TEST Citroën DS3 1,4 VTI Young & Wild

TEST Citroën DS3 1,4 VTI Young & Wild

Rok 2010 byl pro automobilku Citroën bezesporu jedním z nejdůležitějších v její novodobé historii. Právě tehdy totiž došlo k oživení exkluzivní řady DS, která byla po mnoho let brána za ikonu a nedosažitelnou metu širokého spektra motoristických fanoušků. Nejmenší ze současně prodávaných „déesek“, model DS3, prošel nedávno redakčním testem. Extravagantní třídveřový hatchback k nám dorazil v limitované edici Young & Wild se zářivě modrým lakem karoserie a černou střechou s designovým polepem. 

Design

Tvary 3948 milimetrů dlouhého třídveřového hatchbacku nejsou zaměnitelné s žádným dosud vyrobeným konkurenčním vozem. Pocitově poměrně vysoké přední části dominuje rozměrný nárazník s integrovanou maskou chladiče a vertikálními diodovými pásy pro denní svícení. Nad klasickým logem Citroënu našel své místo znak modelové řady DS. Obrovské světlomety dotváří dynamický celek, díky kterému vůz budí pozornost na první pohled.

Profil vozu nejlépe vynikne ve spojení se světlým lakem karoserie. Paket Chrome, který je u limitované edice Young & Wild zastoupen vpředu a vzadu, doplňují široké boční lišty, chromované kliky dveří a úchytová část vnějších zpětných zrcátek. Největší terno je opačně skloněný B-sloupek, díky kterému si DS3 zaručeně nespletete. S tím sice přichází negativum v podobě pouze třídveřové karoserie, kdo by však toužil po praktičtějším malém Citroënu, může sáhnout po modelu C3, ze kterého koneckonců DS3 vychází. 

Roztomilá zadní část se vyznačuje velkými koncovými světlomety s kontrastním barevným podkladem, elegantním přítlačným křídlem umístěným nad nízkým oknem, chromovanou koncovkou výfuku a agresivním dizuforem. Ten je sice stran čtrnáctistovky pod kapotou prakticky nepotřebný, skvěle však dolaďuje celkovou image hatchbacku. Nesmíme zapomínat, že testovanou motorizací nabídka nekončí. V případě výběru přeplňované šestnáctistovky THP může být onen kus černého plastu ve vysokých rychlostech dosti nápomocný.

Mohlo by vás zajímat:  Test Škoda Enyaq iV: Oproti jiným elektromobilům je tento kontroverzní hned dvakrát

Interiér

Uvnitř Citroënu DS3 najdeme vše, co může mladý a divoký řidič potřebovat. Ve výbavě limitované edice totiž nechybí manuální klimatizace, šest airbagů, (bohužel) ne zcela vypínatelné ESP, tempomat či rádio s CD a MP3. Veškeré ovládací prvky v interiéru jsou velmi snadno dostupné a manipulace s nimi je bez výhrad. Trochu retro dojmem působí vodorovný posuvný přepínač vnitřní cirkulace vzduchu a knoflík pro nastavení teploty proudícího vzduchu bez vyznačených °C. 

Za sportovně vyhlížejícím tříramenným volantem jsem se příjemně usadil, v tu chvíli se ovšem stala zadní sedačka pouze odkladištěm nepotřebných svršků. Místa je v příčném směru tak akorát a díky výbornému tvarování středové konzoly má řidič i spolujezdec dostatek prostoru pro kolena. Přední sedačky by si zasloužily delší sedáky a výraznější boční vedení. Současné provedení je na druhou stranu velmi komfortní při dlouhých cestách. Přiznám se, že dozadu jsem se soukal jen za účelem focení interiéru. Méně vzrostlého pasažéra na místě řidiče bych do jisté míry snesl, prostoru nad hlavou mi však citelně pochybělo. Osoby s výškou do 165 centimetrů svůj potřebný prostor najdou bez větších obtíží.

Za poslední dobu jsem se nesetkal s tak jednoduchým, přehledným a zárovně designově velice zdařilým interiérem. Budíky v kapličce přístrojů jsou velmi dobře čitelné a díky umístění palubního počítače v horní části středové konzoly v nich není prakticky žádný rušivý element. Zapomenout nesmím ani na elegantní hlavici páky pětistupňové manuální převodovky. Její kovové provedení však budete v zimním provozu proklínat.  

