Zima se nezadržitelně blíží. Klasické zimní pneumatiky nejsou tím jediným, jak se na ni připravit. Nelze zapomínat na fakt, že existují také pneu s hroty. Prodej takových gum je nás zcela legální. To však neznamená, že je legální také jejich provoz. Počet řidičů, kteří se o ně zajímají, rok od roku roste. Podívejte se s námi na přehled informací, které vás provedou všemi důležitými fakty.
Kdo může pneu s hroty používat?
Tuzemská legislativa je v tomto směru poměrně jasná a přísná. Ta říká, že nikdo na svém voze nesmí mít pneu s hroty. Pokuta je celkem motivujícím strašákem a tak si mnoho řidičů raději vystačí s klasickou kombinací v podobě zimních pneumatik a sněhových řetězů. Daná legislativa se vztahuje na všechny, tedy na:
- Osobní vozy
- Užitkové vozy
- Nákladní vozy
Je však jedna výjimka, která se týká záchranných služeb. Sanitky mohou v případě potřeby na daných pneumatikách jezdit. Je však celkem logické, že mluvíme hlavně o jejich nasazení v horských oblastech.
V čem jsou dobrou volbu?
Důvodem, proč se o ně řada řidičů tolik zajímá je samozřejmě to, že přinášejí a sněhu a ledu mnohem lepší vlastnosti, než klasická zimní pneumatika. A to samozřejmě i kombinaci s řetězem. Zlepšuje se manévrovatelnost, zlepšuje se záběr, snižuje se brzdná dráha a eliminuje se riziko smyku. Na vozovce pokryté sněhem nebo ledem tak mohou mít skutečně velmi dobrý vliv na bezpečnost provozu i ovladatelnost vozu.
Mají i své mouchy…
I když se zdají jako velmi dobrá volba, je třeba říci, že mají i několik negativ. Když máte na svém voze pneumatiky s protiskluzovými hroty, je velkým rizikem jízda po holé vozovce. Ničí se jak silnice, tak i samotný hrot. Prudké brzdění na pevném podkladu navíc může znamenat nenávratné poškození hrotů, ale i celé pneumatiky.
Dají se pořídit?
Jak jsme zmínili v úvodu samotného článku, pořídit se dají. I když je nabídka omezená, neznamená to, že by se na trhu nedal najít požadovaný rozměr. Mimo jiné i proto, že mnoho zahraničních států s nimi nemá problém. Příkladem takových zemí je Velká Británie, Francie, Řecko nebo Rakousko. A jelikož žijeme v EU, je tu v případě potřeby možnost nákupu v místních eshopech.
Druhou možností spojenou s využitím tohoto řešení jsou šroubovací hroty do pneumatik. Zde mluvíme o kombinaci speciální pneumatiky, do které se hroty našroubují. Základem je zimní guma se speciálními tvory a dále samotné hroty do pneumatik, které jsou v případě potřeby určené k našroubování, ale i vyšroubování. A to podle toho, kam a kdy se s vozem chystáte.
Jaká je hudba budoucnosti?
Celkem zajímavá. Již se objevily pneumatiky s výsuvnými hroty, které vycházejí z těch šroubovacích. Fungují však na principu automatického vysunutí, na základě povelu samotného řidiče. Tento Nokian s hroty, který je považován za průkopníka a hudbu budoucnosti, by mohl být v budoucnu řešením, které by přineslo větší všestrannost, stejně jako by dost možná mohlo změnit i legislativu.
Kde není žalobce, není soudce
Náš informační přehled zakončeme tím, že v horských oblastech se pneu s hroty používají celkem běžně. Mnohdy jsou jedinou spojnicí se světem, nebo s chatami, chalupami a boudami. I proto jsou často policií tolerovány a přehlíženy. Zvláště, když je majitelé využívají skutečně jenom na cestách, kde je vrstva ledu a sněhu a poškození vozovky rozhodně nehrozí. Oporu v zákoně tato výjimka stále nemá, i když o ní obyvatelé hor pravidelně bojují. Zatím neúspěšně.