Opel Omega B

První generace vlakové lodi s názvem Opel Omega byla poprvé uvedena na trh v roce 1986 a označovala se písmenem A. V 90. letech minulého století (po skončení výroby Opelu Senator) byla první generace největším a nejluxusnějším modelem značky. V nejlepší verzi mohla směle konkurovat například Audi A6 nebo Alfě Romeo 164

Na evropském kontinentu se obě generace prodávaly pod názvem Opel Omega, ve Velké Británii jako Vauxhal Omega a v USA jako Cadillac Cartera. Jak první, tak i druhá verze, prošly ve svém životě faceliftem (verze A v roce 1990 a verze B v roce 1999).

Trocha historie

Vše začíná v dubnu roku 1994, kdy přišla na trh nová generace Omegy, označovaná písmenem B. Oproti předchozí verzi byla více zaoblená a vypadala ještě více jako auto pro podnikatele nebo rodiny. Přinesla také některé nové motory, avšak technický základ zůstal stejný až do příchodu faceliftu. Naštěstí se zachovala koncepce vozu. Motor byl stejně jako u starší verze vpředu a poháněna byla zadní kola. Docela zajímavé řešení, které umožňovalo v modelech s výkonnějšími motory zažívat něco, co si mohli dopřát pouze řidiči vozů BMW nebo jiných zadokolek. 

Mohlo by vás zajímat:  Historie Aero Minor

Na podzim roku 1999 přišel důležitý facelift, který přinesl pro Omegu B opravdu spoustu změn. Maska chladiče byla nově propojena více s kapotou, zpětná zrcátka dostala dynamičtější tvar, modernizované byly přední a zadní světlomety (přední dostaly čirou optiku a xenony a zadní měly bílý proužek blikačů). Standardem se také stal systém ESP, obložení dřevem a nová konzola GPS navigace. Pod kapotu se pak dostaly nové a upravené motory, které se mohly rovnat tvrdé konkurenci. Výroba Omegy B skončila v červnu roku 2003 a to bohužel bez přímé náhrady.

Motorizace

 

Před faceliftem

•benzínový 2.0 8V – 114 koní

benzínový 2.0 16V –  134 koní

benzínový 2.5i 24V – 168 koní

benzínový 3.0 MV6 – 208 a 211 koní

Mohlo by vás zajímat:  Takto vypadal první elektromobil Peugeotu. Vznikl v roce 1941 a ujel 80 kilometrů

naftový 2.0 DTI 16V – 100 koní

naftový 2.5 TD – 130 koní

Po faceliftu

benzínový 2.2i 16V – 144 koní

benzínový 2.6 V6 24V – 178 koní

benzínový 3.2 V6 24V – 215 koní

naftový 2.2 DTI 16V – 118 koní

naftový 2.5 TD – 129 koní

naftový 2.5 DTI – 148 koní

 

Technika

Opel naladil u modelu Omega podvozek na komfortní styl, ale jízdní vlastnosti se zachovaly na skvělé úrovni, což muselo být těžkým oříškem vzhledem k váze 1550 kg. Do verzí od roku výroby 1999 se začal dávat vylepšený systém ABS, který byl doplněn o nově vyvinutý brzdový asistent „Quick Power“. Jeho senzory sledují a vyhodnocují intenzitu a rychlost, s jakou řidič sešlapuje pedál brzdy. Během 150 milisekund rozezná okamžik, kdy řidič potřebuje naplno brzdit a zvýšením tlaku v systému se zkrátí výsledná brzdná dráha. No řekněte, připadá vám to jako 13 let starý automobil?

Mohlo by vás zajímat:  Historie BAZu Oficiál

Interiér

Omega B se díky své předchůdkyni začala vyrábět již se slušnou základní výbavou. Ve voze byla kvalitní sedadla (za příplatek kožená) s výrazným bočním vedením, která měla navíc možnost prodloužení délky sedáku. Výdechy automatické klimatizace byly umístěny pod loketní opěrkou a zásobovaly vzduchem cestující na zadních sedadlech. Na středovém panelu pak bylo standardem rádio s CD přehrávačem a za příplatek jste mohli mít i telefon. O bezpečnost cestujících se staraly 4 airbagy (2x přední, 2x boční). Bezpečnostní pásy měly seřiditelnou výšku uchycení, což rozhodně nebylo v té době standardem.

Závěr

Opel Omega B je velký reprezentativní automobil, který měl úspěch i u tuningových úpravců (např. IRMSCHER). Je velká škoda, že nedostala rovnocenného nástupce, protože současný model Insignia nemůže nahradit to, co tu dohromady zanechaly obě generace Omegy. 

Fotografie: Flicker, rossingen