Rozhodnutí jestli benzín nebo diesel je stále těžší. Pomohou zkušenosti i fakta

Refuel 1629074 960 720[1]

V dnešní době se stále ještě velké procento světové populace tak nějak nemůže shodnout, jestli jsou lepší vozidla se vznětovým či zážehovým motorem. Samozřejmě, že každá skupina lidí má svou pravdu a z té neustoupí, ani pokud jim budou předloženy pádné argumenty. My jsme se ovšem rozhodli přeci jenom zkusit rozebrat jednotlivé typy motorů a na základě jejich vlastností určit, který nakonec vyjde jako vítěz. Jaké jsou výhody a nevýhody motorů na benzín či diesel? To se dozvíte během následujících řádků, takže rozhodně nikam neodcházejte a směle pokračujte ve čtení.

Výhody benzínového motoru

  • Nižší pořizovací cena vozidla
  • Nižší hlučnost
  • Nižší náklady na údržbu
  • Jednodušší způsob řízení
  • Menší riziko, že vozidlo nenastartujete

V prvé řadě se musíme zaměřit na pořizovací cenu benzínových motorů, u kterých obecně platí, že bývají mnohem levnější. Samozřejmě se mohou objevit i výjimky, nicméně ty přece vždycky potvrzují pravidlo. Benzínové vozidlo také mnohem levněji opravíte, protože obsahuje méně komponentů, které ve výsledku nestojí tolik.

Mohlo by vás zajímat:  Autoškola v pozdějším věku: Jak na to a proč se nebát?

Jízda s benzínovým vozidlem je mnohem příjemnější z hlediska doprovodných zvuků. Ty bývají mnohem méně hlučné a dají se přirovnat k milému předení kočky. Pocitově vám bude připadat, že jedete mnohem rychleji než v případě motoru dieselového. Má také mnohem lepší akceleraci. Benzín je také považován za velice odolnou kapalinu, což znamená, že odolá i větším mrazům. Pokud budete ráno pospíchat do práce, s benzínovým automobilem máte větší jistotu, že nastartujete.

Nevýhody benzínového motoru

  • Dražší palivo
  • Vyšší spotřeba
  • Slabší výkony při nižších otáčkách
  • Větší riziko brzkého opotřebení

Při průjezdu kolem čerpací stanice jste si jistě všimli, že benzín je o něco dražší než nafta. Tyto rozdíly bývaly v minulosti ještě výraznější, nicméně v posledních letech se téměř vyrovnaly. Mnohem více peněz utratíte také z hlediska běžného provozu, protože benzínový motor mnohem víc „žere“. Právě proto se mnozí lidé uchylují ke kombinacím s plynem, čímž náklady podstatně sníží. V případě nekvalitního benzínu pak u motoru mnohem rychleji dojde k opotřebení.

Mohlo by vás zajímat:  Letní, zimní a celoroční pneumatiky – jaké jsou rozdíly?

Benzínový motor je poměrně výkonný při vysokých otáčkách, nicméně v těch nižších hodně zaostává. Pro milovníky svižné jízdy to není úplně ideální řešení.

Výhody dieselového motoru

  • Nižší spotřeba a levnější palivo
  • Pomalejší pokles pořizovací ceny a delší životnost
  • Zvládnou i velkou zátěž

Nafta do dieselového vozidla je levnější a také pomaleji dochází k jejímu úbytku. Na běžném provozu proto výrazně ušetříte. Vozidlo se také opotřebuje za delší dobu než v případě auta benzínového. S tím je spojená také delší životnost. Dieselové motory hodně vydrží a proto se s nimi počítá hlavně u dodávek.

Nevýhody dieselového motoru

  • dražší vozidlo jako takové
  • citlivější k provozu v zimě
  • krátkodobé popojíždění jim nesvědčí
  • jsou hlučné a více škodí prostředí
Mohlo by vás zajímat:  Kabriolet je lepší přes zimu uklidit do garáže. Ušetří to starosti i peníze

Pořizovací cena vozu s dieselovým motorem je vyšší než v případě automobilu benzínového, což je vzhledem k výše zmíněným výhodám poměrně logické. Vozidlo je dále citlivější v průběhu zimy, kdy je vyšší riziko, že za tvrdého mrazu nenastartujete. Nehodí se ani pro popojíždění, takže obyvatelé velkých měst opotřebují mnohem rychleji. Provoz dieselového auta je hlučnější a ačkoli v poslední době podléhají přísnějším kritériím co se týče životního prostředí, nicméně stále škodí více.

Závěrečné shrnutí

Samozřejmě, že neexistuje žádné univerzální tvrzení, které vyzdvihne jeden či druhý typ vozidla. Benzínové motory se hodí pro osoby, které s ním nehodlají jezdit pravidelně, ale na druhou stranu v něm chtějí mít jistotu i v zimě. Dieselový motor je zase určený spíše pro vášnivé řidiče, kteří ročně najezdí mnoho kilometrů, a proto potřebují nižší spotřebu a také menší stupeň opotřebení.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora