Do roku 1959 plnil roli středního modelu značky Škoda typ 440/445. Ten byl však důkladně modernizován a v roce 1959 se tak zrodilo legendární jméno Octavia!
Ze Spartaku na Octavii
V roce 1959 se tak z modelu 440 stala Octavia (typ 985) a z modelu 445 Octavia Super (typ 993). Oproti původnímu Spartaku (jiný název pro řadu 440/445) byla Octavia odlišena zcela novou maskou chladiče a nápisy Octavia místo Spartak. Interier pak dostal jiný středový panel a řadící páku na sloupku řízení.
Důležitější však byly technické změny. Nová byla přední náprava s dvojicí ramen místo listového pera, odpružení bylo více komfortní díky vinutým pružinám a jízdní vlastnosti byly zlepšeny díky příčnému stabilizátoru. Drobných změn se dočkalo také řazení, spojka a elektroinstalace. Vše mělo za cíl zvýšit spolehlivost a také zlepšit jízdní vlastnosti.
Velikostně by tehdejší Octavia zapadla mezi moderní malá auta. Nahrává tomu také délka 4065 mm, šířka 1600 mm a výška 1430 mm. Rozvor náprav 2390 mm byl o 10 mm kratší než u Spartaka.
Pod kapotou původní Octavie z roku 1959 se nacházel řadový čtyřválec o objemu 1.1 litru s výkonem 40 koní při 4200 ot./min. Maximální točivý moment 70 Nm byl dostupný 2800 ot./min. Na zadní kola přenášela výkon manuální čtyřstupňová převodovka. Kdo chtěl malinko silnější verzi, sáhnul po Octavii Super, která měla o deci vyšší obsah motoru a o 5 koní vyšší výkon. I točivý moment narostl na 86 Nm.
Sportovně založené řidiče mohla zaujmout verze Touring Sport, která dostala masku z kabrioletu Felicia (typ 450) a nová sedadla. Motorově byl TS osazena dvoukarburátorovou jednotku o objemu 1.1 litru s výkonem 50 koní, který pocházel rovněž z Felicie.
Zadní křidélka
V roce 1961 přišla první modernizace Octavie. Ta přinesla nejen změny v designu, ale především novou variantu Combi! Designově se Octavia s typovým označením 702 (Octavia Super 703) lišila novou přední maskou a hlavně zadními křidélky. Mechanicky bylo zesíleno zadní příčné pero, což umožnilo zvětšení užitečné hmotnosti. Combi s typovým označením 993 C (později 703 C) mělo pouze troje dveře, ale praktičnost mu dodávala nejen rovná střecha, ale hlavně zadní výklopné dveře.
Motory typové řady 702/703 dostaly (při stejném objemu) mírné posílení, takže 1.1 nově nabízela v klasické Octavii 42 koní a 1.2 v Octavii Super 47 koní. Octavia Combi nabídla stejný motor jako Octavia Super, tedy 1.2 se 47 koňmi, ale díky vyšší hmotnosti byly dynamické parametry malinko horší.
Rok po nástupu modernizované Octavie, tedy v roce 1962, prošla modernizací i verze Touring Sport. Nově byla označována jako Octavia 1200 Touring Sport a její motor dával nově výkon 55 koní!
Octavia a sport
Samozřejmě, že stranou zájmu mladoboleslavské automobilky nezůstal ani automobilový sport. Již v roce 1960 se tovární tým Škoda zúčastnil slavné rally Monte Carlo, kde ji reprezentovaly vozy Octavia Touring Sport s výkonem zvýšeným na 60 koní. Stejné automobily participovaly také na ročnících 1961 a 1962, ve kterých posádka Keinänen – Eklund dokázala vyhrát svou třídu. A Monte Carlo ještě jednou – tentokrát v roce 1963, kdy vavřín za výhru získala posádka Gjölberg – Karlan.
V roce 1961 se také Octavia TS zúčastnila soutěže Tour d’Europe, kde skončil tovární tým Škody na druhém místě.
Co říci závěrem
A jak ukončit náš článek o první Octavii? Možná tak, že její výroba skončila v roce 1964 (kombi se vyrábělo až do roku 1971 a obdrželo ještě jeden facelift, který přinesl hranatou masku chladiče) a vyrobeno bylo celkem asi 229 531 kusů sedanu (z toho cca 79 489 kusů Octavie Super) a asi 50 207 kusů kombi. Kromě masové výroby však první Octavia položila základ nejprodávanějšímu českému automobilu současnosti.