Mohlo by vás zajímat:  TEST expediční Toyota Hilux - vstříc novým dobrodružstvím

Motor – Atmosféra na odchodu

Testovaná DS3 Young & Wild měla pod kapotou zážehovou atmosférickou čtrnáctistovku VTi o výkonu 70 kW a točivém momentu 135 Nm. K maximálnímu přívalu koní nezbude, než motor stále vytáčet. Vrchol je totiž položen až v 6000 otáčkách za minutu, špička točivého momentu je ve 4000 otáčkách. V praxi to znamená, že si ve středním pásmu moc zábavy neužijete, na druhou stranu však docílíte průměrné spotřeby paliva okolo 6 l/100 km. 

Malé atmosférické motory nikdy nebyly velkým přítelem dálničního provozu, DS3 1,4 VTi se však i přes absenci šestého rychlostního stupně pere poměrně statečně. Při rychlosti 130 km/h točí motor 4000 otáček a řekne si o 6,4 l/100 km.

Všechny tyto informace jsou ale nyní irelevantní, jelikož již testovanou motorizaci s manuální převodovkou v ceníku modelu DS3 nenajdete. Milovníci atmosférických motorů mohou dále vybírat mezi verzemi 1,2 VTi (60 kW) a 1,6 VTi (88 kW). Osobně se ale přikláním ke koupi vozu s přeplňovaným atmosférickým čtyřválcem THP 155 o objemu 1,6 litru a výkonu 115 kW. S ním se totiž DS3 stává zcela jiným vozem, který mimo jiné díky šestistupňové převodovce jezdí hravě pod 6 litrů benzínu na 100 kilometrů a nabídne daleko více zábavy za volantem. 

Jízda – NeCitroën

Citroën DS3 byl v portfoliu automobilky jízdně vždy trochu na výši. Když si vzpomínám na předloňské testování verze DS3 Racing, moc vystupovat zpoza volantu se mi tenkrát nechtělo. Testovaný kousek s atmosférickým motorem samozřejmě není taková divočina, ale pokud se naučíte pracovat s motorem a stále udržujete vysoké otáčky, dostaví se řidičská radost. 

Mohlo by vás zajímat:  TEST Jeep Compass 1.6 MultiJet II – dobře cílená modernizace

Najít v současné době vůz, který by měl v řízení alespoň trochu zpětné vazby, je docela těžké. DS3 si na poměry Citroënu vede slušně, ani tak ale zázraky nečekejte. Prospělo by snížení účinku posilovače řízení a citlivější reakce okolo středové polohy volantu. Hatchback se do zatáček vrhá s vervou a má vysoko položenou hranici, za kterou přechází k přirozené nedotáčivosti předokolek. Je znát rozdíl oproti dalším zástupcům portfolia automobilky. Vývojáři Citroënu šikovně zaimplementovali poznatky z rally a celek funguje pro blaho všech. Pouze mírné náklony karoserie v zatáčkách potěší, na rozbitých úsecích vozovek však sportovní podvozek lehce ubírá na komfortu cestování.  Jediná větší výtka směřuje k manuální pětistupňové převodovce, která stále není z nejpřesnějších.

Závěr

Citroën DS3 je extravagantní hatchback, který dokáže být při správném výběru motorizace docela HOT. Díky povedenému designu vůz nepřehlédnete, a pokud si otevřete internetový konfigurátor, zjistíte, co vlastně znamená pojem „individualizace“. Vůz potěší jak zpracováním a provedením interiéru, tak jízdními vlastnostmi, které pramení z dlouholetého úspěchu automobilky Citroën v rally. Většina zájemců se může lehce pozastavit nad vyšší základní cenou. Je ale třeba brát v potaz, že si nekupujete obyčejný hatchback. Kupujete si řadu DS, která již v minulosti několikrát ukázala nepřeberné kvality a náskok před konkurencí. 

 

Základní cena vozu (1,2 VTi): 339 900 ,- Kč

 

Klady:

– design 

– útulný a kvalitní interiér

– jízdní vlastnosti

– exkluzivita

– pohodlná sedadla

– kultivovanost motoru

Zápory:

– vyšší základní cena

– méně přesná převodovka