Test Citroën C4 X SHINE – naftová motorizace a praktičtější tvary pro extravagantního Francouze

0

Poslední novinkou v portfoliu automobilky Citroën je model s označením C4 X. A jak jistě správně tušíte, jedná se o model, který navazuje na sourozeneckou C4. Citroën C4 je vozem disponujícím nápaditým a extravagantním vzhledem, který se stran exteriéru stal jistým průkopníkem u nových vozů této francouzské automobilky. Novinkový C4 X pak karoserii vozu obohatil o upravenou zadní partii, která přináší tvary evokující karoserii typu sedan a s tím spojený nárůst délky vozu o necelých 25 cm.

Foto: Jan Horský

Exteriér 

Nový Citroën C4 X je tedy stran vnějšího vzhledu celkem zajímavým mixem. Na módní vyšší stavbu karoserie jsme si již celkem zvykli, v případě této novinky je však vyšší světlá výška kombinovaná s karoserií nesoucí rysy sedanu, chcete-li fastbacku.

C4 X tedy přichází s výrazným zadním převisem, který celkem pozitivně a ryze účelově zvětšil také zavazadlový prostor vozu. Přepracovaná zadní partie navíc disponuje světlomety, které svým tvarováním celkem adekvátně navazují na lehce mimozemský „look“ celé přední partie. Její architektura nás pak nechává nahlédnout do aktuálního vzhledu vozů značky Citroën. Vzpomeňme například na novou generaci modelu C5, která disponuje stejně koncipovanou přední partií.

Tato část vozu si i nadále ponechává svoji výrazovou rozdvojenost, v rámci které jsou světla pro denní svícení oddělena od světel hlavních a jsou integrována do chromované linky, která vychází z loga automobilky. Tato partie však nově doznala výrazně užších proporcí značně kontrastujících s objemnými hlavními světlomety.

Citroën C4 X je tedy stran vnějšího vzhledu povedeným derivátem klasické varianty, který si ponechává dostatečně výrazný charakter, nově však podpořený o větší dávku praktičnosti.

Foto: Jan Horský

Interiér

Navzdory nápaditému exteriéru disponuje palubní deska vozu celkem klasickými tvary a tradičním členěním. Její největší oživení probíhá v partiích okolo displeje palubního infotainmentu. Ten je společně s výdechy klimatizace integrován do jednoho designového panelu s celkem hravě zkosenými rohy. Samotný dotykový displej pak nabízí známé koncernové ovládání a poměrně jednoduchou grafiku.

Mohlo by vás zajímat:  Test Volkswagenu Amarok Aventura V6 4Motion – mocný vidlicový šestiválec a komfortní jízdní projev

Digitální kaplička přístrojů před řidičem disponuje velmi skromnými rozměry, na druhou stranu jsou zobrazované údaje přehledné a dobře čitelné, chválím také designové podsvícení displeje, které vytváří elegantní prostorový efekt.

Střední část palubní desky potěší „klasickými“ kruhovými ovladači klimatizace, středový tunel zase svojí jednoduchostí a díky „tlačítkovému“ ovladači automatické převodovky také jistou jednolitostí a s tím spojenou vzdušností.

Stran vnitřní prostornosti je na tom C4 X celkem slušně, a to díky bohatě dimenzovanému rozvoru. Na předních pozicích si tedy není na co stěžovat, zadní pozice disponují také dostatkem místa, Citroën zde totiž úspěšně pracuje s poměrně subtilními sedáky i opěráky, které nikterak výrazně nevystupuji přes lemování bočních dveří. Vyšší světlá výška pak také velmi zpříjemňuje samotné nastupování do vozu.

Chválím také velké množství odkládacích prostorů, zajímavostí je pak výsuvný „šuplík s držákem“, přímo před pozicí spolujezdce, pro uložení tabletu nebo mobilního telefonu.

C4 X stojí na stejném rozvoru jako klasická verze, její největší přidanou hodnotou jsou tedy centimetry, které jsou věnovány zavazadlovému prostoru. Jeho objem tak doznal navýšení o 130 l na celkových 510 l. Slušně dimenzovaný zavazadelník je bohužel přístupný spíše menším vstupním otvorem a jistým limitem jsou také nezakryté vzpěry samotného víka, které mohou činit problém při zavírání naloženého zavazadlového prostoru.

