Překážce se podle expertů vyhneme jen, když přestaneme brzdit

Headlamp 2940 640

Je logické, že když řidič uvidí překážku, podvědomě sešlápne brzdu. Pokud si je jistý, že to dokáže ubrzdit, je to nejlepší možná reakce. Co ale v případě, že na krátkou vzdálenost zastavit nezvládne? Brzdění do poslední chvíle je naopak největší chybou, kterou může udělat. Odborníci radí jediné: nebrzdit.

Nenadálá překážka

Pokud jezdíte pravidelně a hodně, už jste narazili na celou řadu situací, kdy se před vámi objevila nenadálá překážka. Třeba zvěř v lese, spadlá větev, náklad z vozu, porouchané vozidlo, zraněný chodec nebo cyklista. Možných překážek je nepočítaně. V takovém případě řidiči instinktivně dupnou na brzdy. A to je dobře. Ne vždy je ale správné na brzdě stát stále.

Mohlo by vás zajímat:  Německá firma vyvíjí zcela nový typ airbagu. Jak má vypadat a co nabídne za unikáty?

Dokážeme zastavit?

Během brzdného manévru je třeba začít analyzovat situaci. Stihneme, nebo nestihneme zastavit? Pokud ano, je třeba stále brzdit až do chvíle, dokud naše vozidlo zcela nezastaví. Tím je hrozba zažehnána. Potom můžeme jednat dále.

Co ale v případě, kdy vyhodnotíme, že zastavit nedokážeme? V takovém případě je nutné začít přemýšlet o tom, jak překážku objedeme, aby to bylo co nejbezpečnější pro nás a případné další účastníky silničního provozu. Je třeba si během zlomků vteřiny ujasnit, kam své auto stočíme.

Mohlo by vás zajímat:  Toyota Yaris Cross získala maximální hodnocení v bezpečnostních testech Euro NCAP

A hlavě nebrzdit

Co může podle odborníků naši snahu o vyhnutí-se překážce zhatit, to je brzdění. Tedy sešlápnutí brzdový pedál. V takovém případě může klesat přilnavost pneumatik a manévr zatáčení bude těžší. Zvláště teď v zimě, na zasněžené nebo kluzké vozovce.

Správný vyhýbací manévr je třeba provést brzděním do poslední chvíle. Jakmile zahájíme vyhýbání, je třeba povolit brzdu. Kola se lépe „chytnou“, s autem změníme jízdní stopu, vyhneme se překážce, auto následně stabilizujeme a až potom můžeme znovu sešlápnout brzdový pedál.

Mohlo by vás zajímat:  Má velikost kol dopady na jízdu v zimě? Překvapí vás, jak velké mohou být rozdíly

Chce to cvik

Zní to možný jednoduše, ale pravdou je, že jenom málokterý řidič dokáže v tak vypjaté situaci povolit brzdu těsně před překážkou. Vozy se systémem ABS mají v tomto případě určitou výhodu, jelikož nám pomohou zamezit blokaci kol a tam zlepšit manévrovatelnost s vozem. U vozů bez tohoto systému můžeme po sešlápnutí brzdy jet jako na saních. A ty také neuřídíte.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora