Elektromobil doprovázel olympijský oheň na posledním úseku k místu slavnostního zahájení olympijských her, které se uskutečnily v roce 1992 v Barceloně. Tímto vozem proto nemohl být jiné značky než SEAT. Byl to elektrický SEAT Toledo.
Rok 2020 nevstoupí do dějin jako olympijský rok, ale SEAT letos slaví své 70. výročí. To už je dost dlouhá historie. V jejím průběhu vznikl bezpočet neobvyklých a jedinečných automobilů, jakým je i již zmíněné Toledo, první elektrický SEAT. Hmotnost vozu zvýšilo z 1015 na 1545 kg 16 olověných akumulátorů. V městském provozu bylo možné ujet na jedno nabití 55 km. To byl dostatečný dojezd k tomu, aby elektrický SEAT Toledo mohl jet také v čele maratonského závodu v poslední den olympijských her.
SEAT Toledo nebyl jediným oficiálním vozem těchto olympijských her, ale byl to „Vůz šampionů“. Každý z 22 španělských medailistů obdržel exkluzivní vůz SEAT Toledo Podium, vyvinutý speciálně pro ně. Toto Toledo se odlišovalo lakováním ve dvou odstínech šedé a ve své době maximálně luxusní výbavou interiéru. Mezi sedadly byl uložen dokonce fax a telefon. Interiér krémové barvy měl kožené čalounění a dřevěné ozdobné obložení na přístrojové desce a dveřích.
Speciální automobily
V roce 1956 vznikl na základě prvního modelu značky SEAT vůz SEAT 1400 Visitas. Označení „Visitas“ prozrazovalo jeho určení pro návštěvy. Vůz 1400 Visitas, bez dveří i střechy, byl ideální pro přepravu významných návštěvníků výrobního závodu SEAT. Jeho výrobu obstarali stejní zaměstnanci, kteří vyráběli vozy 1400 ze sériové produkce. V roce 2005 proběhla renovace „spojením“ dvou vyrobených vozů do jednoho s přispěním zaměstnanců SEAT, kteří odešli do předčasného důchodu.
V roce 1964 se objevila další ikona značky SEAT. SEAT 600 nalezl uplatnění jako vůz pro významné představitele, kteří navštívili výrobní závod. Nikdo by neřekl, že tento malý městský vůz posloužil jako základ pro SEAT Savio. Italská karosárna Carrozzeria Savio realizovala překvapivý design, jehož autorem byl Pietro Frua. Bylo to MPV se třemi řadami sedadel a rozvorem náprav pouhé 2 metry. Savio díky tomu mohlo snadno manévrovat mezi montážními linkami. Prosklená střecha poskytovala skvělý výhled. Na přání společnosti SEAT bylo Savio dokonce ještě exkluzivnější. Střecha byla totiž odnímatelná, takže se toto MPV snadno proměnilo v kabriolet.
Díky podobnému požadavku ohledně kompaktní konstrukce a obratnosti vozidla obdržel SEAT opravdu jedinečnou zakázku u příležitosti návštěvy Jana Pavla II. Papežova návštěva Španělska v roce 1982 vyžadovala méně rozměrné vozidlo, než jakým byl jeho „papamobil“. Oficiální vůz totiž neprojel branami stadionů klubů Real Madrid C.F. a F.C. Barcelona, které byly hlavními místy setkání papeže s věřícími. Zaměstnanci továrny Zona Franca pracovali na výrobě vozu SEAT Panda „Papamóvil“ bez ustání. Po odstranění stropu a skel oken zcela bílého vozu vyrostla vzadu čalouněná trubková struktura, jíž se mohl Svatý otec přidržovat a ve stoje zdravit věřící. Vůz nebyl pancéřovaný, a tak se z bezpečnostních důvodů používal pouze uvnitř stadionů.
Rovněž na zakázku hlavy státu přetvořil SEAT v roce 1986 model Ibiza. Jednalo se o dar, který převzal současný španělský král Filip VI. Španělský po dosažení plnoletosti. Vůz dostal označení SEAT Ibiza Rey čili Ibiza Král. Na zakázku vyrobená Ibiza Rey vycházela z technického základu modelu Ibiza SXI. Výroba této verze se přitom rozeběhla až o dva roky později. Její výbava zahrnovala motor o výkonu 100 k se vstřikováním benzinu a dvouokruhovou brzdovou soustavu s kotoučovými brzdami s vnitřním chlazením. V interiéru byl speciální volant společně se sedadly Recaro a klimatizací. Byl to nejexkluzivnější automobil z více než jednoho milionu vyrobených vozů první generace modelu SEAT Ibiza. Na první pohled se odlišoval zlatou barvou a rozšířenými zadními blatníky.
Za vznikem dalšího exkluzivního modelu SEAT, SEAT Leon CUPRA „Pies Descalzos“ (v češtině „naboso“), stojí štědrá umělkyně. Vůz nese název podle nadace pro podporu dětí bez domova v Latinské Americe, kterou založila kolumbijská zpěvačka Shakira. Vozu s jejím podpisem na kapotě se říkalo také SEAT Leon Shakira, protože byl upraven podle vkusu této umělkyně. Karoserii a interiéru vládla zářivě fialová barva. Jeden ze dvou vyrobených vozů zůstal ve sbírce historických vozů SEAT, druhý byl výhrou v tombole pro dárce nadaci. Výhercem se stal student, který přispěl jedním eurem prostřednictvím SMS.
Automobilové milníky v historii značky SEAT
SEAT překonal milník jednoho milionu vyrobených vozů již před příchodem modelu SEAT Ibiza. Šestnáct let po zahájení výroby automobilů sjel z montážní linky SEAT 124 jako SEAT „One Million“, řízený tehdejším ministrem průmyslu. Vůz byl výhrou v tombole pro zaměstnance, ale šťastný výherce ještě ani neměl řidičský průkaz a právě se oženil. Rozhodl se, že vůz vrátí společnosti SEAT výměnou za odpovídající finanční částku.
SEAT vyvíjí vlastní vozy v technickém centru od roku 1975. V roce 1982 byl představen SEAT Ronda na základě modelu SEAT Ritmo. Jeho vývoj probíhal z velké části v režii společnosti SEAT ve spolupráci s firmou Rayton Fissore. SEAT si připravoval cestu k současnému postavení vedoucího vývozce vytvořením sítě nezávislých dealerů v Evropě. Kvůli tomuto vozu však byla na SEAT podána žaloba z důvodu plagiátorství. Jak přesvědčit soud o stovkách technických změn? Černý SEAT Ronda měl specifické prvky zvýrazněné žlutou barvou. Tím se podařilo přesvědčit soud – a všechny ostatní – o tom, že SEAT Ronda byl opravdovým vozem SEAT. Tento SEAT Ronda „Tribunal de Paris“ nemusel být nikdy registrován, aby se stal zásadním pilířem historie značky SEAT.
Pokud bychom měli hledat milníky v oblasti sportu, pak bychom se měli kromě slavných vozů 124 z Rallye Monte Carlo podívat do roku 2014. Tehdy se stal ikonou SEAT Leon CUPRA SC 280 „Nürburgring record“ se svým zaslouženým a explicitním označením. Poprvé překonal sériově vyráběný vůz s pohonem předních kol na legendárním Nürburgringu hranici 8 minut (jedno kolo za 7:58.44 min). Během poslední cizelace nastavení seděl za volantem ještě kamuflovaného vozu CUPRA s paketem Performance Jordi Gené.
Síla tvořivosti
Mezi nejdůmyslnější automobily patří soutěžní vůz SEAT Ibiza „bimotor“, což ve španělštině znamená „dva motory“. Soutěžní jezdec José María Serviá překvapil v roce 1986 s vozem SEAT Ibiza 4×4 své soupeře ve španělském mistrovství automobilových soutěží na šotolinových cestách, při nichž bylo zapotřebí hodně trakce a výkonu. Řešením bylo umístit motor z Ibizy na každou nápravu. Každý motor měl přitom svou vlastní převodovku. Vůz nesl označení 1.5×1.5 (odvozené ze zdvihového objemu jeho motorů). Výkon dosahoval téměř 300 k. Vůz se dvakrát umístil na druhém místě.
