Studené starty nejsou pro auto nic příjemného. Proto kdo má možnost nechat přes zimu auto v temperované garáži, rozhodně by tak měl učinit. Kdo tuto možnost nemá, měl by být ke svému vozu co možná nejohleduplnější. Jeho auto mu za několik let stoprocentně poděkuje. A co je správné a co naopak chybné?
Pozor na start/stop
Moderní vozy jsou vybaveny systémem start/stop, který má šetřit palivo a přispívat k ekologii. Ten při zastavení vypíná motor a při rozjezdu ho zase startuje. Systém by měl být nastaven tak, že při studeném motoru bude neaktivní. Ne u všech vozů je to ale standard. Proto je namístě při jízdě se studeným motorem tento prvek raději vypnout.
Stání autu neprospívá
Mnoho lidí dělá po celý svůj motoristický život stále stejnou chybu. Auto nastartují a nechají ho delší dobu stát na volnoběh. Takto motor ohřívají a až poté vyjedou. Jde však o velmi častou chybu plynoucí spíše z nevědomosti. Krátký běh studeného motoru na volnoběh nevadí, ale delší stání už ano. Na to je dobré pamatovat a zbytečně dobu stání neprodlužovat.

Pomalá jízda je základ
Nejlépe se studený motor zahřeje jízdou. Ta však má svá jasná specifika. Rychlost by měla být zpočátku pomalá a otáčky je dobré držet spíše na nižším limitu. Může být osudovou chybou studený motor hned v prvních minutách vytáčet. Teprve až teploměr ukáže rostoucí teplotu, je možné jet běžným způsobem. Do té doby raději s rozvahou. Za pár let budete tomuto postupu děkovat.
Nechte nastartováno
Dlouhý běh studeného motoru na volnoběh autu sice neprospívá, ale jeho zhasínání a startování také ne. Pokud tedy během zahřívání musíte zastavit a počkat – třeba na spolucestující nebo na vlakovém přejezdu – motor raději nezhasínejte. Úplně nejlepší je však místo stání obkroužit pomalou jízdou blok. Pro zahřátí motoru ideální postup a vy můžete být následně připraveni k běžné jízdě.
Zdroj: https://driversed.com/trending/warming-up-your-car-the-right-way-to-get-on-the-road-in-cold-weather