Recenze: Volkswagen Golf Variant 1,5 TSI LIMITED

0

Volkswagen Golf je léty prověřenou legendou, která je aktuálně zastoupena již osmou generací. Poslední generace, která je tu s námi již od roku 2020, však neměla zcela jednoduchý start do svého automobilového života. „Osmička“ musela navázat na odladěnou sedmou generaci, a také si obhájit toho času značně inovativní a lehce kontroverzní pojetí přední partie, obdobné to pak bylo i s výrazně digitalizovaným interiérem.

Golf si aktuálně prošel klasickou generační omlazovací kúrou a my jsme ho v rámci týdenního testu mohli vyzkoušet v praktickém kombi provedení Variant. Stran výbavy tu ale máme akční variantu Limited, která nám hravě dokazuje, že za rozumnou pořizovací cenu můžete mít velmi schopný rodinný vůz.

8
Foto: Jan Horský

Exteriér

Na výše avizované pojetí přední partie jsem si delší dobu zvykal i já. Její nadčasové pojetí však celkem úspěšně odstartovalo designové směřování nových vozů značky Volkswagen.

Přední partie Golfu osmé generace tak disponuje nízko posazenou a velmi subtilní maskou, na kterou navazují originálně tvarované světlomety. Světlomety se striktně střiženou horní partií pak disponují jistou hravostí ve své spodní části. Dynamické tvarování celé přední partie dále podtrhuje velmi bohaté vykrojení mohutného nárazníku.

Aktuální modernizace se do exteriéru vozu propisuje jen minimálně, nejvíce jsou změny patrné právě v pojednání přední partie. Povšimnout si tak můžeme lehkých úprav tvarování světel nebo předního nárazníku, který Golf opticky přibližují k poslední generaci Passatu.

Mohlo by vás zajímat:  TEST BMW řada 7

Ostatní partie osmé generace nás i po modernizaci celkem jednoduše odkazují na předchozí generaci Golfu. Bočnímu profilu tedy i nadále dominuje poměrně mohutný „déčkový“ (v případě verze Variant) sloupek, který se efektně propisuje do zadního blatníku a zároveň také celkem striktně ukončuje zadní lampy.

Volkswagen Golf tedy i nadále tvarují linky zaměřené spíše na praktickou stránku věci, u testovaného vozu bych ocenil příplatkové 16 – ti palcové disky, naopak barevné provedení „šedá Moonstone“ by mým favoritem jistě nebylo.   

13
Foto: Jan Horský

Interiér

S osmou generací přišlo do interiéru vozu poměrně výrazné zjednodušení, za které může nemalá míra digitalizace ovládacích prvků vozu. Mnoho klasických ovladačů tak vzalo za své a palubní deska dostala jen několik ovladačů rychlé volby aktivující přístup do ovládání v rámci palubního infotainmentu. Zmíněná digitalizace tak celou palubní desku výrazně zjednodušila a do interiéru přinesla příjemnou vzdušnost a čisté linie.

Modernizace osmé generace se nejvíce podepsala právě v samotném interiéru vozu. Už první pohled prozradí, že změnou prošel hlavně displej palubního infotainmentu, který i v základní výbavě nabídne velmi slušnou úhlopříčku o velikosti 12,9″. Zásadnější informací ale je, že infotainment vozu běží na novém systému MIB4, uživatelé tak s klidem můžou zapomenout na starou „trojku“, která se vůbec netěšila dobré pověsti.

Velikost nového displeje pak potlačila jistou kompaktnost, která byla tvořena kapličkou přístrojů před řidičem a dříve menším displejem infotainmentu. Nový displej je tak díky své velikosti spíše „nasazen“ na palubní desku a působí tak velmi dominantním dojmem. Graficky je však dobře pojednaný, příjemně přehledný, rychlý a bez problémů funguje také jeho bezdrátové propojení s mobilním telefonem.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Fiat Multipla

V prostoru přímo pod inovovaným displejem nám zůstávají známé nepříliš oblíbené dotykové ovladače nastavení teploty a hlasitosti rádia, kterým jsem do dnešní doby jednoduše nepřišel na chuť. Jinak je ale po stránce vnitřní ergonomie vše v pořádku, příjemné jsou proporce a tvarovaní multifunkčního volantu a výborně je odladěná také samotná kulisa řazení šestistupňového manuálu.

Volkswagen Golf Variant dále nabízí dostatek vnitřního prostoru, a to i pro posádku vzadu. Testované provedení kombi pak samozřejmě také objemný zavazadelník o základním objemu 611 l.

4
Foto: Jan Horský

Pohonné jednotky

Nabídku pohonných jednotek pod kapotou Golfu opustila základní tříválcová jednotka o objemu jednoho litru, její roli tak přebral známý přeplňovaný čtyřválec 1.5 TSI, který byl pro testovanou verzi Limited také jediný nabízený.

Benzínová patnáctistovka disponuje výkonem 85 kW (155 koní) s maximální hodnotou točivého momentu dosahující 220 Nm. Tato motorizace je dnes již osvědčenou variantou, která se svým uživatelům odmění velmi kultivovaným a tichým projevem. Motorizace je schopná pracovat ve dvouválcovém režimu a vedle zmiňované kultivovanosti přichází také s rozumnou spotřebou (v rámci týdenního testu okolo průměrných 6,1 l / 100 km). Výkonově se pak jedná spíše o průměrnou pohonnou jednotku, k jejím stinným stránkám bych přiřadil poněkud slabší „spodek“, který si vyžaduje důkladnější práci s plynovým pedálem například při rozjezdech.

Mohlo by vás zajímat:  Mazda 3 Hatchback 2.0 Skyactiv G122 – skvěle vypadá a opět skvěle jezdí

Uživatelsky však bylo soužití s testovaným Golfem velmi příjemné, vedle spíše tužšího a adekvátně jistého podvozku musím pochválit také dobře nastavené řízení nebo přesnou kulisu řazení šestistupňové převodovky.

2
Foto: Jan Horský

Závěrem

Volkswagen Golf Variant je výbornou volbou, léty prověřenou volbou, volbou rozumu. Jedná se o fungující vůz, který nabízí univerzální jízdní vlastnosti, dobrou vnitřní ergonomii nebo adekvátně prostorný interiér.

Dle aktuálního ceníku je Variant k dispozici od 703 900 Kč včetně DPH, verze Life pak od 726 900 Kč (1,5 TSI), Style od 853 900 Kč (1,5 TSI), R-Line od 861 900 Kč (1,5 TSI) a vrcholné provedení „R“ od 1 416 900 Kč včetně DPH (2,0 TSI).

Součástí nabídky jsou také akční modely, jedním z nich byla donedávna také aktuálně testovaná verze Limited (vycházející ze základní linie), která přicházela s daleko zajímavější nabídkou. Vůz této celkem dobře vybavené specifikace s benzínovou patnáctistovkou a šestistupňovým manuálem bylo možné pořídit již od velmi slušných 584 900 Kč včetně daně. Momentálně jsou pak v nabídce tyto akční modely, verze People od 731 900 Kč a R-Line People od 870 900 Kč včetně DPH.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora