To, na co celý svět několik měsíců mlčky čekal, přichází. Jak potvrdil Christian Dahlheim, ředitel prodeje koncernu Volkswagen, náklady automobilek související s novými emisními limity se v brzké době promítnou do cen aut – ceny porostou. K největšímu nárůstu by mělo dojít především
u levnějších modelů.
Vliv „Dieselgate“
Nová emisní norma Euro 6c společně s novou metodou testování WLTP začala platit v září loňského roku. Vedle přísnějších limitů přinesla i další povinnost – vozy musí emise i spotřebu splňovat nejen v laboratorních podmínkách, ale také v běžném provozu. Z toho důvodu musela většina automobilových firem investovat poměrně velké finanční prostředky do instalace nových a lepších technologií. Automobilky sice požadovaly odložení platnosti normy do roku 2020, evropské instituce však jejich žádost zamítly.
Vyšší ceny i méně zaměstnanců
Na automobilový průmysl jsou a podle Volkswagenu nadále budou vyvíjeny tlaky z mnoha různých stran. Ty se projeví nejen v avizovaném zvýšení cen, ale také ve snižování počtu zaměstnanců automobilových firem. Propouštění již oznámil například britský Jaguár Land Rover či americký Ford. Dalším z faktorů, kterého se automobilky obávají, je i plánovaný Brexit. Britský trh je se svým sedmiprocentním podílem jedním z nejvýznamnějších odbytišť i pro české automobilky.
Čína jako zachránce? Spíš ne
Až donedávna se mnoho firem spoléhalo na Čínu a její velký trh. V poslední době se nicméně ukazuje, že ani tento trh není bezedný a nenasytný. Číňané začínají pomalu ale jistě upřednostňovat své vlastní značky vozidel (například Geely, Changan Automobile Group či Dongfeng Motor Corporation) a navíc i v Číně se začíná projevovat tlak na výrobu ekologických vozidel. Určitým rizikem je i stále hrozící celní válka s USA.
Nejistá budoucnost
Přestože jsou čísla zachycující současný prodej aut veskrze pozitivní, například u zmiňovaného Volkswagenu v loňském roce celosvětový prodej překročil 10,8 milionů vozů, automobilové koncerny se obávají, že tento trend brzy skončí, a tak hledají cestu, jak odliv zisků alespoň částečně kompenzovat – například zvýšením cen svých produktů. O kolik procent ceny aut vzrostou, však zatím nechce nikdo přesně říct.