Škoda Octavia je bezesporu nejdůležitějším modelem mladoboleslavské automobilky. Předchozí dvě generace trhaly prodejní rekordy a staly se favority jak obyčejných zákazníků, tak firemních flotil. Koncem loňského roku byla v muzeu automobilky Škoda představena poslední generace oblíbeného modelu. Při této příležitosti nás zástupci značky pozvali na lednové testování do Portugalska, kde jsme mohli jako jedni z prvních novinářů vyzkoušet dvě benzínové a jednu naftovou variantu Škody Octavia třetí generace.
Design, rozměry
Nová Škoda Octavia přijíždí v kabátu, který je ušitý dle zcela nové filozofie automobilky. Pryč jsou specifické obliny druhé generace, místo toho nastupují až sterilně čisté a dynamické linie. Příď se pochopitelně velmi podobá modelu Rapid, je však daleko širší a vytváří dojem mnohonásobně dražšího manažerského vozu. Za velmi atraktivní považuji tmavý podklad hlavních světlometů s integrovaným LED systémem denního svícení a čistě nenásilné pojetí předního nárazníku. V těchto partiích si Škoda nechává určitou rezervu ve prospěch ostré verze RS.
Že nová Octavia výrazně narostla, je v současné době veřejně známá věc. Délka se zvětšila o 90 milimetrů, šířka o 45 a současně vzrostl o 108 milimetrů i rozvor náprav. Svou celkovou délkou 4,66 metru se nebezpečně blíží vyššímu segmentu automobilů, v reálu však nepůsobí tak mohutným dojmem. Z bočního pohledu zaujme linie, táhnoucí se od předních po zadní světlomety, masivní kliky dveří a výrazný prolis ve spodní části vozu, jenž končí na zadním nárazníku. I tentokrát se setkávám s výrazným zadním převisem, který se hojnou měrou podepisuje na zavazadlovém prostoru o objemu 590 litrů. Zde však celek zádi působí vyváženějším dojmem a v mnohých evokuje představu karoserie sedan.
Záď je asi nejdiskutovanější partií celého automobilu. Výrazné světlomety v noci vytvářejí typické písmeno C, zkosené linie prostoru okolo registrační značky znám již z Rapidu. Ty tam jsou nudné tvary zadního nárazníku. Nová Octavia přidává rozměrnější odrazová sklíčka a atraktivní spodní plastový díl s integrovanými parkovacími senzory.
Interiér
Škoda nikdy nebyla značkou, která by ve svých modelech nemohla pyšnit kvalitou použitých materiálů a zpracováním interiéru. Nová Octavia však nabízí přímo prémiovou kvalitu, která se pochopitelně nemění v celém spektru výbav. Horní část přístrojové desky a výplně dveří znám z Rapidu a spokojen jsem byl i s výběrem dekorativních materiálů.
Testovací vozy byly vzhledem k výběru lokace zkušebních tras vybaveny navigačním systémem Columbus s 8“ displejem. Díky tomu na středové konzole ubylo tlačítek, která však ani v levnějších verzích díky bezchybnému provedení nikoho nepohorší. Spokojen jsem byl i s rozmístěním ovladačů na multifunkčním volantu a s provedením přístrojového štítu.
Nová Škoda Octavia stanovuje vnitřním prostorem nová měřítka ve svém segmentu. Chlubí se úctyhodnou délkou interiéru 1782 milimetrů (měřeno od pedálů po opěradlo zadních sedadel), nárůstem místa pro nohy zadních cestujících (+26 mm) a registruji i přídavek v oblasti prostoru pro hlavy zadních cestujících (+14 mm). Pozadu není ani zavazadelník, jenž má základní objem 590 litrů a po sklopení zadních sedadel nabídne až 1580 litrů. Od května letošního roku bude navíc možné objednat sklopné opěradlo sedadla spolujezdce, díky čemuž se do vozu vejde předmět o délce až 2,6 metru.
Kdo se pohodlně usadil do starších modelů Škoda Octavia, v současné rozhodně strádat nebude. Při výšce 190 centimetrů jsem se pohodlně usadil i za sebe a stále mi zbýval dostatek prostoru před koleny.
Přestože je design a provedení interiéru bezkonkurenční, uvnitř jsem na pár ústupků narazil. Na mysli mám chybějící osvětlení kosmetických zrcátek či pouze plastové vnitřní kliky otevírání dveří. Octavia ale vše vyvažuje řadou „Simply Clever“ řešení. Uvnitř tak najdeme 8 držáků na nápoje, zásuvku na 230V, cargo elementy, síťový program a oboustranný koberec v zavazadlovém prostoru, prostor pro umístění bezpečnostní vesty, odpadkový koš ve dveřích či plato zavazadlového prostoru, které je možno v případě potřeby uložit souběžně s opěradlem zadních sedadel. Za velice praktickou záležitost považuji unikátní škrabku na led, umístěnou ve vnitřní straně víčka palivové nádrže.
Motory
Nová Škoda Octavia nabízí pětici motorů v celkem osmi výkonových variantách. Benzínové agregáty TSI koncernové řady EA211 jsou nově kompaktnější a až o 22 kilogramů lehčí. Zástavbová délka se zmenšila o 50 milimetrů, což se rovněž podepsalo na vnitřním prostoru. Na výběr je z objemů 1,2; 1,4 a 1,8 litru, ve výkonovém rozmezí od 63 do 132 kW.
Naftové agregáty jsou v nabídce o objemech 1,6 a 2,0 litru, s výkonovým rozmezím od 66 do 110 kW. Jednotky z konstrukční koncernové řady EA288 vykazují až o 0,8 l/100 km nižší spotřebu paliva a pracují s moderním termomanagementem, kdy jsou během zahřívání blok a hlava motoru ochlazovány různými chladícími okruhy.
Jízda
Z flotily dostupných testovacích Octavií jsem postupně vybral tři vozy. V plánu jsem měl zjistit, jak funguje podvozek s nejsilnějšími variantami benzinových a naftových motorů a také, jak si ve spojení s agregátem 1,2 TSI povede všemi propíraná jednoduchá zadní náprava.
Škoda Octavia III – Zážehové motory | ||||
Motor | 1,2 TSI | 1,2 TSI | 1,4 TSI | 1,8 TSI (DSG) |
Převodovka | 5M | 6M | 6M | 6M (7DS) |
Objem [cm3] | 1197 | 1395 | 1798 | |
Válce/ventily | 4/4 | |||
Výkon [kW/min-1] | 63/4300-5300 | 77/4500-5500 | 103/4500-6000 | 132/5100-6200 |
Toč. moment [Nm/min-1] | 160/1400-3500 | 175/1400-4000 | 250/1500-3000 | 250/1250-5000 |
Max. rychlost [km/h] | 181 | 196 | 215 | 231 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 12 | 10,3 | 8,4 | 7,3 (7,4) |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,2 | 4,9 | 5,3 | 6,1 (5,7) |
Cena Active [Kč] | 334 900,- | 364 900,- | 404 900,- | – |
Cena Ambition [Kč] | 394 900,- | 419 900,- | 459 900,- | 509 900,- |
(559 900,-) | ||||
Cena Elegance [Kč] | – | 469 900,- | 509 900,- | 559 900,- |
(609 900,-) |
Testovací jízdy jsem začal v rudé Octavii s motorem TSI o objemu 1,8 litru a maximálním výkonu 132 kW. Ten je dostupný od 5100 do 6200 otáček, točivý moment 250 Nm pracuje v širokém rozmezí od 1250 do 5000 otáček za minutu. Záměrně také padla volba na šestistupňovou manuální převodovku, a jak asi sami tušíte, nemá motor s vozem o hmotnosti 1320 kilogramů příliš mnoho práce. Zamiloval jsem si hladkost a kultivovanost chodu, agregát je v nízkých otáčkách prakticky neslyšitelný. Při podřazení a následném zrychlení se z výfuku vyluzují velice příjemné hluboké tóny. Zátah je díky spektru působení točivého momentu až lineárně hladký. Spotřebu paliva nelze u nového vozu brát moc doslovně. I tak je ale hodnota lehce překračující 9 litrů Naturalu vzhledem ke stylu jízdy přijatelná.
Škoda Octavia je s víceprvkovou zadní nápravou v současnosti dostupná pouze v této verzi a osobně musím říct, že by podvozek bez jakýchkoliv úprav snesl daleko větší výkon motoru. V normálním režimu jízdy je přirozeně komfortní a skvěle žehlí nerovnosti i v nejtužším nastavení Sport. V zatáčkách přechází auto na limitu k přirozené nedotáčivosti, záď si však stále drží maximální kontrolu nad situací.