Mohlo by vás zajímat:  Test Vespa Sei Giorni: Stylovka, která potěší srdce závodníka
Foto: Jan Horský

Nabízené motorizace a jízdní dojmy 

Citroën C4 X je v rámci českého trhu dostupný s tradiční paletou nabízených motorizací. Základ tak tvoří benzínová dvanáctistovka PureTech naladěná na 100 a 130 koňských sil. Slabší z avizované dvojice spolupracuje s šestistupňovým manuálem, silnější pak s osmistupňovým automatem. Další možností je naftová 1.5 BlueHDi motorizace nabízející výkon 130 koní a spolupráci výhradně s osmistupňovým automatem.

C4 X je pak obdobně jako jeho menší sourozenec k dispozici jako čistý elektromobil vybavený 100 kW elektromotorem a baterií o slušně dimenzované kapacitě 50 kWh. Tato kombinace pak svým uživatelům slibuje dojezd až 360 km.

K týdennímu testování nám však aktuálně dorazila výše avizovaná naftová verze, tedy vůz s přeplňovanou patnáctistovkou disponující výkonem 96 kW (130 koní) dostupných při 3750 ot/min, maxima točivého momentu 300 Nm pak tato motorizace dosahuje při 1750 ot/min. Nabízený diesel vždy spolupracuje s osmistupňovým automatem a poháněna jsou přední kola.

S touto kombinací jsem se samozřejmě již dříve setkal v jiných koncernových modelech, a tak se dalo očekávat, že i v případě CX 4 bude tato kombinace fungovat tradičně dobře. Motorizace disponuje kultivovaným chodem a v případě potřeby je i příjemně a adekvátně výkonná. Osmistupňový automat s ní pak pracuje velmi obstojně a nikterak motorizaci zbytečně nevytáčí. Osmý rychlostní stupeň nejvíce oceníte v rámci dálničního provozu, zde se motorizace jen „převaluje“.

Tato kombinace potěší také příjemnou spotřebou, která se během týdenního testování pohybovala okolo 5,5 l / 100 km. Velmi slušný je také akční rádius, který vám vůz s touto spotřebou a nadrží o kapacitě 50 l s chutí dopřeje. Za vylepšení by snad stálo jen lepší odhlučnění motorizace směrem do kabiny.

Mohlo by vás zajímat:  Test Citroën C5 X Hybrid: Když se sen o nadpozemském komfortu stane skutečností

Podvozkově je C4 X typickým Citroënem, který cílí spíše na komfort a nedisponuje žádnými sportovními ambicemi. Tlumiče s progresivními dorazy celkem úspěšně filtruji většinu nerovností a k lehce houpavému charakteru pak přispívá také zcela módní vyšší světlá výška vozu.

Pohodový převážně komfortní charakter nabídne také řízení, které je spíše přeposilované a celkem příjemně strmé, tedy ideální pro městský provoz. Aktivovaný sportovní režim poměrně znatelně oživí reakce pohonné jednotky a lehce eliminuje avizovanou účinnost posilovače řízení, houpavý charakter zvýšeného podvozku si však C4 X ponechává i nadále. Ostřejší průjezdy zatáčkami je tak zapotřebí realizovat spíše s rozvahou.

Foto: Jan Horský

Závěrem 

Citroën C4 X je obdobně jako jeho „menší“ sourozenec vozem, který přichází s celkem nápaditým a až lehce extravagantním vnějším vzhledem, adekvátně prostorným interiérem a spíše komfortně laděným jízdním projevem.

Testovaný verze C4 X navíc hraje na praktickou stránku věci a to díky objemnějšímu zavazadelníku. K tomuto pojetí mi také sedla naftová motorizace, která umí být úsporná, adekvátně výkonná a již tradičně si velmi dobře rozumí i s osmistupňovým automatem.

Nová C4 X přichází také s celkem rozumnou cenovou politikou, její základní verzi (1.2 PureTech 100 MAN 6, FEEL) totiž pořídíte již od akčních 544 900 Kč včetně DPH. Testovaná naftová verze (1.5 BlueHDi 130 EAT 8, FEEL PACK) je pak k dispozici od 694 900 Kč a nejlevnější plně elektrické provedení tohoto vozu přijde na akčních 939 900 Kč včetně daně. Aktuální ceník navíc nabízí bonus 50 000 Kč za váš starý vůz.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora

 

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora