„M R je druhým M modelem od BMW Motorrad. Na základě současných modelů S 1000 R a S 1000 RR byl motocykl M 1000 R (zkráceně M R) vyladěn tak, aby splňoval specifické požadavky supersportovního roadsteru. Jeho jízdní dynamika hovoří sama za sebe jak na okresní silnici, tak na závodní trati.“ Ralf Mölleken, vedoucí projektu čtyřválcových modelů.
Nové BMW M R: M Roadster, který dostojí nejvyšším nárokům na silnici i závodním okruhu.
Již na konci roku 2018 představilo BMW Motorrad úspěšnou strategii automobilové řady M také v kategorii motocyklů a od té doby nabízí speciální M výbavu a díly M Performance. Nové BMW M 1000 R, zkráceně označované jako M R, je po superbiku M 1000 RR druhým M modelem BMW Motorrad slavícím svou světovou premiéru: M Roadster.
V jubilejním roce 50. výročí společnosti BMW M GmbH se BMW Motorrad s novým modelem M R rovněž hlásí k dynamické filozofii nejvýkonnějšího písmene na světě: M je celosvětovým synonymem závodních úspěchů i fascinace vysokovýkonnými modely BMW a je určeno zákazníkům s mimořádně vysokými nároky na výkon, exkluzivitu a individualitu.
S motorem o výkonu 154 kW (210 k), pohotovostní hmotností pouhých 199 kg s plnou nádrží, podvozkem a aerodynamikou navrženou jak pro dynamické svezení na okresních silnicích, tak pro rychlá kola na závodním okruhu přináší nové M R dynamický zážitek z jízdy v segmentu roadsterů, který byl dříve vyhrazen čistokrevným superbikům.
Výkonný čtyřválec M R vycházející z motoru RR. Ještě vyšší maximální výkon, točivý moment a lepší zátah a trakce díky kratšímu sekundárnímu převodu pro maximální požitek z jízdy na okresních silnicích a závodních okruzích.
Nové M R je vybaveno vylepšeným vodou chlazeným řadovým čtyřválcem, který vychází z pohonné jednotky modelu S 1000 RR. Jeho maximální výkon činí 154 kW (210 k) při 13 750 1/min, což je o 33 kW (45 k) více než u modelu S 1000 R. Maximální točivý moment 113 Nm nastupuje při 11 000 1/min (S 1000 R: 114 Nm při 9250 1/min). V porovnání s modelem S 1000 R je omezovač otáček modelu M R nastaven na 14 600 1/min. Zvýšený záběr zadního kola při všech rychlostních stupních zajišťuje také zkrácený sekundární převod díky použití pastorku se 47 zuby (S 1000 R: 45 zubů). Kromě toho jsou převodové poměry 4., 5. a 6. rychlostního stupně kratší, což také prospívá zátahu a trakci zadního kola.
M křidélka a vysoká přední kapotáž: později na brzdách a rychleji na plynu bez tendence motocyklu zvedat přední kolo díky většímu aerodynamickému přítlaku.
Kromě technologie pohonu a podvozku byla rozhodujícím bodem v technických specifikacích modelu M R také aerodynamika. Nové M R dostalo na přední kapotáž M křidélka s cílem dosáhnout ještě rychlejších časů na závodním okruhu a co nejlepší jízdní stability ve vysokých rychlostech. Již při rychlosti 160 km/h zatěžují díky vytvářenému aerodynamickému přítlaku přední kolo dalšími 11 kg. Poněkud zvýšenému aerodynamickému odporu způsobenému mírně zvětšenou dodatečnou čelní plochou a tvarem M křidélek vývojáři BMW Motorrad čelili odpovídajícím aerodynamickým krytem před přístrojovým panelem, dodávaným v kombinaci s paketem M Competition.
Odpružení a podvozek upravené pro dynamickou jízdu na okresních silnicích a závodních tratích s plně nastavitelnými prvky odpružení, tlumičem řízení, vyfrézovanými držáky řídítek, širší trubkou řídítek s laserem gravírovaným nápisem „BMW M 1000 R“ a zpětnými zrcátky na koncích řídítek.
Odpružení a podvozek nového M R vychází z modelu S 1000 R, jehož hlavním prvkem je hliníkový mostový rám. U modelu M R je přední kolo vedeno obrácenou teleskopickou vidlicí s průměrem pístů 45 mm v provedení „All black“, tedy skutečně celočerném. Vidlice upside-down je vybavena takzvanými vložkami s uzavřenými kazetami, které jsou oddělené od hydraulických systémů pístů. Další novinkou modelu M R je dodatečná nastavitelnost předpětí vidlice ve spojení se standardně dodávaným systémem Dynamic Damping Control (DDC).
Kromě toho je vidlice modelu M R vybavena horní trojitou svorkou s důmyslně vyfrézovanou objímkou řídítek a širšími černými hliníkovými řídítky, než jaké byly dříve k vidění na modelu S 1000 R, na nichž je laserem vygravírovaný nápis „BMW M 1000 R“. Novinkou u modelu M R jsou také zpětná zrcátka umístěná na koncích řídítek z kovaného hliníku. Upraveny byly rovněž „nohy“ vidlice, které jsou nyní navrženy tak, aby se do nich vešly nové M brzdové třmeny. Dalším novým prvkem modelu M R je nastavitelný tlumič řízení.
M brzdy s ruční radiální brzdovou pumpou a lehká kovaná hliníková kola pro optimální jízdní dynamiku na závodním okruhu a v ostrém režimu. Exkluzivní M karbonová kola jako součást paketu M Competition.
Po modelu M 1000 RR je nové M R druhým motocyklem BMW, který je vybaven M brzdovou soustavou. Brzdy byly navrženy přímo na základě zkušeností s brzdami závodních strojů BMW Motorrad v mistrovství světa superbiků. Modře lakované brzdové třmeny se vyznačují známým M logem.
Spolu se dvěma 5 mm silnými brzdovými kotouči o průměru 320 mm a černě lakovanými hliníkovými držáky brzdových kotoučů představuje brzdový systém vybavený novou ruční radiální brzdovou pumpou v současnosti vrchol vývoje brzdových systémů v oblasti silničních strojů. Nové M R je již ve standardu vybaveno velmi lehkými kovanými hliníkovými koly. V rámci paketu M Competition jsou k dispozici exkluzivní M karbonová kola s nově navrženými pásky na ráfku.
Brake Slide Assist – pomáhá jezdci, když smykem najíždí do zatáčky.
Nová funkce Brake Slide Assist je důležitou a velmi užitečnou inovací, zejména pro jezdce na závodních tratích. Umožňuje jezdci při brzdění najet do zatáčky s konstantním skluzem.
Přístrojový panel se skvěle čitelným 6,5palcovým barevným displejem, novým zobrazením otáčkoměru (červené sekce) a rozhraním OBD pro M GPS Datalogger a časomírou M GPS Laptrigger, které lze používat prostřednictvím aktivačního kódu.
Přístrojový panel nového M R má stejný základní design a úvodní M animaci jako M RR. Aktivační kód, který je součástí volitelné výbavy (součást paketu M Competition), lze použít k poskytnutí komplexního datového materiálu pro použití M GPS stopek a GPS senzoru zasílajícího údaje do přístrojů (originální příslušenství pro motocykly BMW Motorrad) přes rozhraní OBD přístrojového panelu.
M design a dynamické tvary M R naznačují ultimativní výkony a sportovní charakter.
Ještě více než S 1000 R je nové M R s vylepšenou technologií podvozku a dosud nejvýkonnějším motorem použitým v dynamickém roadsteru od BMW Motorrad nekompromisně navržen pro sportovní jízdu – ať už na okresních silnicích, nebo na závodním okruhu. M R je vrchol toho, co je v současnosti v segmentu roadsterů možné. Proporce M R jsou ultrakompaktní, sportovní a trojrozměrně navržené plochy jsou vzrušující a dynamické současně. Štíhlé, útlé a mimořádně agresivní M R vypadá zepředu neobyčejně osobitě díky novým M křidélkům. Zásluhou světelného podpisu, který je jakousi obdobou automobilové masky chladiče ve tvaru ledvinek, je navíc nové M R zepředu jasně rozpoznatelné jako motocykl BMW.
Dynamicky navržený vzhled nového M R se odráží také v jeho barevném pojetí. Kombinace světle bílé pastelové barvy a trikolory M Motorsport dodává základní variantě M R mimořádně lehký, sportovní a jezdecky přívětivý vzhled, zatímco barevné schéma černá metalíza Blackstorm/trikolora M Motorsport, které je součástí paketu M Competition, znamená absolutní výkon a dynamiku.
Designově a technologicky nekompromisní: M R s paketem M Competition.
Pro ty, kteří stále nejsou spokojeni se standardně vybaveným novým M R, a pro znalce závodní technologie a sportovce v jedné osobě nabízí paket M Competition fascinující směsici prvotřídních komponentů. Kromě barevného provedení černá metalíza Blackstorm/trikolora M Motorsport zahrnuje paket M Competition M karbonová kola, M systém stupaček pro jezdce, M karbonové díly, jako je blatník zadního kola a karbonový chránič řetězu, blatník předního kola, kryty nádrže, kryt airboxu s páskami, větrný deflektor, kryt pastorku, paket M sedlo spolujezdce, jakož i M kryt sedla spolujezdce a frézovaný, plně nastavitelný M systém stupaček pro jezdce.
Nejdůležitější prvky nového BMW M 1000 R.
- Motor M RR s proměnnou vačkou, výkon 154 kW (210 k) při 13 750 ot/min, tedy o 33 kW (45 k) více než u S 1000 R. Maximální točivý moment 113 Nm při 11 000 1/min (S 1000 R: 114 Nm při 9250 1/min).
- Kratší sekundární převod (ozubené kolo se 47 zuby místo 45).
- Kratší převodové poměry 4., 5. a 6. rychlostního stupně.
- Vylepšený systém sání s kratšími sacími kanály pro vylepšenou výměnu plynů ve vysokých otáčkách.
- Zadní titanový tlumič výfuku.
- Řetěz M Endurance.
- Jízdní režimy „Rain“, „Road“, „Dynamic“, „Race“ a „Race Pro 1-3“ a nejnovější generace dynamické kontroly trakce DTC a DTC kontrola zvedání předního kola se 6osým senzorem.
- Tři nastavitelné charakteristiky škrticí klapky pro optimální odezvu. Intenzita brzdění motorem nastavitelná ve třech úrovních v režimu „Race Pro“.
- Funkce Brake Slide Assist pomáhá jezdci při najíždění do zatáček driftem.
- Shift Assistant Pro pro rychlé řazení na vyšší i nižší stupně bez použití spojky. Kulisu řazení lze jednoduše otočit pro použití na závodním okruhu.
- Funkce Launch Control pro perfektní start do závodu a Pit-Lane-Limiter pro správnou rychlost v boxové uličce.
- Hill Start Control Pro pro pohodlné rozjezdy do kopce.
- M křidélka a vysoká přední kapotáž. Později na brzdách a rychleji na plynu díky většímu aerodynamickému přítlaku bez jakéhokoli snížení maximální rychlosti.
- Spoiler motoru.
- Obrácená teleskopická vidlice (upside-down) v provedení „All black“ s nastavitelným předpětím ve spojení se standardním systémem DDC.
- M brzdy poprvé na modelu Dynamic Roadster od BMW Motorrad: M R s maximálním brzdným výkonem pro okresní silnice i závodní okruhy.
- Hliníková kovaná kola.
- M karbonová kola s M pásky a M nápisem na ráfku: prvotřídní high-tech komponenty pro maximální výkon jako součást paketu M Competition.
- M brzdová a spojková páčka.
- Nastavitelný tlumič řízení.
- Frézovaná objímka řídítek.
- Oproti modelu S 1000 R širší trubková řídítka s laserem vygravírovaným nápisem „BMW M 1000 R“.
- Zrcátka umístěná na koncích řídítek.
- Hlavní světlomet s osvětleným logem M.
- Malý držák registrační značky.
- Multifunkční přístrojový́ panel s dokonale čitelným 6,5palcovým barevným displejem a OBD rozhraní, které lze použít s aktivačním kódem pro senzor GPS zasílající údaje do přístrojů a M GPS stopky.
- Nový design otáčkoměru (červené pole).
- Lehká M baterie, USB nabíjecí port v zadní části, výkonné LED podsvícení, elektronický systém pro udržování rychlosti a vyhřívané rukojeti.
- Bezklíčkový systém Keyless Ride Light (pouze zapalování).
- M design a dynamické tvary naznačují ultimativní výkon roadsteru.
- Paket M Competition.
- Systém RDC ve standardní výbavě.
- Rozsáhlá paleta volitelného příslušenství.