Špatně ukončená svodidla mohou být rizikem. Systém SafeEnd tomu má zabránit

Crash Barrier 254028 960 720[1]

Svodidla umí být opravdu nebezpečná – často vymrští vozidlo při nehodě do protisměru a zapříčiní tak další nehodu. Nebezpečným nájezdům na svodidla již odzvonilo – proběhlo veřejné testování moderního zakončení svodidel SafeEnd. Díky tomu vy silniční doprava měla být bezpečnější a klidnější.

Zakončení svodidel SafeEnd

Systém SafeEnd by měl eliminovat situace, kdy svodidla vymrští havarované auto do protisměru. Tento systém, vyvinutý ve Švédku, je již používaný mimo jiné i těchto zemích:

  • Finsko
  • Dánsko
  • Nizozemsko
  • Velká Británie

Systém SafeEnd funguje na principu, kdy absorbuje kinetickou energii, kterou vozidlo při nárazu vytvoří. Díky tomu je pohyb vozidla kontrolovaný a dá se zpomalit a zastavit bezpečným způsobem. Navíc tento systém vylučuje převrácení vozidla, což může při mnohých situacích zachraňovat životy.

Mohlo by vás zajímat:  Hyundai Santa Fe v bezpečnosti poráží i Range Rover!

Veřejné testování systému SafeEnd

Testování probíhalo v lednu letošního roku na letišti v Hořovicích. Testy probíhaly za účasti Policie České republiky, hasičů i záchranářů. Nechyběli ani zástupci Ředitelství silnic a dálnic.

Jeho výsledky jsou prezentovány po půl roce ve formě videa, na kterém můžeme vidět sestřih čtyř různých testů. Nechybí ani přímé srovnání s běžnými svodidly – a ten rozdíl je značný.

Janko Ostrulucký, předseda EABS, uvedl: „Každý test jsme natáčeli z několika dronů, desítek kamer z venku i uvnitř aut, aby měl divák srovnání. Při nechráněném nárazu bylo vozidlo s kaskadérem vymrštěno do vzduchu, rotovalo přes střechu a pravděpodobně by skončilo v protisměru. SafeEnd naopak vozidlo kontrolovaně zastaví, aniž by posádka utrpěla vážná zranění. Takto propracované video je výsledkem veřejných prezentací této novinky.”

Mohlo by vás zajímat:  Konec řízení v brýlích – VW představuje speciální čelní sklo

Průběh testů

Při testech sedí za volantem vozu profesionální kaskadér. Ten při jednot ze čtyř testů najel na výškový náběh. Rychlost vozidla při tomto nájezdu byla 70 km/h. Při najetí na výškový náběh v této rychlosti ztratilo auto na pěti metrech kontakt ze zemí a jeho dopad na zem byl nešťastný – vozidlo se více než dvakrát převrátilo. Kaskadér byl v pořádku vyproštěn.

Při druhé části testu se situace opakovala, ale v tomto případě bylo vozidlo napojeno na dálkového ovládání. Toto vozidlo jede rychlostí 80 km/h, ale naráží do svodidel, které jsou opatřeny speciálním systémem. Dálkově ovládané auto v plné rychlosti najelo na ocelový nosník – ale díky tomu, že je opatřený deformačním boxem, je následný průběh situace zcela jiný.

Mohlo by vás zajímat:  Nejbezpečnější místo pro děti není jen zadní sedadlo, ale i klasické místo spolujezdce

I přes to, že toto vozidlo jede o 10 km/h rychleji než vozidlo první, toto vozidlo téměř neztrácí kontakt se povrchem silnice. Díky tomu se vozidlo nedostává do rotace, ani není vymrštěno do protisměru, ale bezpečně zpomalí a zastaví.

Bezpečnost na silnicích je důležité téma, které není radno podceňovat. Systém SafeEnd tuto bezpečnost dokáže navýšit a ani není náročný na údržbu. Snad se jej na českých silnicích brzy dočkáme.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora