TEST Citroën DS3 Cabrio 1.6 THP 155 – Silný extrovert

TEST Citroën DS3 Cabrio 1.6 THP 155 - Silný extrovert

Automobilka Citroën představením sériové podoby modelu DS3 v roce 2009 uvedla na svět svoji novou prémiovou řadu automobilů DS (Different Spirit). Dnes tato řada nabízí modely DS3, DS3 Cabrio, DS4 a DS5, přičemž se blíží příchod luxusního SUV.

Otevřený DS3 Cabrio se světu poprvé představil na autosalonu v Paříži v roce 2012 a jeho prodeje začaly v letošním roce. Nám se k redakčnímu testu dostal kousek s nejsilnějším benzinovým motorem a téměř všemi příplatky v nabídce. Měli jsme tedy možnost vyzkoušet vrchol řady DS3 Cabrio, nepočítáme-li připravovaný DS3 Cabrio Racing, který však vznikne pouze v omezeném počtu.

V hlavní roli design

Třídveřový hatchback DS3 technicky vychází z pětidveřového sourozence C3, avšak zvnějšku příliš podobností nenajdete. Identické jsou jen přední světlomety, zbytek DS3ky je zcela odlišný. Hraje na podstatně stylovější notu a tváří se jako extrovert. Jeho design imponuje především ženám, které ho při prvním setkání nazývaly roztomilým a kouzelným. Ani mužskou část populace neurazí, neboť se jim jeví jako zajímavý a neotřelý.

Palubní deska však svůj původ v levnějším C3 nezapře, v případě DS3 však byla o něco vyšperkována a nejpoutavějším prvkem bezesporu je leskle modrý plastový dekor se sedmipalcovou obrazovkou multimediálního systému uprostřed.

Jeho ovládání sice není složité na pochopení, ale pohodlnost poněkud zaostává. Je totiž problém se za jízdy trefovat do potřebných tlačítek titěrných rozměrů a otočného ovladače. Obsluha ostatních tlačítek na středovém panelu je naopak zcela bezproblémová díky jejich větším rozměrům a dobrému rozmístění.

Testovaný vůz byl vybaven předními sportovními sedačkami potaženými modrou kůží. Posed v nich je dostatečně pohodlný, přičemž v rychle projížděných zatáčkách Vás podrží výrazné tvarování. Při prvním usednutí do vozu jsem měl potřebu dát výškově nastavitelnou sedačku ještě níže, než mi rozsah dovolil. Při vyjetí však tato potřeba zmizela a po dobu celého testu se už neobjevila.

Malé DS3 je především stylovým vozem a tak nepřekvapí limitované místo na zadních sedačkách. Nástup dozadu není příliš obtížný, ale se svými 184 centimetry jsem se měl problém posadit sám za sebe. Kolena jsem vzadu musel mít hodně od sebe, po stranách opěradla řidiče, a hlavu předkloněnou.

Mohlo by vás zajímat:  Test limitované edice Hyundai i30 N Project C – 506 / 600

Vůz je sice homologován jako pětimístný, ale tři dospělé bych sedět vzadu opravdu nenutil. Děti by však větší problém mít neměly a i výhled ze zadních sedaček je slušný. Zatímco však řidič se spolujezdcem budou v rychlých zatáčkách drženi svými sedačkami, osazenstvo vzadu bude létat ze strany na stranu, neboť lavice je plochá a postrádá jakékoliv tvarování.

Nabízí však dělení opěradel v poměru 60:40, jejichž možnost sklopení je velmi vítaným prvkem. Kufr vozu totiž sice disponuje relativně velkým objemem, avšak konstrukce sklápění střechy a zadního okna limitovala vstupní otvor. Ten je opravdu nízký a procpat jím větší předměty je problém. Pokud tedy nepřevážíte nikoho na zadní lavici, doporučuji ji sklopit a větší předměty naložit tam.

Jízdně nezklame

Testované DS3 Cabrio není vyloženě řidičským vozem, ale na druhou stranu ani zdaleka nezklame. K dokonalosti mu chybí pár věcí, které by však naprostá většina řidičů stejně nebyla schopná docenit. Celkové naladění vozu tedy považuji za takřka ideální.

Po jízdní stránce dodává Cabriu největší kouzlo turbo čtyřválec THP o objemu 1.6 litru a výkonu 155 koní, ze spolupráce PSA a BMW. Má dostatek síly už kolem nižších otáček, ale to hlavní začíná až v okolí 3.000 ot/min, kdy se roztočí turbo a motor pořádně zabere. Žádný kopanec však nečekejte, zátah je jemný a plynulý. Maximální výkon se dostavuje při 6.000 ot/min.

Motor nemá nijak výrazný zvukový projev a v kabině se ozývá pouze tlumeně. Naopak chodce kolem silnice potěší velmi příjemný tón chromované dvojité koncovky výfuku. Až je trochu škoda, že onen zvuk se nedostane až k řidiči do kabiny.

Výbornému motoru sekunduje schopný sportovní podvozek, který byl podle mého gusta. Dovolí Vám velmi rychlé průjezdy zatáček, kde se vůz příliš nenaklání a statečně drží stopu, na druhou stranu však není tak tvrdý, aby z Vás vytřásl duši při jízdě na méně kvalitních silnicích. Hladký povrch mu však přirozeně vyhovuje nejvíce.

