Připraveno závodit: Nové Porsche 718 GT4 RS Clubsport

769 217 Highres

Nové Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport je zde. Závodní vůz, vycházející z produkčního modelu 718 Cayman GT4 RS, slaví v LA světovou premiéru. Okruhový sportovní vůz s motorem uprostřed staví zejména na pohonné jednotce, která je jeho nejvýraznější změnou. Vysokootáčkový šestiválec boxer objemu 4.0 litru vychází z agregátu typu 911 GT3 Cup a v aktuálně nejsilnějším závodním modelu řady Caymann dosahuje výkonu 368 kW (500 koní). Předchůdce tak novinka se signifikantně rozšířenou stavbou překonává
o 55 kW (75 k). Nebyl by to samozřejmě jen motor, který novinku odlišuje. Nová je také sedmistupňová dvouspojková samočinná převodovka PDK s kratšími převody (dříve jen 6 stupňů). V závislosti na druhu trati je pak novinka schopná zajíždět o dobré 2 % rychlejší časy než předchůdce. Homologované vozidlo, plně připraveno pro závodní nasazení, lze bez dalších úprav provozovat v závodních seriálech SRO po celém světě. Základní cena byla stanovena na 196 000 eur bez daně.

„Do vývoje modelu Clubsport jsme začlenili zkušenosti a přání zákazníků, kterým se snažíme léta naslouchat,“ vysvětluje Michael Dreiser, vedoucí prodeje Porsche Motorsport. „Lepší okruhové časy v kombinaci se zlepšenou ovladatelností znamenají, že naši klienti dostanou velmi konkurenceschopný produkt pro závody v kategorii GT4 pro další roky,“ dodává Dreiser. Porsche nabídlo odpovídající model pro třídu klientských závodů GT4 již v roce 2016, když přišlo s typem Cayman GT4 Clubsport generace 981. Byl to úspěšný vůz, kterého do roku 2018 vzniklo 421 kusů. V roce 2019 pak debutoval nástupce bazírující na 718 Cayman GT4, který úspěch u zákazníků dále rozvinul: doposud jich oslovil přibližně 500. Vysoká poptávka a s ní související sukces celého klientského programu Porsche je způsobem nejen samotnými kvalitami vozu, ale také poměrně nízkými provozními náklady. Porsche hojně využívá robustních sériových technologií spárovaných se specifickými závodními komponenty, což ve finále snižuje nákladovou složku pro zákaznické týmy.

Mohlo by vás zajímat:  Nové BMW M5 a BMW M5 Competition se představuje

Nový model 718 Cayman GT4 RS Clubsport v této strategii pokračuje, což dále zvyšuje jeho konkurenceschopnost. Plochý šestiválec kubatury 4.0 litru s výkonem 368 kW (500 k), pocházející z většího 911 GT3 Cup, převyšuje 3.8litrový agregát předešlého modelu o téměř 18 procent. Díky optimalizovanému sání dosahuje největšího výkonu o 800 otáček výš – při 8300/min. Omezovač potom zasahuje v 9000/min. Maximum točivého momentu 465 newtonmetrů (dříve 425 Nm) je naopak dosaženo již při 6000/min (u předchůdce 6600/min). Efektem je potom mnohem širší pásmo využitelných otáček a lepší momentová křivka, což usnadňuje profesionálním i amatérským pilotům samotné závodění.

Změny aplikovali konstruktéři nejen na pohonném ústrojí, ale samozřejmě i na podvozku. Od základů byla obměněna technologie tlumičů, aby byla dosažena exaktnější odezva vozidla a zlepšila se celková kontrola a ovladatelnost. Modifikace zahrnují použití dvoucestných nastavitelných tlumičů s lepší funkční křivkou stejně jako nastavitelné stabilizátory vpředu i vzadu. Stejně tak lze nastavovat světlou výšku, odklony a další důležité veličiny podvozku, přičemž k dispozici jsou také 3 sady pružin pro přední a zadní nápravu. Speciálními NACA kanály v přední části vozu pak směřuje vzduch k brzdám a zajišťuje tak závodním ocelovým kotoučům o průměru 380 mm odpovídající chlazení. Elektronický stabilizační systém PSM (Porsche Stability Management System) dostal speciální nastavení pro motorsport a také vypínač kontroly trakce (TC) a protiblokovacího systému (ABS), kontrola stability ESC byla rovněž cizelována.

Mohlo by vás zajímat:  Porsche představilo nejrychlejší SUV na Nordschleife

Nebyl by to správný okruhový vůz, kdyby neměl funkční aerodynamiku, na níž konstruktéři také zapracovali. Skvělá ovladatelnost modelu 718 Cayman GT4 RS Clubsport zůstává samozřejmostí i v rychlých zatáčkách. Na svědomí to mají spoilery po stranách či prodloužené přední „lízátko“ zvyšující přítlak na přední nápravě. Průduchy vzduchu v podbězích ve stylu 911 GT3 RS a speciální aerodynamické žaluzie uklidňují vzdušné víry v oblasti předních kol, přepracovaná podlaha a funkční zadní difuzor optimalizují proudění vzduchu pod vozem. Zadní spoiler ve tvaru labutího krku dostal o 20 mm delší plochu „Gurney flap“ a je nastavitelný ve dvou stupních.

Již předchozí Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport bylo vůbec prvním sériově vyráběným závodním vozem, který používal karosářské díly z obnovitelného kompozitu z přírodních vláken (NFK). V případě nového GT4 RS Clubsport se tento materiál používá ještě hojněji. Kromě dveří a zadního „křídla“ je nyní z tohoto kompozitního materiálu zhotovena také přední kapota a blatníky, aerodynamický bodykit karoserie a také nový volant. Použití tohoto vlákna na lněné bázi se aktuálně testuje v motorsportu pro jeho další možné nasazení v běžných silničních vozech. Porsche tak využívá motorsportu pro vývoj a testování pokrokových řešení již 70 let.

Mohlo by vás zajímat:  Nové M modely do nabídky BMW řady 3 přinášejí spojení hospodárnosti a sportovní dokonalosti

Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport je vybaven tak, aby byl připraven k okamžitému závodnímu nasazení na okruzích. Proto mu nechybí ochranný vnitřní rám, podélně nastavitelné závodní sedadlo Recaro s šestibodovými bezpečnostními pásy, ochranná síť, (norma od 2023, kterou Porsche naplňuje již dnes), hasicí systém nebo soustava tří integrovaných pneumatických zvedáků. Instalovaná bezpečnostní pěna ve dveřích pilota splňuje mezinárodní předpisy závodní série SRO. S bezpečnostní palivovou nádrží FT3 objemu
115 litrů je vůz připraven také pro vytrvalostní podniky. Navíc Porsche Motorsport pro GT4 RS Clubsport připravilo dva výfukové systémy, které umožňují soutěžit i na tratích s přísnějšími hlukovými limity. Nový závodní vůz je připraven také pro instalaci přídavných světlometů či přídavných otvorů pro tankování, které jsou potřebné například v nočních vytrvalostních závodech.

Zdroj: TZ Porsche
Tomáš Dostál

O Tomáš Dostál

Kontakt na autora: tomas.dostal@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora