Nejsou to jenom silnice různých tříd, silnice pro motorová vozidla nebo dálnice, které napříč Českou republikou najdeme. Existují také účelové komunikace, které mají svá specifika. I ty bychom mohli zařadit na tuzemskou silniční síť. Vztahují se však na ně určitá pravidla i povinnosti, stejně jako jeden značný problém.
Poznat účelovou komunikaci téměř nejde
Je velmi těžké poznat, co je účelová komunikace a co nikoliv. Obvykle v tomto pomáhá hlavně místní znalost, ale v lokacích, kde to neznáme, nastává problém. Účelová komunikace může být zpevněná a nezpevněná, stejně jako se může jednat o lesní nebo polní cestu. V řadě případů ji ani nemusíme najít v katastrálních mapách, přesto o účelovou komunikaci jde.
Řidiči tak často musí dát především na svůj dojem a také svůj odhad. Je jasné, že když na silnici vyšší třídy bude ústit neudržovaná nezpevněná cesta z pole, dá se s jistotou říct, že právě ta účelovou komunikací bude. Když ale na okraji zapadlých vísek dojde ke křížení několika směrů, málokdo odhadne, zda je některý účelovou komunikací, nebo není.

Patníky mají pomáhat
Na řadě míst se proto setkáme s červenými patníky, které mají za cíl vyznačovat místo, kde ústí účelová komunikace. Tyto patníky pomáhají řidičům s jasnou identifikací. Jde o poměrně jednoduché a logické řešení, které má ale jeden velký problém – patníků není moc a rozhodně jimi nejsou označeny všechny účelové komunikace.
Přílišná opatrnost je také problém
Řidiči, kteří se připojují z účelové komunikace, musí dát všem ostatním přednost. To říká zákon. V reálném provozu je ale komplikované poznat, co ona účelová komunikace je nebo není. Nabízí se vyřešit vše větší opatrností, ale ani ta není namístě. Pokud by se o účelovou komunikaci nejednalo, platila by známá „přednost zprava“. Toto by však mohlo zaskočit jiného řidiče, který by takový manévr nečekal a mohlo by dojít k nehodě. A optimální řešení? Bohužel neexistuje.
Zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/%C3%9A%C4%8Delov%C3%A1_komunikace