce vnějšího designu rozhodně povedeným vozem, není přehnaně extravagantní a díky možným barevným kombinacím umí být i velmi nápaditý.

Mohlo by vás zajímat:  Test Nissan Qashqai: Třetí generace auta, které v roce 2007 vytvořilo zcela nový segment
Foto: Jan Horský

Prostorný a komfortní interiér

Ihned po usednutí do vozu jste příjemně obklopeni mohutnou palubní deskou a stejně tak mohutným středovým tunelem. Palubní deska disponuje, na poměry automobilky, celkem tradičními tvary a klasickým horizontálním členěním. Dokonce i displej palubního infotainmentu je do ní plně integrovaný. Jeho grafické prostředí je i v roce 2021 stále stejné, přehledné a uživatelsky jednoduché.

Displej palubního infotainmentu je pak společně s výdechy klimatizace a spodní dotykovou lištou elegantně integrován do jednoho celistvého panelu.

Již tradičně displej nahrazuje mnoho zbytečných ovladačů. Díky tomu je pak palubní deska vybavena pouze lištou s dotykovými ovladači vyvolávající základní menu infotainmentu. Pod touto lištou je pak druhá, která disponuje ovladači pro hlasitost rádia, vypínání systému start x stop, nebo ovladači pro výhřev oken.

V kapličce přístrojů před řidičem je umístěn další, plně digitální displej s uhlopříčkou 12,3“. Zobrazované údaje lze přepínat mezi jednotlivými režimy zobrazení, či plně personalizovat. K jeho pojednání a grafice mám však jistých výhrad a tiše vzpomínám na grafické pojednání palubky přístrojů koncernového Peugeotu.

Předním pozicím pak vládne celkem mohutný středový tunel, který se navíc, směrem k palubní desce, rozšiřuje. Kromě voliče automatické převodovky disponuje ovladači pro start x stop, pro volbu jízdního režimu Sport a Eco, ovladačem pro jízdu z kopce, dále pak ovladačem systému Grid Control.

Zadní lavici pak tvoří trojice samostatných sedadel, která jsou posuvná a jejich opěráky jsou v jistém rozmezí i sklopné.

Samotný zavazadlový prostor díky objemným proporcím vozu disponuje uživatelsky příjemnou vyšší nakládací hranou, dvojitým dnem a velmi slušným základním objemem 580 litrů.

Foto: Jan Horský

Motorizace a jízdní projev

Citroën C5 Aircross je aktuálně v nabídce jak s klasickými spalovacími jednotkami, tak nově s plug-in hybridním pohonným ústrojím. Benzín je zde zastoupen tříválcovou 1.2 PureTech motorizací se 130 – ti koňmi a testovanou čtyřválcovou 1.6 PureTech. 

Nabídka naftových motorizací se bohužel zúžila jen na přeplňovanou 1.5 BlueHdi motorizaci se 130 – ti koňmi výkonu. Na výkonnou, přesto celkem úspornou dvoulitrovou naftu už můžeme v rámci C5 Aircross jen vzpomínat.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Renault Mégane GT220 vs. Škoda Octavia RS Combi

Novinkou pod kapotou se stal plug-in hybrid. Jeho pohonné ústrojí se zde již tradičně skládá z avizované benzínové šestnáctistovky PureTech a elektromotoru, který si energii bere z baterie o kapacitě 13,2 kWh. Vůz tak nabízí 60 – ti km dojezd čistě na elektřinu a celkový hybridní výkon dosahující hodnoty 225 koní a 360 Nm točivého momentu. O tomto pohonném ústrojí si však řekneme v příštím redakčním testu. 

Aktuálně tedy testujeme vůz, který je osazen prověřenou přeplňovanou benzínovou šestnáctistovkou PureTech. Ta disponuje 181 koňmi výkonu a 250 Nm točivého momentu, „cépětku“ pak umí na stovku rozparádit za slušných 9 sekund. Přidejme k tomu tichý a kultivovaný chod, výbornou spolupráci s osmistupňovým automatem a na komfortní jízdní projev máte zaděláno.

Stran spotřeby pak v případě testovaného benzínu počítejte s průměrnou hodnotou okolo 8 litrů na 100 km.

Citroën C5 Aircross disponuje podvozkem, respektive tlumiči, které jsou vybaveny hydraulickými dorazy. Tato technologie dělá jízdu s C5 opravdu velmi komfortní. 

Vůz dále disponuje dvojicí volitelných jízdních režimů, jedná se o režimy ECO a SPORT. Sportovní režim samozřejmě lehce pozmění reakce vozu na plynový pedál, samotná převodovka pak déle drží jednotlivé rychlostní stupně a změní se také účinnost posilovače řízení.

Komfortní polohu C5 Aircross tedy již známe, lehce dynamickou nám v rámci možností také umí předvést, jak je to s jejími terénními schopnostmi? Zde už lehce narazíte, absence čtyřkolky a světla výška 230 mm jeho působnost vymezují tak akorát na rozbitou polní cestu. C5 Aircross je alespoň vybaven systémem Grid Control s funkcí Hill Assist Descent. Systém můžete nechat fungovat automaticky v režimu Standard, nebo si zvolit některý z ostatních jízdních režimů (písek, sníh …).

Mohlo by vás zajímat:  Test Dacia Jogger TCe 100 ECO-G Extreme – za málo peněz hodně muziky

S tímto systémem je spojena další funkce, a to asistent pro jízdu z kopce (Hill Assist Descent). Je tedy otázkou, do jaké míry tyto dva asistenty využijete, osobně si tím však nejsem moc jistý.

Foto: Jan Horský

Závěrem      

C5 Aircross v aktuální ceníku startuje na akční ceně 580 000 Kč včetně DPH. Za tyto peníze dostanete vůz v základní výbavě FEEL, s benzínovou dvanáctistovkou pod kapotou a manuálním pětistupňovou převodovkou. Základní nafta 1.5 BlueHdi pak startuje na částce 640 000 Kč.

Námi testovaná benzínová 1.6 PureTech je v nabídce pouze v nejvyšší výbavě SHINE a pojí se vždy s osmistupňovým automatem. V rámci akčního ceníku je její pořizovací cena na hodnotě 765 000 Kč. Vrcholnou naftu, tedy 1.5 BlueHdi s automatem pak pořídíte od 770 000 Kč včetně daně.

Novinkový a vrcholný plug-in hybrid pak startuje na částce 895 000 Kč včetně DPH, zde se opět jedná o základní výbavu FEEL a akční cenu. Vrcholná výbava SHINE PACK se pak se svojí pořizovací cenou dostane pod jeden milion korun, konkrétně na částku 995 000 Kč.

Citroën C5 Aircross je i v roce 2021 vozem, který disponuje originálním, přesto na poměry automobilky, celkem umírněným a líbivým vnějším vzhledem. Interiér nabídne dostatek prostoru a jízdního komfortu. Testovaná benzínová motorizace pak slušný výkon a již tradičně tichý a kultivovaný chod. No a v neposlední řadě tu máme příznivou cenovou politiku automobilky, týkající se samotné pořizovací ceny vozu.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora

 

 

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora