Oživlá Toyota Corona z roku 1969 se vydala na expediční výpravu

Toyotaosakatrip 0052

Na start expedice historických vozů z Prahy do Ósaky se postavila i vzácná Toyota Corona z roku 1969. Tento elegantní veterán, který patří českému zastoupení značky Toyota, doprovodil výpravu během první etapy do maďarského Kecskemétu.

Toyotaosakatrip 0037
Zdroj obrázku: Tiskové materiály Toyota

Toyota Corona, která byla součástí prvního dne výpravy, má za sebou zajímavý příběh. „Koupili jsme ji někdy kolem roku 2008. Poslední roky byla nepojízdná, takže hlavní úkol byl uvést ji do provozuschopného stavu,“ vysvětluje Petr Frühauf, technický specialista českého zastoupení Toyoty, který s kolegy vůz nejen připravil, ale i část cesty odřídil.

„Největší výzva byla sehnat díly, Toyota je na takto staré vozy už moc nevyrábí. Nádrž byla prorezlá, ale podařilo se ji zachránit. Těsnění na karburátoru jsme dělali ručně, palivové čerpadlo přivezli v kufru z Ameriky,“ popisuje Frühauf improvizace, které jsou s veteránskou technikou na denním pořádku.

Mohlo by vás zajímat:  Jak styl jízdy ovlivňuje spotřebu paliva – zjistěte klíčové faktory!

„Je tam zajímavé řešení automatického sytiče, který byl na tu dobu unikátní, reagoval na určitou teplotu, kdy se dokázal sám vypnout. Funguje tak, že ve chvíli, kdy startujete studený motor, musíte obohatit tu palivovou směs, aby nedošlo ke zhasnutí motoru. Když už je zahřátý na provozní teplotu, není potřeba ji obohacovat a sytič se automaticky vypne,“ popisuje technik.

Topení až po otevření kapoty

Systém topení ho pobavil. U korony je klasický kohout na topení. Když si chce ale posádka zatopit, musí zastavit, otevřít kapotu a tam jej zapnout.

Mohlo by vás zajímat:  Systém Auto Hold se vyplatí používat, zaručí hladký rozjezd za jakékoli situace

Podle něj je ale Corona důkazem, že i technika z 60. let může nabídnout překvapivě kultivovaný zážitek z jízdy.

„Řídí se extrémně příjemně oproti soudobé konkurenci z Evropy, řízení je přesnější, brzdy jsou mnohem příjemnější a poskytují mnohem víc opory řidiči,“ popisuje jízdu v Coroně novinář Marek Brunner.

Expedice s názvem ROBOT zamířila z Hradčanského náměstí až do japonské Ósaky, kde se koná světová výstava EXPO 2025. Na trase dlouhé přes 16 tisíc kilometrů projede sedm historických vozů 12 zeměmi během pouhých pěti týdnů. Patronem výpravy se stal prezident Petr Pavel, který ji osobně odstartoval za přítomnosti japonského velvyslance Kansuke Nagaoky.

Toyotaosakatrip 0097
Zdroj obrázku: Tiskové materiály Toyota

Ikona japonské modernizace

Toyota Corona byla ve své době průkopníkem. Na japonském trhu debutovala v roce 1957 a hned o rok později se začala vyvážet do zahraničí. Zasloužila se o rozvoj japonské motorizace a s příchodem třetí generace v polovině 60. let přinesla i první hardtop karoserii v historii japonských vozů – do té doby výhradně doménu amerických a evropských značek.

Mohlo by vás zajímat:  Jízdní režimy je potřeba umět zapnout ve správnou chvíli

S každou další generací se Corona posouvala blíž evropským standardům: přibyl dvoulitrový motor, bezpečnostní prvky jako deformační zóny a pásy, a především pověstná spolehlivost. Není divu, že se nakonec prodávala ve více než 140 zemích světa a stala se symbolem kvality, který předznamenal globální vzestup Toyoty.

Více o historii Corony se dozvíte na ToyotaLife.

Zdroj: Tiskové materiály Toyota

Zdroj obrázků: Tiskové materiály Toyota