Motor je srdcem auta a měli bychom se o něj náležitě starat. Základem je dostatečné zahřátí, ale i pravidelné výměny oleje, rozvodů či průběžný servis. To, v jakém stavu se nachází motor, mnohdy poznáme i podle jeho zvuku. Ne vždy je ale nepříjemný hluk ukazatel problému. Podle mechaniků jde často o běžný jev. Kdy a proč k němu dochází?
Studené starty
Začíná doba, kdy bude studený start něčím naprosto běžným. Ne každý si může dovolit temperovanou garáž, a tak bude motor startován ve chvíli, kdy má teplotu jako okolní prostředí. Hned po nastartování mohou být běžné ne úplně příjemné zvuky či nadměrná hlučnost. Jde o celkem běžný stav, v posledních letech hodně pociťovaný i u maloobjemových tříválců. Jde však o jev zcela běžný. S ohřátím motoru tento hluk zmizí.
Práce se spojkou
Někdy se může zpod kapoty ozývat řada nepříjemných zvuků především při rozjezdech. Ani tady není namístě přisuzovat to poruše motoru. Velmi často za to může sám řidič. Základem každého rozjezdu je správná práce se spojkou a plynem. Říká se, že trénink dělá mistra, a tak i tento stav lze postupně eliminovat tím, že rozjezdy optimalizujete. V tu chvíli bude i konec nepříjemným zvukům.
Nesprávné otáčky
Nežádoucí zvuk motoru mohou generovat i špatné otáčky. Je jasné, že když jsou vysoké, motor je poměrně slyšet. V tu chvíli je namístě přeřadit na vyšší rychlostní stupeň. Připomenout je třeba, že špatný je také druhý extrém, takzvané podtáčení motoru. I tady může jeho zvuk naznačovat, že něco není v pořádku. Ne že by naznačoval možnou poruchu, ale jenom řidiči říká to, že je namístě podřadit na nižší rychlostní stupeň.
Zapojení elektromotoru
Hybridní vozy, nebo dokonce elektromobily jsou dnes zcela běžnou záležitostí. Elektromotory při svém chodu vydávají zcela jiný zvuk než spalovák. A opět to není žádný ukazatel poruchy, ale v podstatě zcela běžný jev.
Zdroj: https://www.bobvila.com/slideshow/7-car-sounds-you-should-never-ignore-53138