Trakce byla specialitou také pro ohromující vůz SEAT Ateca „Mattracks“, který byl vyroben pro novinářskou prezentaci v roce 2017, u příležitosti akce SEAT Ateca Snow Experience. Kola modelů Ateca 2.0 TDI 190 k 4Drive nahradila sada sněhových pásů z produkce společnosti Mattracks. Přirozeným prostředím pro zvýšený a extrémně rozšířený automobil jsou sněhové svahy. Vůz je však homologován i pro jízdu na silnicích.
Otevřené vozy jsou spíše atraktivní než radikálně kreativní. Nicméně na základě modelu SEAT Ibiza vznikla řada návrhů, které se nikdy nedostaly do sériové výroby. Výjimečný byl již první SEAT Ibiza Cabrio na základě první generace modelu Ibiza. Čisté linie vozu s uspořádáním interiéru 2+2 bez ochranného oblouku navrhlo studio Italdesign. Společnost Giorgia Giugiara měla na svědomí již design tehdejší Ibizy. V roce 2014 se objevil SEAT Ibiza Cupster, přitažlivý a elegantní speedster s nízkým čelním oknem a dvěma vybouleními za sedadly. Ale dosud neuzrál čas pro výrobu prvního otevřeného modelu SEAT od roku 1969, kdy SEAT nabízel model 850 Spider.
SEAT Marbella Pick Up se měl vyrábět. Jednalo se o jednodušší a snadněji realizovatelnou verzi koncepčního vozu Marbella Playa. Ani ta se však nakonec do výroby nedostala. Nejzajímavějším prvkem byla ložná plocha oddělená od kabiny pouze ochrannou mříží.
Poslední z jedinečných kreací značky SEAT je opravdu průkopnická. Vůz pokrytý fólií připomíná „trencadís“, ozdobnou mozaiku, s níž Gaudí zavedl do světa umění opětovné využití rozbitých dlaždic. SEAT Leon Trencadís je uměleckou kamufláží použitou v poslední fázi vývoje čtvrté generace modelu SEAT Leon. Trencadís nemá jen dekorativní funkci, ale vychází z nejaktuálnějších hodnot. A bezpochyby každý, kdo spatřil vůz projíždět kolem, si jasně uvědomil, že zahlédl SEAT „stvořený v Barceloně“.
SEAT je jedinou společností ve Španělsku v odvětví automobilového průmyslu s kompletní škálou činností zahrnujících návrh designu, vývoj, výrobu a prodej osobních vozů. Nadnárodní společnost se sídlem v Martorellu (Barcelona) je členem koncernu Volkswagen Group a prodává vozidla pod značkami SEAT a CUPRA, zatímco SEAT MÓ nabízí produkty a řešení pro městskou mobilitu. SEAT vyváží 81 % svých vozidel a působí ve více než 75 zemích. V roce 2019 prodal SEAT 574 100 vozidel, dosáhl zisku po zdanění 346 milionů eur a rekordních příjmů z prodeje více než 11 miliard eur.
SEAT zaměstnává více než 15 000 kvalifikovaných pracovníků ve třech výrobních závodech Barcelona, El Prat de Llobregat a Martorell, kde vyrábí modelové řady Ibiza, Arona a Leon. Společnost navíc vyrábí vozy Ateca v České republice, Tarraco v Německu, Alhambra v Portugalsku a Mii electric, první 100% elektromobil značky SEAT, na Slovensku. Výrobní závody doplňuje SEAT:CODE, centrum pro vývoj softwaru se sídlem v Barceloně.
SEAT bude do roku 2025 investovat 5 miliard eur do projektů vývoje vozidel se zaměřením především na elektrifikaci produktové řady a do výrobního zařízení a dalších provozů. Cílem společnosti je vytvořit z Martorellu do roku 2050 výrobní závod s nulovou bilancí emisí oxidu uhličitého.
Zdroj: TZ SEAT