Škoda Octavia RS iV kombinuje zdánlivě neslučitelný vysoký výkon a nízkou spotřebu

Octavia Rs Iv 04

Škoda Auto nabízí poprvé model RS s plug-in hybridním pohonem. Kombinace benzinového motoru 1,4 TSI a elektromotoru o výkonu 85 kW nového vozu Škoda Octavia RS iV nabízí celkový systémový výkon 180 kW (245 k). OCTAVIA RS iV lze na první pohled rozpoznat jako vrcholný sportovní model čtvrté generace nejprodávanějšího modelu ŠKODA díky černým designovým prvkům karoserie. ŠKODA AUTO nabídne nový vůz OCTAVIA také ve třech dalších elektrifikovaných verzích. Vůz OCTAVIA iV s plug-in hybridním pohonem, který je dostupný ve výbavových stupních Ambition a Style, nabízí celkový systémový výkon 150 kW (204 k). Dvě verze e-TEC o výkonu 81 kW (110 k) a 110 kW (150 k) využívají jako první vozy ŠKODA mild-hybridní technologii.

Christian Strube, člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO odpovědný za oblast Technického vývoje, říká: „Modelem OCTAVIA RS iV otevíráme novou kapitolu úspěšného příběhu vozů RS značky ŠKODA. Poprvé jsme u sportovního vrcholného modelu použili plug-in hybridní pohon, který u nového vozu OCTAVIA RS iV nabízí zvýšený výkon a zároveň snižuje spotřebu paliva a emise CO2.“

Pohon vozu ŠKODA OCTAVIA RS iV zajišťuje benzinový motor 1,4 TSI o výkonu 110 kW (150 k) a elektromotor o výkonu 85 kW. Celkový systémový výkon činí 180 kW (245 k). Maximální točivý moment, který činí 400 Nm, je přenášen přes šestistupňovou automatickou převodovkou DSG na přední kola. Emise CO2 činí cca 30 g/km v režimu WLTP*. Vůz tak již nyní plní emisní normu EU6d, která bude závazná od 1. ledna 2021 pro všechna nově zaregistrovaná vozidla v EU.

Mohlo by vás zajímat:  Kia Rio s mild-hybridním pohonem a českými cenami
Zdroj obrázku: Tiskové materiály Škoda

Vysokonapěťová lithium-iontová baterie má kapacitu 37 Ah, respektive 13 kWh a umožňuje dojezd v čistě elektrickém módu až 60 km v režimu WLTP*. Dynamický rozjezd zajišťuje elektromotor, jehož maximální točivý moment 330 Nm je k dispozici hned od startu. Ve sportovním režimu, který poskytuje maximální systémový výkon, zrychluje OCTAVIA RS iV z 0 na 100 km/h za 7,3 s. Maximální rychlost činí 225 km/h. Dynamické jízdní vlastnosti zajišťuje standardně dodávané progresivní řízení a speciální nastavení sportovního podvozku.

Vnějším identifikačním znakem jsou dynamické černé designové prvky karoserie

Vůz ŠKODA OCTAVIA RS iV je standardně dodáván se specifickými LED předními mlhovými světlomety a černými osmnáctipalcovými koly z lehké slitiny. Pozornost poutají brzdové třmeny lakované v červené barvě, typické pro vůz RS. Na přání jsou nabízena devatenáctipalcová kola z lehké slitiny. Maska chladiče, vzduchové clony Air Curtain, difuzor na specifickém předním nárazníku, boční spoiler a difuzor na zadním nárazníku a lišty kolem bočních oken jsou ve sportovním černém provedení. Verze liftback má černý zadní spoiler, verze kombi nabízí střešní spoiler v barvě vozu.

