V jednom z našich minulých článků jsme vás informovali o tom, jak jsou na to některá auta se svým dojezdem. Tedy že při rozsvícení kontrolky je na místě začít hledat benzinovou pumpu co nejdříve. A co může být problém v zahraničí, to je u nás o mnoho jednodušší. Česká republika má totiž jednu z největších koncentrací benzinových pump. Kolik jich je v naší zemi celkem? Je to číslo, které se blíží čtyřem tisícům. Konkrétně je to 3 940. A jelikož se nové stanice stále otevírají, dá se očekávat, že daná hranice bude rozhodně pokořena.
Na každém čtrnáctém kilometru
Zajímá vás, jak je to konkrétně? Pokud si spočítáme počet benzinových pump a České republice a také celkový počet kilometrů silnic, vyjde jedno konkrétní číslo. A to takové, že pumpu teoreticky najdeme na každém čtrnáctém kilometru. To znamená, že když se vám rozsvítí takzvané „hladové oko“, nemusíte nutně zastavovat na té první, jelikož je velká pravděpodobnost, že bez problémů dojedete ještě k několika dalším.
Nejvíce ve Středočeském kraji
Výše uvedené platí o to více, pokud se svým vozem pojedete ve Středočeském kraji. Ten je totiž z hlediska počtu benzinových stanic tím zaručeně největším. Celkem jejich počet atakuje číslo 600. Zde už skutečně můžeme říci, že narazíte na pumpu téměř na každém rohu.
Naprostým opakem je potom Karlovarský kraj. Zde je jich podle statistik méně. Konkrétně je to jenom 123. I tak je to stále číslo, které by nám mohli někteří zahraniční motoristé závidět, jelikož i přes takto malý počet to stále znamená, že k pumpě dojedete doslova i na vyschlou nádrž.
Zajímavý je přepočet na 100 tisíc obyvatel
Nejde jenom o celkové počty v jednotlivých krajích. Poměrně zajímavý je také přepočet na 100 tisíc obyvatel, ze kterého lze vyčíst, kde mají motoristé největší komfort. Rozhodně je to Jihočeský kraj, kde takto vychází na daný počet obyvatel 47 benzinových pump. A kde je tomu naopak nejméně? Je to paradoxně Praha, kde je to jenom zhruba 17 čerpacích stanic. Nutno ale říci, že Praha má velkou hustotu obyvatel, což znamená, že na daný vzorek je pump sice málo, ale pokud jde o kilometrové vzdálenosti, tak lze na prázdnou nádrž bez problémů projet třeba celou Prahu a cestou potkat desítky čerpacích stanic, kde je možné natankovat.
Nafta a benzin pochopitelně dominují
Výše zmíněná čísla potěší každého, kdo jezdí na klasická paliva. Tedy na naftu a také na benzin. O něco hůře jsou na tom lidé, kteří potřebují jiné palivo. Když jde o klasické LPG, tak je stanic zhruba jenom čtvrtina. Konkrétní číslo je okolo 900. Ještě hůře na tom jsou samozřejmě ti, kteří používají CNG. Takových dostupných stanic je v České republice jenom 149.
Na jednu stranu se to může zdát jako problém, ale na druhou ne až zase tak velký. To proto, že stačí jenom přemýšlet o tankování s předstihem a s načerpáním paliva nebude problém. Dále připomeňme, že oba typy vozů mají pochopitelně i klasickou nádrž na benzin. Takže když dojde CNG nebo LPG, mohou jet na palivo klasické. A to si nabrat na každém čtrnáctém kilometru.
Elektřina a vodík minimálně
A jak jsou na tom skutečné alternativní pohony, spadající do segmentu těch ekologických? Pokud jde o elektřinu, jsou dobíjecí místa spojena hlavně se sídlem společnosti ČEZ, nebo s moderními nákupními středisky. Pokud jde o vodík, tak zde zatím existuje jenom jedna jediná možnost. Jak jsme vás ale informovali, stát připravuje dotační pobídky na to, aby se postavily i další.