NSU Ro 80 – Auto roku 1968

Včerejší den byl pro mnohé z nás obyčejnou pracovní středou, jakou byla ta minulá a předminulá. Naše redakce si ale přesto našla důvod ke vzpomínce a malé oslavě v podobě krátkého článku o automobilu NSU Ro 80, ke kterému se upnuly velké plány a vize automobilky NSU. Včera to bylo přesně 45 let, kdy měl tento model rozzářit autosalony svým designem a technikou.

Začnu hned tím nejzajímavějším, ať vás dlouho nenapínám. NSU Ro 80 byl prvním automobilem, který měl pod kapotou Wankelův rotační motor. Felix Wankel vyvíjel svůj motor pro automobilku NSU už v padesátých letech, kdy v roce 1957 představil jeho první prototyp, ale jeho spolehlivější verze s uspokojivou délkou životnosti se začala montovat až o 13 let později. Na první pohled měl dvoukomorový rotační motor o obsahu 2x 497,5 ccm3 plno kladů díky své konstrukci. Neměl totiž ventily, vačkové hřídele, ojnice a ani klikovou hřídel. Na druhou stranu měly tyto motory problémy s těsností jednotlivých komor, protože hrany rotačního pístu se provozem značně opotřebovávaly. Když zrovna vše fungovalo, motor dychtivý po otáčkách dával výkon 115 koní, se kterými dosahoval automobil rychlost 180 km/h. Síla motoru byla přenášena na přední kola pomocí třístupňové poloautomatické převodovky. 4,7 metru dlouhý a 1210 kg vážící Ro 80 tak zrychlil z 0-100 za 14,4 s. Tyto výkonové vlastnosti si však vybíraly svou daň v podobě vyšší spotřeby (14,2 l/100 km), která nebyla v období ropných krizí moc žádaná.

Mohlo by vás zajímat:  Peugeot: Nejstarší stále aktivní automobilová značka na světě funguje již od roku 1810

Kontakt s vozovkou a dobré jízdní vlastnosti zajišťovalo kromě tlumičů i nezávislé zavěšení obou náprav, kotoučové brzdy montované na všech čtyřech kolech a hřebenové řízení s posilovačem, které bylo v té době opravdivým luxusem. Tak nadčasové bylo toto NSU.

U nadčasovosti ještě zůstaneme v rámci popisu exteriéru. Nádherná karoserie nesla zajímavé linky navržené designérem Klausem Luthem, které byly zcela moderní i o dvacet let později. Pro čtenáře technicky zaměřené dodám hodnotu odporu vzduchu 0,355. Není divu, že NSU Ro 80 se stalo autem roku 1968 jako první vůz vyráběný v Německu. Kdy se to začalo kazit?

Mohlo by vás zajímat:  Historie automobily Citroën v rally

Kamenem úrazu byl právě montovaný Wankelův motor a jeho nutný specifický přístup ze strany mechaniků, kteří se s ním teprve učili pracovat. Ze strany zákazníků přicházely četné reklamace, kdy motor nevydržel ani pár desítek tisíc kilometrů. To byl fakt, který zásadně ovlivnil pověst automobilky NSU jako výrobce nespolehlivých automobilů s následně nízkou bazarovou hodnotou. Mechanici sice dokázali motory upravit tak, aby vydržely i více jak 100 000 km, to ale model Ro 80 ani automobilku NSU nezachránilo.

Mohlo by vás zajímat:  Historie Škody Favorit RS

Zůstalo nám tak vzácné dědictví a odkaz v podobě krásného veteránu s nadčasovou technikou a ojedinělým motorem, kterého se prodalo kolem 37 tisíc kusů. Fabrika automobilky v Neckarsulmu, nyní ve vlastnictví Audi, stojí dodnes a stále funguje jako hlavní stan továrních ladičů divize Quattro GmbH. Model Ro 80 nebyl spolehlivý ani úsporný, byl ale krásný, nadčasový a odlišný, právě proto ho máme v redakci rádi.