Oliver Stefani, šéfdesignér společnosti ŠKODA AUTO, říká: „Díky typickým prvkům charakteristickým pro vozy RS jsme dodali dynamickému vzhledu nového modelu OCTAVIA ještě sportovnější nádech. Díky řadě černých designových prvků například na masce chladiče, předním nárazníku, zadním nárazníku nebo kolům z lehké slitiny lze hned poznat, že se jedná o vůz RS značky ŠKODA.“

Mohlo by vás zajímat:  Suzuki Vitara - legenda silnic od roku 1988

Sportovní interiér ve stylu RS

Při pohledu dovnitř vozu OCTAVIA RS iV upoutá pozornost převážně černý interiér. Tříramenný multifunkční sportovní volant s logem vRS je vybaven páčkami řazení pro převodovku DSG. Přední sportovní sedadla jsou potažena látkou v černé barvě. Na přání nabízí ergonomická sedadla s čalouněním v kombinaci materiálu Alcantara® a kůže, a také nastavení hloubky sedáku. Logo RS se nachází také na sedadlech. Sedadla, kožený volant, loketní opěrky dveří a přístrojová deska potažená materiálem Alcantara® mají ozdobné červené nebo stříbrnošedé prošití. Sportovní vzhled interiéru doplňují dekorační lišty se specifickým designem pro vůz RS a pedály, které mají hliníkový vzhled.

OCTAVIA iV s plug in-hybridním pohonem nabízí celkový systémový výkon 204 k

Plug-in hybridní pohon je nabízen u modelu OCTAVIA iV RS a také ve výbavových stupních Ambition a Style. V modelu OCTAVIA iV nabízí kombinace benzinového motoru 1,4 TSI a elektromotoru o výkonu 85 kW celkový systémový výkon 150 kW (204 k). Maximální točivý moment činí 350 Nm. OCTAVIA iV s plug-in hybridním pohonem je také vybavena šestistupňovou automatickou převodovkou DSG, která je ovládána systémem shift-by-wire. Vůz nabízí dojezd v čistě elektrickém módu v režimu WLTP až 60 km*. Emise CO2 činí cca 30 g/km*. OCTAVIA iV tak splňuje emisní normu EU6d.

Zdroj obrázku: Tiskové materiály Škoda

Vysokonapěťová lithium-iontová baterie obou vozů iV má kapacitu 37 Ah, respektive 13 kWh. Baterii lze pohodlně dobít doma z běžné domácí zásuvky nebo pomocí wallboxu. Konektor k nabíjení baterie se nachází pod krytkou v předním nárazníku na straně řidiče. Klasická 12V baterie se nachází v zavazadlovém prostoru. Objem zavazadlového prostoru verze liftback činí 450 l, objem zavazadlového prostoru verze kombi činí 490 l. Objem benzinové nádrže činí 40 l, tedy o 5 l méně než u vozů OCTAVIA jen se spalovacím motorem

Mohlo by vás zajímat:  Škoda Scala jako hybrid? Je to možné! Vychází to z posledních rozhovorů

Dva motory e-TEC s mild-hybridní technologií

OCTAVIA je první vůz značky ŠKODA, který nabízí dvě výkonové varianty motoru e-TEC s mild-hybridní technologií. Začátek výroby těchto verzí je naplánován na léto 2020. U tříválcového motoru 1,0 TSI o výkonu 81 kW (110 k) a čtyřválcového motoru 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k), v kombinaci se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG, je použit 48V řemenový startér-generátor a 48V lithium-iontový akumulátor s kapacitou 0,6 kWh, který je umístěný pod sedadlem spolujezdce. Charakteristickým znakem obou vozů je plaketa e-TEC na pátých dveřích.

Mild-hybridní technologie umožňuje shromažďovat energii získanou rekuperací při brzdění a ukládat ji do 48V baterie. Tato elektrická energie je následně použita pro podporu spalovacího motoru startér-generátorem. Tato podpora může dosahovat až 50 Nm točivého momentu. Systém také umožňuje plachtění se zcela vypnutým spalovacím motorem. Jakmile je opět vyžadován výkon motoru, nastartuje startér-generátor motor ve zlomku sekundy. Řemenový startér-generátor také pomáhá k rychlejší a komfortnější aktivaci Start-Stop systému. Start spalovacího motoru je také tišší a doprovází jej méně vibrací. 48V akumulátor také umožňuje pomocí měniče stejnosměrného proudu dobíjet 12V baterii. Mild-hybridní technologie použitá v obou motorech e-TEC snižuje spotřebu paliva až o 0,4 l/100 km.

Zdroj: TZ Škoda
Tomáš Dunajčík

O Tomáš Dunajčík

Kontakt na autora: tomas.dunajcik@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora