Porsche nebo Křižík? První hybridní vůz na světě pochází z Česka

Porsche 4477870 960 720[1]

Vynálezce Františka Křižíka netřeba nikomu představovat. Byl to jeden z nejlepších vynálezců, který se kdy na našem území narodil. Kromě toho, že sestrojoval automobily, byl také jedním z prvních konstruktérů hybridních automobilů. Některé zdroje ovšem tvrdí, že prvenství v oblasti hybridního vozidla náleží Ferdinandovi Porschemu, který je mimochodem také z Čech. Právem tedy můžeme být na tyto dva kluky hrdí.

Byl Porsche první?

Ferdinand Porsche se narodil ve Vratislavicích nad Nisou. Spolu se svým prvním zaměstnavatelem Jakubem Lohnerem, je považován za prvního konstruktéra hybridního vozidla na světě. Od roku 1896 pracoval Porsche pro rakouskou karosářskou firmu (Jacob Lohner), pro kterou zkonstruoval elektromobil a později hybridní vůz.

Prvním prototypem byl vůz, který pracoval na principu, který je dnes označovaný jako sériový hybrid. Vznikl v rozmezí let 1898 až 1899. Vůz se rozjížděl pomocí elektromotorů v nábojích předních kol. Těm dodávaly energii těžké olověné baterie. Přítomné akumulátory byly poháněny dynamem s energií spalovacího motoru. Stejný princip jsme mohli spatřit třeba u vozidla Chevrolet Volt, jenž se stal prvním sériovým hybridem, vyráběném v nové době.

Mohlo by vás zajímat:  Modré zóny v Praze jenom za stovku? Ano

Prvenství v pohonu všech 4 kol

Vůz od Porsche se začal vyrábět sériově. Do výroby se dostal až v roce 1900, a do roku 1905 se vyrobilo až 300 kusů tohoto typu. Dostal jméno Mixte, a byl dokonce i ve variantě pohonu všech čtyř kol. Vzhledem k tomu je Porsche osobou, která získala prvenství v oblasti pohonu všech čtyř kol. Pokud bychom se měli zaměřit na bližší charakteristiku vozidla, tak se jednalo o velmi těžký vůz. Skládal se totiž ze souboru 44 olověných článků, z nichž každý měl:

  • váhu 1800 kg
  • napětí 80 voltů

Elektromotory v nábojích kola, měly výkon 2,5 nebo 3,5 koní (1,9 nebo 2,6 kW) a krátkodobý výkon byl 7 koní (5,2 kW). Konstrukce byla tvořena dřevěným rámem, a dokázal vyvinout rychlost až 58 km/h. Ve variantě pohonu všech čtyř kol dosáhl v roce 1903 rychlosti 110 km/h.

Mohlo by vás zajímat:  Další šikana kvůli emisím: Nizozemsko zpomaluje jízdu na dálnicích

Křižík a jeho experiment

Nyní se podíváme na našeho vynálezce Františka Křižíka, jenž byl též průkopníkem v oblasti hybridních vozů. S elektromobily začal experimentovat už v roce 1895, čímž by klidně mohl předběhnout Porscheho. Není ovšem jasné, kolik prototypů Křižík sám zkonstruoval. Některé zdroje ovšem uvádějí, že od roku 1895 zkonstruoval celkem tři prototypy. A právě ten třetí, poslední, měl být údajně prototyp hybridního vozu.

Křižíkovy prototypy

V případě prvního prototypu se jednalo o vůz, u kterého byla zadní kola poháněna elektromotorem s výkonem téměř 5 koní (3,6 kW) a ovládání bylo pákami. U druhého prototypu šlo o vůz, který měl klasické automobilové ovládání (volant a pedály). Každé zadní kolo mělo elektromotor s výkonem 3 koní (2,2 kW). Co se týče třetího prototypu, tak podle některých zdrojů jde právě o první hybridní vůz vůbec. Obsahoval spalovací motor, který dodával energii bateriím, které poháněly elektromotor. Prameny se ovšem rozcházejí, a podle některých měl být hybridem až čtvrtý prototyp. O tomto prototypu se ovšem moc nemluví.

Mohlo by vás zajímat:  Další nařízení EU týkající se elektromobilů je tady. Co musí umět?

 

Záhada čtvrtého prototypu

Pokud bychom se podívali na čtvrtý prototyp, tak podle všeho měl stát na základu vozu Laurin & Klement typ E. Tento vůz měl 4,5 litrový čtyřválec o výkonu 26 kW, čtvrtý prototyp ho měl alespoň částečně využívat. Není ovšem jisté, kdo s tímto typem přišel dříve. Zda Laurin & Klement, nebo Křižík. Některé zdroje totiž tvrdí, že Křižík měl už dávno podobnou konstrukci v šuplíku. Každopádně byl vůz předveden na výstavě v roce 1908.

V každém případě patří Křižík mezi první konstruktéry hybridů. Pokud by ho opravdu postavil až v roce 1908, dostali by se mezi něj a Porsche ještě další dva konstruktéři:

  • Henri Pieper z Belgie; rok 1900
  • Firma L´Energie Electro-Mécanique; vůz Al z roku 1907

Těžko tedy říct, kdo byl opravdu první. Jisté je ovšem to, že až po více než 100 letech navázala na podobné koncepty japonská Toyota s modelem Prius.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora