Nissan Qashqai E-power – hybrid

Nissan Qashqai E Power 3

Qashqai třetí generace jsme už v redakci testovali vloni, konkrétně mild-hybridní motorizaci se čtyřválcovou 1.3 a bezstupňovou CVT převodovkou. Tentokrát jsme měli možnost otestovat hybridní motorizaci e-Power.

Oproti první a druhé generaci, které měly zakulacenější tvary, třetí generace vsadila na ostře řezané křivky. LED světlomety umožnily úzké a dynamicky vyhlížející čelní světlomety. Maska navíc disponuje výraznými chromovými prvky.

Nissan-Qashqai-E-power-2
Zdroj obrázku: Karel Michalec

Designéři se pro ozvláštnění siluety rozhodli zvolit černě lakovaný C-sloupek. Tento trik vypadá ještě o něco lépe u dvoubarevných lakování se střechami v černé barvě.

Použité 18palcové disky obouvající pneumatiky o velikosti 235/55 působí v porovnání s většími 19″ trochu nevýrazně, ale zase zajistí komfortnější jízdu na českých silnicích.

Nissan-Qashqai-E-power-9
Zdroj obrázku: Karel Michalec

Jak bývá u moderních aut zvykem, interiéru dominují displeje. Ten středový – dotykový – je až na samé horní hraně palubní desky a kromě zobrazení informací o vozidle nebo multimédií podporuje Android Auto a Apple Car Play (také bezdrátově). Za zmínku stojí vysoké rozlišení druhého 12,3″ displeje přístrojového štítu, kdy při zobrazení mapy navigace byl obraz až nečekaně jemný.

Mohlo by vás zajímat:  Test DS 3 E-Tense: Facelift elektrického elegána

Pozitivně hodnotím ovládání klimatizace klasickými otočnými ovladači a tlačítky. Elektronická ruční brzda se už pomalu stává samozřejmostí u většiny mainstreamových aut.

Stejně jako u CVT převodovky i zde je řazení rychlostních stupňů, respektive směru pohybu, řešeno miniaturním ovladačem namísto řadicí páky. Využití ušetřeného místa je však trochu promeškaná příležitost, kromě bezdrátové nabíječky telefonu a dvou držáků nápojů. Na druhou stranu chápu, že se díky využití shodných dílů s vozy disponujícími manuální převodovkou a klasickou řadicí pákou dosáhne úspor z rozsahu.

Nissan-Qashqai-E-power-7
Zdroj obrázku: Karel Michalec

To nejzajímavější na testovaném vozidle je pravděpodobně samotný pohon. E-Power je sériový hybrid, kde spalovací motor pohání pouze generátor vytvářející elektřinu, kterou následně využívá elektromotor k pohonu kol.

V případě testovaného Qashqaie se jedná o přeplňovanou tříválcovou 1.5 s variabilním kompresním poměrem, produkující maximální výkon 115 kW, li-ion akumulátorem o kapacitě 1,97 kWh a elektromotorem o špičkovém výkonu 139 kW pohánějícím přední kola. Na rozdíl od systému e-Power ve větším X-Trailu není zatím u Qashqaie k dispozici varianta s pohonem obou náprav.

Mohlo by vás zajímat:  Test Volkswagen ID.3: Překvapil nás dojezd i to, že jsme mohli vyrazit jen ve čtyřech

Díky e-Power tak můžete ve městech využívat akceleraci elektromobilu, efektivitu hybridu, ale nemusíte řešit nabíjení.

Sdílené části pohonného ústrojí s elektromobily přináší funkci e-Pedal, tedy jízdní režim, kdy se změní nastavení plynového pedálu. Přibližně v horní polovině jeho dráhy auto brzdí a až při výraznějším prošlápnutí akceleruje.

Kromě této funkce Nissan nabízí volbu mezi třemi jízdními režimy: eco, normal a sport, které mění intenzitu reakce akcelerátoru.

Nejvíce jsem během týdne využíval jízdní režim normal a při delších trasách přepínal na eco. Mimochodem i zde je možnost přepnout do čistě elektrického režimu, ale kvůli relativně malé kapacitě baterie (která je však pro tuto koncepci hybridu plně dostačující) se dojezd bez běhu spalovacího motoru pohybuje pouze v jednotkách kilometrů.

Spotřeba na konci týdenního testu ukazovala 5,5 litru na 100 kilometrů, kdy byly rovnoměrně zastoupeny dálnice, okresky i město. Při snaze o co nejúspornější jízdu bylo možné dosáhnout i spotřeby 4 litrů na sto kilometrů.

Mohlo by vás zajímat:  Škoda Kodiaq RS 2.0 BI-TDI 4x4 DSG – je praktický, prostorný, pohledný a nově také „eresový“

Závěr

Jedná se o zajímavé pojetí hybridního pohonu, který má kromě úsporné jízdy i jízdní projev podobný elektromobilu. Pro časté jízdy ve městě určitě oceníte tichý jízdní projev a příjemné zrychlení ve městských rychlostech při pohodlí dojezdu dieselu. Díky na dnešní poměry u hybridních vozů velké nádrži o objemu 55 litrů nabízí dojezd až přes 1000 km.

Druhá věc je cena: E-Power se svými 190 koňskými silami je nejvýkonnější a také nejdražší. Například ve výbavě N-Connecta je oproti nejlevnější mild-hybridní variantě se 140 koňmi, poháněnou přední nápravou a 6stupňovou manuální převodovkou, dražší o 170 tisíc Kč. I oproti výkonnější variantě se 158 koňmi a X-Tronic variátorovou převodovkou je dražší o 110 tisíc.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora / Karel Michalec
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora