Je lepší manuální, nebo automatická převodovka? To je otázka, nad kterou se mohou zastánci obou táborů hádat dlouhé hodiny. Fakt je ale takový, že mnozí zastánci manuálu by raději měli přesedlat do automatu. Proč? Může jim dělat problém nejenom řazení, ale také práce se spojkou. Jaké jsou nejčastější chyby nejenom u začínajících řidičů?
Málo sešlápnutá spojka
Pedál spojky by měl být při každé změně rychlostního stupně, stejně jako při jeho zařazení nebo vyřazení sešlápnut dostatečně. To mnoho lidí podceňuje a neuvědomuje si, že tím mohou výrazně ničit převodovku. Při nedostatečném sešlápnutí a snaze zařadit rychlost se ozve velmi nepříjemný skřípavý zvuk. Ten je mnohými označován za „přepočítávání zubů“ na převodovce.
Stání na spojce
Řada lidí dělá tu chybu, že na spojce zbytečně stojí. Typickým příkladem je stání na semaforu. Lidé zastaví na červené, vyřadí na neutrál, ale spojku nechají delší dobu sešlápnutou. Někteří dokonce ani nevyřazují a se zařazenou rychlostí stojí na spojce. Obě dvě situace rozhodně vozu nijak nepřispívají. Nejčastější závadou je následně porucha setrvačníku, jehož výměna rozhodně není nic levného.
Pouštění spojky
Spojku sešlápneme, zařadíme nebo přeřadíme rychlostní stupeň a spojku pouštíme. Důležitá je však rychlost daného uvolnění. Je třeba připomenout, že běžné auto není závodní speciál a není třeba spojku uvolnit co nejrychleji, pro jistotu okamžitého vyskočení motoru do otáček. Spojku je vhodné pouštět plynule, pozvolna. Ne pomalu, ani moc rychle. Zkrátka tak, aby motor do otáček najel průběžně.
Prokluz spojky
Kdy k němu typicky dochází? Je to ve chvíli, kdy ne úplně dokonale zvládáme rozjezdy do kopce, nebo ve chvíli, kdy se snad chceme rozjíždět na vyšší rychlostní stupeň, než je jednička. Občasný prokluz spojka samozřejmě vydrží, ale čím je dané jednání řidiče častější, tím větší problémy mohou v budoucnu nastat.
Zdroj: https://mr-mrsldrivingschool.com.au/correct-use-of-clutch/