Škoda Octavia RS Bonneville

Škoda se minulý rok pokusila o překonání jednoho světového rekordu na solné pláni v Bonneville. A to je, jak sami uznáte, pořádná výzva. Jak všechno probíhalo? Čtěte dále!

 


O co jde?

Loni slavila Škoda 10 let působení modelů RS (v UK vRS) ve Velké Britanii, a tamní zastoupení se to rozhodlo pořádně oslavit. Několik měsíců vyvíjeli speciál pro závod na solném jezeře Bonneville, kde se každoročně konají závody o překonání nejrůznějších rychlostních rekordů. Tato Škodovka chtěla zaútočit na rekord mezi přeplňovanými produkčními dvoulitrovými auty, který měl hodnotu 348 km/h a byl stanoven v roce 1998. Jako základní cíl pak byla vytyčena meta překonat 200 m/h což je 322 km/h.

Technika

Aby toho byla Škodovka schopna zvládnout, muselo být některé z jejich aut patřičně upraveno. Volba padla na Octavii vRS. Tým Škodovky několik měsíců tajně vyvíjel tento stroj v Milton Keynes (mj. sídlo Red Bullu F1) ve spolupráci s přední Anglickou tuningovou společností REVO Technik. A za oněch několik měsíců jsme mohli poprvé spatřit výsledek!

Mohlo by vás zajímat:  Historie legendární Škody Felicia - spojení sil Škodovky a Volkswagenu

Octavia vRS byla kompletně snížena o 80 mm a dostala nový pomocný rám se závodním chladičem. Auto je také vybaveno vnitřním ochranným rámem, brzdicím padákem, hasicími přístroji a ochrannými mřížemi v oknech. Aby byla aerodynamika dokonalá, má tento speciál 15-ti palcové ocelové disky z Octavie Greenline II obuté do pneumatik GoodYear Eagle Landspeed.

Co se motoru týká, základ je stejný jako v klasické vRS – tedy čtyřválec 2.0 TSI. Zde ale veškerá podobnost končí! Standardní turbo bylo nahrazeno lepším turbem Garret s maximálním plnícím tlakem 1,93 baru. Auto už nejezdí na Natural 95, ale na závodní palivo se 120-ti oktany. Také převodovka je jiná – klasická 6-ti stupňová manuální byla nahrazena 6-ti stupňovou manuální původem však z Octavie Greenline II. Z Greenlinu pocházejí i přední kotoučové brzdy.

Mohlo by vás zajímat:  Mercees-Benz 450SEL 6.9 - Vrchol řady W116

Výsledek těchto úprav? Takto zběsilá Octavia má výkon 441 kW což je 600 koní! Točivý moment 450 Nm vrcholí při 6 000 až 7 700 ot./min. Maximální rychlost byla stanovena na základní hodnotu 200 m/h + (322 km/h +). Pohotovostní hmotnost je pak nižší než u standardní verze a to konkrétně 1450 kg.

Překonání rekordu

Jak už hovoří tento nadpis, rekord, který je zmiňovaný v úvodu článku se podařilo překonat! Ale nebylo to nic jednoduchého!

v pondělí 15. srpna 2011 se tým snažil se speciální Octavií, která byla řízená Richardem Meadenem, prolomit stanovených 200 m/h. Na první pokus se auto rozjelo rychlostí 195,69 m/h. Ani v dalších čtyřech pokusech se 200 m/h za hodinu nepovedlo překonat. Až šestým pokusem se Richardu Meadenovi povedlo prolomit 200 m/h a to konkrétně rychlostí 202,15 m/h což je 325,32 km/h! Jenomže s tím se technici nespokojili…

Mohlo by vás zajímat:  Fiat X1/9

Díky tomu, že překonali 200 m/h tak brzy, rozhodl se tým zaútočit i na oficiální rekord mezi přeplňovanými produkčními dvoulitrovými auty. A v pátek 19. srpna 2011 v 7:45 ráno se to povedlo! Richard Meaden jel ve čtvrtek 18.srpna 2011 rychlostí 225,513 m/h (362,6 km/h) a v pátek pak v opačném směru dokonce 228,647 m/h (367,7 km/h)! Za rekord je pak brána průměrná rychlost z těchto dvou pokusů. Výsledná rekordní rychlost má tedy hodnotu 227,08 m/h což je 365,45 km/h! Tato rychlost je také uznána institutem Southern California Timing Association jako světový rekord mezi přeplňovanými produkčními dvoulitrovými auty.