Po krátké přestávce přesedám do modré Octavie s motorem 2,0 TDI o výkonu 110 kW. Maximální točivý moment 320 Nm je dostupný od 1750 do 3000 otáček a tentokrát je na kola přenášen pomocí automatické dvouspojkové převodovky DSG.
Škoda Octavia III – Vznětové motory | ||||
Motor | 1,6 TDI | 1,6 TDI DSG | 2,0 TDI | 2,0 TDI DSG |
Převodovka | 5M | 7DS | 6M | 6DS |
Objem [cm3] | 1598 | 1968 | ||
Válce/ventily | 4/4 | |||
Výkon [kW/min-1] | 77/ 3000 – 4000 | 110/ 3500 – 4000 | ||
Toč. moment [Nm/min-1] | 250/ 1500 – 2750 | 320/ 1750 – 3000 | ||
Max. rychlost [km/h] | 194 | 194 | 218 | 215 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10,8 | 10,9 | 8,5 | 8,6 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 3,8 | 3,9 | 4,1 | 4,5 |
Cena Active [Kč] | 424 900,- | – | – | – |
Cena Ambition [Kč] | 479 900,- | 529 900,- | 539 900,- | 589 900,- |
Cena Elegance [Kč] | 529 900,- | 579 900,- | 589 900,- | 639 900,- |
Trochu bláhově jsem s naftovým motorem vyrazil na zatáčkovitý okruh o délce 43 kilometrů. Moje volba však měla důvod – nejsilnější nafta se totiž musí spokojit s vlečnou zadní nápravou a právě zde by se mohla kombinace těžkého agregátu a předpokladu neklidné zádi projevit v největší možné míře. K mému překvapení se však až tak moc nedělo. Ani při hodně ostré jízdě nebylo auto v zatáčkách neklidné. Zaregistroval jsem jen specifický pocit v zádech, signalizující mírné sklouznutí v nájezdu na brzdách. Drtivá většina řidičů ale žádnou změnu nepozná. A spotřeba paliva? Ostré tempo si v kombinaci s táhlými výjezdy a sjezdy vyžádalo odběr 7,3 l/100 km. Poslední desítka kilometrů však probíhala v klidnějším tempu a spotřeba klesla na rovných 5 litrů nafty na 100 kilometrů.
Poslední motorizací, kterou jsem vyzkoušel, byla dvanáctistovka TSI o výkonu 77 kW a točivém momentu 175 Nm. I zde je příval newtonmetrů dávkován postupně v širokém rozmezí od 1400 do 4000 ot/min a v případě mnou vybrané verze se na kola dostával pomocí šestistupňové manuální převodovky.
Testovací trasa měřila 63 kilometrů a kromě krátké série zatáček byla spíše pro klidnější povahy. Motor ale v 1225 kilogramů těžkém voze přímo zářil jízdním projevem i spotřebou paliva 6,2 l/100 km. Samozřejmě, že se nejedná o žádnou divočinu, průměrnému řidiči však tato kombinace bohatě vystačí. Tento konkrétní vůz také nedisponoval nastavitelným managementem podvozku, což ve spojení s vlečnou zadní nápravou mohlo prozradit ledacos. V konečném důsledku jsem však zaznamenal jen mírný hluk při přejezdu větších nerovností či na kostkovaném dláždění.
Závěr
Novou generaci Škody Octavia jsem měl v uplynulém měsíci možnost prozkoumat hned dvakrát a v obou případech jsem byl velice příjemně překvapen. Mladá Boleslav mě potěšila odkrytím designu vozu a interiéru, Portugalsko zase v nádherném a skvěle vybraném prostředí odhalilo první dojmy z jízdy. Nový vůz s sebou na náš trh přináší řadu geniálně jednoduchých řešení, ale také pořádnou dávku unikátních bezpečnostních prvků. Šokovala mě rovněž i cena, která v základní verzi Active nepřekročí 335 000,- korun. Není tedy velkých pochyb o tom, že nová Octavia naváže na dosavadní úspěchy a půjde velmi dobře na odbyt. Vždyť již předchozí generace loni zaznamenala 45% podíl v prodeji automobilů značky Škoda …
Základní cena vozu: 334 900 ,- Kč
Klady:
– design
– příjemné a kvalitní materiály
– velký vnitřní prostor
– objem zavazadelníku
– skvělé ovládání
– základní cena
– úsporné motory
– dílenské zpracování
– Simply Clever řešení
Zápory:
– chybějící osvětlení kosmetických zrcátek
– vyšší ceny příplatkové výbavy
– plastové kliky otevírání dveří