Britská společnost Radical se zabývá výrobou a provozem okruhových speciálů. Nabízí však i modely s povolením jízdy na běžných silnicích a mezi takové patří i nejnovější kupé RXC, které vypadá jako by ujelo od startovací čáry šampionátu Le Mans.
Aktualizováno 13.01.2014: Přidáno 1 video a 13 fotografií.
I sám výrobce říká, že je kupé RXC inspirováno speciály vytrvalostních závodů. Tomu odpovídá nejen vzhled, ale i konstrukce vozu. RXC totiž splňuje bezpečnostní předpisy federace FIA a tudíž se s ním může majitel účastnit i vybraných okruhových závodů.
Základem RXC je trubkový rám z ocele, na nějž jsou montovány panely karoserie zhotovené z kompozitních materiálů a karbonových vláken. Celek je sestavován tak, aby se v případě potřeby daly jednotlivé díly snadno a relativně levně vyměnit.
O pohon se standardně stará zážehový V6 Duratec od Fordu, který poskytuje až 380 koní a 434Nm. Výkon proudí skrze sedmistupňovou převodovku s možností řazení pádly pod volantem na kola zadní nápravy. Celé ústrojí je vysoce výkonné, přesto na poměry okruhových speciálů nenáročné na údržbu. Servisní interval motoru a převodovky je totiž až 10.000km. Pohonná jednotka mimochodem plní emisní normu Euro 5.
S tímto motorem dokáže RXC zrychlit z klidu na 100km/h za 2.8 sekundy a maximální rychlost činí zhruba 280km/h, kdy karoserie vozu vytváří přítlak kolem 900kg, což se rovná jeho váze. Poměr výkon/váha je přibližně 420 koní na tunu.
Na vybrané trhy se bude dodávat také turbo čtyřválec EcoBoost od Fordu o objemu 2.0l a výkonu 300 koní. Radical případně někde nabídne také vlastní závodní V8 o objemu 3.0 litru a výkonu až 480 koní. Oba tyto motory spolupracují se stejnou převodovkou, jako standardní pohonná jednotka.
Podvozek modelu RXC dostal závodní odpružení, přičemž tlumiče mohou být na přání nastavitelné ve čtyřech stupních. Šestipístkové brzdy mají na předních kolech průměr 330mm a na zadních 310mm. Za příplatek jsou dostupné v karbon-keramickém provedení. Radical instaluje kola o rozměru 17 palců.
V interiéru zákazníci naleznou dvojici skořepinových sedaček se šestibodovými bezpečnostními pásy. Multifunkční volant a pedály jsou plně nastavitelné. Stejně tak jsou elektricky nastavitelná i vnější zpětná zrcátka a přední sklo je vyhřívané. Vyloženě komfortními prvky jsou pak klimatizace nebo posilovač řízení.
Praktičnost Radicalu RXC výrobce dokládá videem (druhé pod článkem), kdy se modré kupé projíždí přes zpomalovací pruhy. Ty jsou ovšem poměrně nízké a tak je otázkou, jestli by si vůz poradil i s těmi českými.
Společnost Radical plánuje vyrábět až 50 kusů modelu RXC ročně, přičemž cena zatím nebyla oznámena. Má však být nižší, než bychom od podobně specifikovaného vozu očekávali. To je v souladu s dosavadní cenovou politikou Radicalu.
##R-RXC-official##
##RadAC##
##R-RXC-sb##
Zdroj: Radical, autocar.co.uk