Přesně před třiceti lety byl slavnostně otevřen výrobní závod společnosti SEAT S.A. v Martorellu. Výročí se časově překrývá se začátkem historicky největší transformace firmy, která si vyžádá celkové investice ve výši 3 miliardy eur. Přechod ze spalovacích motorů na elektrické pohony bude zahrnovat všechny oblasti: výzkum, vývoj, výrobu, logistiku, prodej, zaměstnance i organizaci.
Hlavní výrobní závod společnosti SEAT S.A. začne produkovat elektromobily v roce 2025, a to pro různé koncernové značky. Společnost si pro realizaci tohoto cíle sestavila strategický plán, který zahrnuje pět hlavních pilířů: zaměstnance a organizaci, elektrifikaci a produkt, kompletní výrobu, digitalizaci a trvalou udržitelnost.
V jednom z klíčových projektů této transformace byla společnost SEAT S.A. pověřena vedením projektu malých elektromobilů koncernu Volkswagen. Tato rodina elektricky poháněných automobilů zajistí demokratizaci trvale udržitelné městské mobility pro různé značky. Martorell se stane v rámci koncernu jedním z výrobních center pro tyto elektromobily a bude klíčovou součástí výrobního řetězce pro elektromobily ve Španělsku.
Předseda představenstva značek SEAT a CUPRA Wayne Griffiths řekl: „Společnost SEAT S.A. vytvářela v uplynulých 30 letech pracovní místa a podporovala průmyslový růst naší země, a ještě více plánuje pro budoucnost. Naší ambicí je vyrábět od roku 2025 elektromobily ‚made in Spain‘ a Martorell bude v rámci této transformace produkovat také vozy CUPRA UrbanRebel. Díky tomuto projektu, který bude pro naši společnost v nadcházejících letech nejdůležitější, začne pro naše zaměstnance a výrobní závod nová éra.“
Transformace společnosti je v souladu s jasným zaměřením společnosti SEAT S.A. a koncernu Volkswagen na elektrifikaci Španělska prostřednictvím projektu Future: Fast Forward. Součástí plánu realizovaného ve spolupráci s partnery je elektrifikace výrobních závodů Martorell a Pamplona, výstavba nové továrny pro výrobu akumulátorových sad ve městě Sagunto (provincie Valencia) a vybudování kompletního dodavatelského ekosystému. Podle odhadů přesáhnou pozitivní přínosy tohoto celostátního projektu pro španělskou ekonomiku hranici 21 miliard eur.
Zavedení výroby elektromobilů si vyžádá také kulturní změnu mezi zaměstnanci a přechod na nové technologie. Společnost zahájila ambiciózní program školení svých zaměstnanců s cílem dosáhnout efektivnější organizace a podporovat všechny týmy v přijímání potřebných změn. SEAT S.A. bude současně investovat do výrobních zařízení. Martorell se díky tomu promění v chytrou továrnu. Za tímto účelem budou implementovány nástroje pro zpracování a analýzy výrobních i obchodních dat a technologie využívající virtuální realitu. Pomocí velkých dat budou optimalizovány výrobní procesy a monitorování v reálném čase.
Markus Haupt, člen představenstva společnosti SEAT S.A. odpovědný za výrobu a logistiku, k tomu dodal: „Vzhledem k tomu, že se těžiště této transformace nachází v našich výrobních závodech, stojíme před velkou výzvou: musíme změnit naše výrobní procesy, aby se elektrifikace stala realitou. Toho dosáhneme tím, že do výrobního závodu Martorell integrujeme nové technologie a našim zaměstnancům poskytneme školení, aby získali potřebné nástroje a dovednosti pro úspěšnou realizaci elektrifikace společnosti SEAT S.A.“
Výroba v Martorellu: hnací síla růstu a rozvoje
V současnosti pracuje ve výrobním závodě a hlavním sídle společnosti v Martorellu přibližně 12 000 zaměstnanců. Výrobní závod má celkovou plochu 2,8 milionu metrů čtverečních, což je ekvivalentem 400 fotbalových hřišť.
Výrobní závod byl slavnostně otevřen v roce 1993 po 34 měsících výstavby, která si vyžádala až do zahájení výroby investice ve výši 244,5 miliardy španělských peset (1,47 miliardy eur). Společnost SEAT S.A. převedla do Martorellu výrobu ze svého starého areálu Zona Franca v Barceloně, vzdáleného pouhých 30 kilometrů, v němž značka SEAT vyráběla automobily od roku 1953. Společnost SEAT S.A. vyrobila v Martorellu již více než 12 milionů vozidel 45 modelů. Vyráběné automobily jsou vyváženy do více než 70 různých zemí na celém světě. Loni směřovalo z montážních linek na export 83 % vyrobených vozů.
Jako první začaly z martorellské montážní linky sjíždět vozy druhé generace modelové řady SEAT Ibiza a první generace modelu Cordoba. Tehdy vznikalo 1500 vozů denně. V uplynulých 30 letech bylo v Martorellu vyrobeno nejvíce vozů modelové řady SEAT Ibiza (4,7 milionu vozidel), rodiny Leon (2,5 milionu) a SEAT Cordoba (více než 1 milion), zatímco v současnosti je nejvíce vyráběným vozem CUPRA Formentor. Závod Martorell jako nedílná součást systému globální výroby koncernu Volkswagen produkoval také vozy Audi Q3 a v současnosti montuje model Audi A1.