Jak by mělo vypadat dokonalé auto? Mělo by být praktické a prostorné? Mělo by lahodit oku? A mělo by být také neuvěřitelně komfortní? Tak přesně tyhle otázky se museli honit hlavou těm, kteří stojí za vozem Citroën C5 X. A jak se jim povedlo proměnit jejich cíle v realitu? Napoví moje recenze.
Avantgardní styl
Asi bych těžko hledal někoho, komu by se Citroën C5 X nelíbil. Na první pohled působí, i díky své dlouhé kapotě a elegantním liniím, jako velmi povedená limuzína. Proporce auta ale napovídají i to, že může díky své prčostornosti konkurovat i některým kombíkům. Vzhledem k vyšší pozici za volantem lze zároveň mít pocit jízdy, jako v SUV. A tohle všechno dohromady nabídne Citroën C5 X v dokonale vyváženém, designově povedeném balení.
Dlouhá kapota, aerodynamické linie, vyšší karoserie, či delší zadní převis. To jsou hlavní markanty celého vozu. Design má však i svou praktickou stránku, jako je tomu v případě střechy, která je zakončena horním aerodynamickým spojlerem. Druhý lesklý černý spojler zase pomáhá zajistit lepší přítlak, či stabilitu při silnějším brzdění.
Citroën C5 X má také svůj jasný, charakteristický světelný podpis, ve tvaru písmene V. Ten celkem jasně napomáhá k identifikaci vozu a dobře zapadá do designových linií a celkového charakteru auta. Osvětlení využívá LED diod, které jsou dostupné už v základní výbavě vozu.
Nadstandardní komfort
Citroën C5 X nezaujme jenom svým exteriérem. I v interiéru lze najít řadu pozitiv. Vůz byl navržen doslova jako moderní, luxusní salonek, vybavený současnými technologiemi, který nabízí skvělou prostornost a dokonalé pohodlí. Za zmínku stojí i možnost sedadel Advanced Comfort, které se řadí mezi špičku ve své třídě. Speciální čalounění v kombinaci s výplněmi se strukturované pěny s vysokou hustotou jsou jistotou, že Citroën C5 X je skvělým společníkem i na dlouhé jízdy.
Samozřejmostí je také velkorysý prostor nad hlavou, ergonomicky navržená palubní deska poskytující otevřený prostor, nebo dostatek místa i pro pasažéry na zadních sedadlech. Prosvětlení interiéru zajistí také prosklená střecha. A když je řeč o skle, Citroën C5 X vyniká i svým odhlučněním, díky použití speciálních vrstvených skel. Akustická přední a zadní okna jsou zárukou dokonalé izolace od vnějšího hluku.
Celkově působí interiér vozu Citroën C5 X značně prémiovým dojmem. Jak díky použitým kvalitním materiálům, tak lesklým plochám, či ucelené sladěnosti. Snad jen volant by mohl být ještě o něco povedenější, přece jenom v té záplavě moderních částí působí trochu zastarale.
Komfortní Plug-in
Citroën C5 X může být k dispozici se spalovacími motory PureTech 130 a 180, nebo jako Plug-in Hybrid 225. A právě řadový čtyřválec 1.6 litru s elektromotorem byl skrytý pod kapotou testovacího auta. A musím říct, že tahle kombinace mi u daného vozu dává nejlepší smysl (když diesel není). Primárně pochopitelně pro parametry – jde o nejvýkonnější variantu, tak i pro možnost jezdit značně úsporně a samozřejmě tiše. Stačí poctivě nabíjet a na krátkých cestách si počítat i se slušnou ekonomikou provozu.
Citroën C5 X se pyšní také zavazadelníkem, navrženým podobně jako u vozů combi. Má široký hranatý otvor, nízkou nákladovou hranu a zadní sedadla lze sklopit a vytvořit rovinu. V případě benzinových verzí disponuje zavazadelník objemem 545 litrů, u plug-in hybridní varianty je nutné počítat s trochu skromnější hodnotou, a to 485 l.