Řízení bylo vybaveno posilovačem s proměnlivým účinkem, což znamená, že na parkovišti a ve městě je příjemně lehké (ale nepřeposilované!) a při vyšších rychlostech krásně ztuhne. Spolupráce s pěkným volantem je díky tomu celkem radost. Až na mírnou vůli, která si občas vynutí korekci, což je však v dnešní době elektronických posilovačů vcelku běžným jevem.

Mohlo by vás zajímat:  Test Hyundaie i10 1,0i – s novou generací přišel o poznání dospělejší vůz

Šestistupňovou manuální převodovku řidič ovládá pomocí páky s příjemně kulatou hlavicí. Při změně převodů je nutno překonat mechanický odpor, na což by si v průběhu sbližování se s vozem měl člověk dávat pozor. Jednou nebo dvakrát se mi totiž stalo, že jsem pořádně nezařadil a vyskočila rychlost. S řazením jsem jinak neměl výrazný problém.

Jedním z definujících prvků testovaného DS3 Cabrio byla právě jeho plátěná střecha. Ta se stahuje ve třech stupních, kdy při prvním máte otevřený pouze otvor odpovídající klasickému střešnímu okénku, ve druhém se odsune celý vršek a ve třetím se sklopí i zadní sklo. V posledním jmenovaném je však omezen výhled vzad, většinu času jsem tedy zadní sklo nechal v původní vzpřímené pozici.

Zvuková izolace je oproti výchozímu hatchbacku poněkud horší kvůli plátěné střeše, ale rozdíl poznáte především až ve vyšších rychlostech, kdy je slyšet obtékající vzduch. Stažená střecha nepřekáží pohodlí, ani konverzaci a dá se tak jet i po dálnici. Tam už však hlas zvýšit budete muset. Se střechou se mimochodem dá manipulovat až do rychlosti 130km/h.

Velice zajímavá je taky naměřená spotřeba. Vůz jsem vracel po týdenním soužití a najetí přes 900 kilometrů. Palubní počítač při odevzdávání hlásil průměrnou spotřebu 6.4 litru na 100 kilometrů, což považuji za vynikající číslo. Nízká spotřeba byla totiž tím posledním, na co jsem při jízdě s DS3 Cabrio myslel…

Stylový, ale ne levný

Celá řada DS je zaměřena na styl a luxus, za což si přirozeně Citroën nechá zaplatit. Konkrétně DS3 nejlevněji pořídíte za 378.900,- Kč, což znamená pevnou střechu a benzinový čtyřválec 1.2 VTi o výkonu 82 koní. Nejlevnější Cabrio nabídne stejný motor i výkon, ale cenovka poskočí na 448.900,- Kč.

Jak vidno, DS3 Cabrio není levnou záležitostí. Ale na druhou stranu Vám nabídne spoustu stylu a v testované verzi také parádní svezení. Jízda se staženou střechou je pak třešničkou na dortu. Pokud tedy hledáte nějakou stylovku na léto a není vám líto si připlatit, můžu vám DS3 Cabrio s klidným srdcem doporučit.

Mohlo by vás zajímat:  Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 TURBO CVT 4WD nakoukli jsme pod pokličku modelovému roku 2020

Druhý názor – Mario Rychtera

Citroën nebyl nikdy výrobce, který by mne výrazněji oslovil. Působil na mě moc digitálně a měkce. Model DS3 tuto teorii otočil kompletně vzhůru nohama. Překvapením bylo, že nelhala ani reklamní brožura k tomuto modelu. Její zpracování a fotografie dávají jasně najevo zaměření na mladší věkovou skupinu a realita to jen potvrzuje. Za své peníze totiž dostanete opravdu vkusné malé auto do města, na kterém se francouzský design podepsal tou nejlepší měrou. Interiér je velice příjemný, zpracování použitých materiálů kvalitní a cesta v něm ubíhá pořádně rychle. Osobně musím pochválit multimediální zařízení na středové konzoli, která mi přišla přehledná a snadná na ovládání. Vše je přesně tam, kde má být. Dále musím pochválit výběr materiálů, barev a dalších maličkostí v nabídce Citroënu.

Co se jízdních vlastností týče, testovaný motor 1.6 THP miluje otáčky a díky přeplňování je jízda svižná a zábavná. Podvozek je dostatečně tuhý, ale zároveň vám neutrhne ledviny na klasických českých silnicích. Jedinou chybičkou byla mírná vůle projevující se při rychlejší jízdě po nerovné silnici, která si vynucovala korekce volantem. Tato vlastnost se však projevila pouze dvakrát během dvou set kilometrů, které jsem s DS3 Cabrio strávil.

Citroën udělal velmi praktické auto, protože s ním může máma jezdit snadno po městě, následně ho půjčí mladému synovi, který si užije sportovní jízdu a ani táta se díky vkusnému designu a výbornému motoru nebude cítit, že by přicházel o svou mužnost.

 

Základní cena vozu (DS3 Cabrio 1.2 VTi 82): 448.900,- Kč

Základní cena testovaného vozu (DS3 Cabrio 1.6 THP 155): 572.900,- Kč

 

Klady

– design exteriéru

– motor a jeho výkon

– spotřeba

– podvozek

– pohodlné přední sedačky s dobrým bočním vedením

 

Zápory

– vyšší cena

– plátěná střecha omezuje použití vozu v zimě

– ovládání multimediálního systému

– malý vstupní otvor do kufru

– prostor na zadních sedadlech