Původní Renault Espace založil před třiceti lety kategorii velkoprostorových automobilů, po čtyřech generacích jí však opouští. Pátý Espace totiž z kategorie velkých MPV přešel do kategorie velkých crossoverů, na první pohled mu to ale možná paradoxně pomohlo.
Pokud dáte na první pohled, asi Espace okamžitě přiřadíte ke Capturu, kterému je především v přední části docela podobný. Nenechte se ovšem zmást maskou chladiče s výrazným logem automobilky, větší Captur přijede až příští rok. Espace dostane již v základu přední full LED světla, kdy každé světlo obsahuje dva Pure Vision LED moduly. Tato technologie je až o 20% účinnější než běžné halogenové výbojky, což řidič ocení především v noci. Když už jsme u světel, nejde nezmínit ta zadní s docela atypickým tvarem, na něž navazuje údajně velké víko pátých dveří (které se otevírá elektronicky, k aktivaci stačí pohyb nohy pod nárazníkem) a relativně úzké zadní okno. Prosklená plocha je vůbec u Espacu poměrně malá, vyjma předního okna Lumière s plochou 2,8 m2 nebo příplatkové panoramatické střechy. Dalším důležitým faktorem jsou kola, která mají v základu 17 palců, ve vyšších verzích či za příplatek však mohou mít až 20 palců.
Ač se to na první pohled nemusí zdát, karosérie nového Espacu je nejen větší než u předchůdce, ale má také lepší aerodynamiku s koeficientem odporu vzduchu cx = 0,30. V řeči konkrétních čísel má Renault na délku 4,85 metru, na šířku 1,87 metru, na výšku 1,68 metru a mezi nápravami 2,88 metru, což je o celých 16 cm více než u současného Grand Espacu. Kromě impozantního postavení na silnici se tyto rozměry musely pozitivně projevit také v interiéru. Trošku netradičně začneme od kufru, který má v základní pětimístné konfiguraci 660 litrů a po sklopení sedadel (ta se schovají do podlahy) pak 2040 litrů. Podobně jako u předchůdce, i novinka pojme pět nebo sedm sedadel, přičemž se sedí v kombinaci 2+3+2. Pokud zvolíte konfiguraci s pouze pěti místy, dostanete také nedostižný prostor pro kolena ve druhé řadě sedadel o délce 308 mm.
Řeč již byla o sklápění sedadel a vzniklém zavazadlovém prostoru. Samotná operace je velmi jednoduchá a lze jí provést celkem třemi způsoby, vždy však na sklopení stačí jeden pohyb (klik). Nejklasičtější je použití manuální síly a protože jsou všechna sedadla (pěti- i sedmimístné uspořádání) samostatná, každé se sklápí zvlášť. Druhou možností je zmáčknout tlačítko v kufru, přičemž opět platí, že každému sedadlu náleží jedno tlačítko. Třetí a pro mnohé asi nejvíc sci-fi možnost je navolit si přes multimediální systém R-Link 2, které sedadlo(a) má být sklopeno a nechat všechnu práci, podobně jako ve druhém případě, na elektronice. Renault tento systém označuje jako One Touch Folding Seats, v překladu sedadla sklopná jedním dotykem.
Tím se oklikou konečně dostávám k interiéru jako takovému, který nabídne snad vše, co může normálně zákazník žádat. Stavebním kamenem je plovoucí středová konzole, na níž najdeme standardně dodávaný multimediální systém R-Link 2 s 8,7palcovou vertikálně umístěnou dotykovou obrazovkou, přes kterou ovládáte takřka veškeré palubní funkce Espacu včetně 3D TomTom Live navigace s funkcí TomTom Traffic pro aktuální dopravní informace. Vedle obrazovky už Renault nabídne jen několik konvenčních tlačítek, například pro ovládání ruční brzdy, systému Multi-Sense, klimatizace, tempomatu s omezovačem rychlosti a samozřejmě nesmí chybět páka převodovky. Před řidičem jsou místo klasických budíků ty digitální s TFT displejem, který může zobrazovat data podle požadavků řidiče. V linii řidičova vidění promítá informace o rychlosti, navigaci nebo rychlostních omezeních barevný head up displej. Podobně jako předchůdce, i novinka je velmi praktická a to nejen prostorem samotným. Před spolujezdcem najdeme vysouvací šuplík Renault Easy Life o velikosti 12 litrů, mezi předními sedadly je 7,4litrová schránka, do předních dveří dáte 2,5litrovu láhev, do těch zadních 0,85litrovou láhev. Za příplatek (od druhého stupně), a u verze Initiale Paris ve standardu, bude Espace také výborně znít, to díky audiosystému Bose s technologií Centerpoint 2 a dvanácti reproduktory.
Pod karosérií se ukrývá modulární platforma CMF, která používá lehké materiály jako hliník, plast Noryl či speciální termoplast. Výsledkem jejich aplikace je výrazný úbytek váhy, Renault dokonce uvádí až 250 kg v porovnání s předchozí verzí. Zároveň je model až o 13% úspornější. Základní motorizací je naftová šestnáctistovka dCi 130 o výkonu 130 koní s točivým momentem 320 Nm v kombinaci s manuálním šestikvaltem. Zajímavější je však šestnáctistovka dCi 160 EDC s dvojitým přeplňováním, výkonem 160 koní a točivým momentem 380 Nm. Tato jednotka je kombinována s šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou EDC, která dostala technologii Shift-by-Wire, kdy mezi voličem převodovky a skříní převodovky neexistuje mechanická vazba. Třetí možností je zážehová šestnáctistovka TCe 200 EDC o výkonu 200 koní s točivým momentem 260 Nm, která je opět dostupná s šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou EDC. Všechny tři motorizace zatím pohánějí přední kola, údajně však není problém ani zástavba pohonu všech kol. Ten už nový Espace vlastně tak trochu nabízí, i když v úplně jiném slova smyslu. Podobně jako Laguna GT totiž disponuje systémem 4Control, což značí řiditelnost všech čtyř kol a tím pádem výbornou manévrovatelnost především ve městě. Doslova technologickou revolucí pak má být systém Multi-Sense, ovládaný otočným ovladačem, který nastaví motor, převodovku, elektronické tlumiče, systém 4Control, podvozek, řízení, zvuk motoru a podsvícení přístrojů do jednoho z pěti módů – Eco, Comfort, Neutral, Sport a Perso. Spolu se specifickým nastavením se mění i barva ambientního osvětlení.
Bezpečnost mají na starosti nejmodernější asistenční systémy, jejichž nabídka začíná u adaptivního tempomatu a aktivního nouzového brzdění. Dále je k dispozici varování při opuštění jízdního pruhu, hlídání bezpečné vzdálenosti, hlídání mrtvého úhlu, rozpoznávání dopravních značek, přední, zadní a boční parkovací senzory včetně zadní parkovací kamery či asistent pro rozjezd do kopce. K dispozici budou ve Francii celkem čtyři výbavové stupně Life, Zen, Intense a Initiale Paris. Přesně složení výbavy neznáme, je ale nasnadě, že nejzajímavější bude zcela nových vrcholný stupeň Initiale Paris. Ten jako jediný dostane exkluzivní lak Améthyste Black v kombinaci s 19palcovými koly a logy „Initiale Paris“ prakticky všude po karosérii. Interiér je k dispozici v jednom ze dvou odstínů – Lune Grey nebo Dark Brown, přičemž kůží Nappa čalouněná sedadla mají stejné odstíny, u Lune Grey však dostaly plynulý přechod na onen hnědý odstín. U sedadel ještě zůstaneme, protože ta přední kromě nastavení v deseti směrech mají masážní funkci a vyhřívání, pro všechny řady jsou k dispozici opěrky hlav Relax. Kůži Nappa najdete také na volantu, loketních opěrkách, panelech dveří a palubní desce. Pro větší soukromý byla všechna okna zatmavena a ani uvnitř nebudou chybět loga Initiale Paris. Z motorů jsou k dispozici pouze dva nejsilnější – dCi 160 a TCe 200.
Zdroj: Renault