Co se však dá jenom těžko popsat, to je aktivní podvozek Advanced Comfort. Základem jsou unikátní tlumiče s progresivními hydraulickými dorazy a dále elektronické aktivní řízení odpružení. Jednoduše řečeno, v praxi to znamená, že Citroën C5 X monitoruje stav vozovky před vámi a podle toho upraví odpružení každého z kol. V praxi tento složitý systém funguje tak, že se Citroën C5 X doslova vznáší na vzduchovém polštáři. Alespoň takový pocit jsem z jízdy měl. Dokonce jsem se přistihl, že jsem záměrně vyhledával hlubší nerovnosti na vozovce, abych zkusil, které už opravdu budou nad síly auta a které v kabině konečně trochu více pocítím. Jízda po běžné silnici, včetně standardně poškozených okresek, vám v kabině Citroënu C5 X připadá spíše jako jízda po čerstvě vyasfaltované dálnici.
Kolem komína i do Evropy
Citroën C5 X Hybrid je příjemným společníkem v podstatě na jakoukoliv cestu. Okolo komína lze skvěle využít akumulátor o kapacitě 12,4 kW, který nabídne papírový WLTP dojezd až 55 kilometrů. Na delší cesty přichází do hry spalovací motor, se kterým lze procestovat třeba celou Evropu. Limitujícím faktorem může být snad jen pouze 40 litrová nádrž, a tak zastavení na čerpacích stanicích bude o něco častější. Ať už bude cíl cesty kdekoliv, vždy bude jízda spojena se skvělým pohodlím, díky zmíněnému aktivnímu podvozku Advanced Comfort a progresivním hydraulickým dorazům tlumičů.
Jízdu lze přizpůsobit i svým vlastním potřebám. Na delší trasy se dokonale hodí režim Komfort, na krátké cesty lze využít režimu Electric. Pro běžné cestování je vhodné ponechat auto v režimu Hybrid, čímž je zajištěno optimální využívání jak spalovacího, tak elektrického motoru. Opomenout nelze ani režim Sport, při kterém příjemný, houpavý, komfortní a pohodlný Citroën C5 X znatelně ztuhne, což ostřejší jízdě jen pomůže.
Jak jsem již několikrát zmínil, jízda s Citroënem C5 X je příjemná, komfortní, až houpavá. Ale ne nebezpečná, nebo nestabilní. Auto spolehlivě drží jízdní stopu, nijak nepřirozeně ani nečekaně se nenaklání, při běžném průjezdu zatáčkami se není třeba bát ani nějakých nedotáčivostí. Prostě sedí, jak má. Škoda snad jenom absence pohonu 4×4, který by tohle auto dokázal posunout ještě o kousek dopředu. Zároveň ale chápu, že na jízdy, pro které je Citroën C5 X určený, je čtyřkolka zbytečnost. Při běžné, standardní, klidné jízdě je pohon 4×4 více o pocitu než nějaké reálné praktické využitelnosti.
Stojí za to
Co jsem si na Citroënu C5 X zamiloval? Rozhodně jeho design, jeho praktičnost, prostornost a hlavně… ano, ten nenapodobitelný komfort, který doprovází každou jízdu. A překvapivě, ten komfort nemusí být až tak drahý. Citroën C5 X v základu, ve výbavě FEEL, s motorem 1.2 PureTech 130 S&S EAT8, lze pořídit za rovných 800 000 Kč.
Mým testovaným kouskem byl plug-in hybrid, který je dostupný až od výbavy FEEL PACK. Ten startuje na částce 1 130 000 Kč. O 50 tisíc více stojí výbavový stupeň SHINE a za to nejlepší, SHINE PACK, v provedení PLUG-IN HYBRID 225 ë-EAT8 zaplatíte automobilce 1 230 000 Kč. A to je vcelku slušná cena, i když ne dosažitelná pro každého.
Zdroj: Autorský text Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora / David Hampl