Bezpečnost je v rámci provozu velmi důležitá. O tom není pochyb. V minulosti k žádným standardizovaným testům nedocházelo, a podle toho to také na silnicích vypadalo. Zlom nastal v roce 1997 a to ve spojení se začátkem testování EuroNCAP. Nutno říci, že od doby zavedení měly automobilky velké problémy s tím, aby alespoň uspokojivě uspěli. A právě k prvním dobám daných testů se váže tento žebříček, který ukazuje nejhorší vozidla v historii EuroNCAP testování. O jaká se jedná?
Nissan Navara
Problémová byla druhá generace tohoto vozu. I když sám o sobě působil velkým a robustním dojmem – což mohlo navozovat pocit bezpečí, rozhodně k němu nedocházelo. Potvrzuje to i fakt že vůz nezískal ani jednu hvězdičku. Sice nechyběly airbagy, ale s nimi byl spojený problém v tom, že spínaly pozdě. Další problém byla špatná ochrana dolních končetin, ale i to, že se podlaha vozu posunula o 10 – 20 cm.
Pokud byla s tímto voze spojená jasná přednost, tak tomu bylo především v oblasti designu. Alfa Romeo 156 byla skutečně povedeným vozem. Mnoho lidí se však zhrozilo toho, že auto dostalo 0 hvězdiček v nárazových testech. Hlavní rizika byla pro mnoho lidí až nepochopitelná. Hlavním problémem byla velmi měkká karoserie, která se výrazně mačkala. Deformační zóny jako by neexistovaly. V praxi to znamenalo, že náraz v šedesátce mohl být pro posádku smrtelný.
Rover 100
Celkem zajímavé malé auto, které lákalo na bezpečnostní prvky v podobě airbagu. To byl však jeho jediný plus, díky kterému si auto odneslo alespoň jednu hvězdičku. Jinak to byla spíše katastrofa, a to pokud šlo o ochranu jak končetin, tak i hlavy jednotlivých pasažérů ve voze. Ani ostatní testy však vzhledem k celkovému hodnocení nevyšly nijak pozitivně.
Nissan Almera
Vůz, který zaujal kombinací vzhledu a také praktičnosti. Čím ale zaručeně nezaujal, to byly jeho výsledky pokud mluvíme o nárazových testech. Jeda hvězdička zde mluví zcela za vše. A hlavní problémy? Největší rizikem při dopravné nehodě bylo jak poranění hrudníku, tak i dolních končetin. Větší problém měli hlavně pasažéři, kteří seděli na předních sedadlech. Těm šlo o život podstatně více, než lidem sedícím vzadu.
BMW řady 3
Prestižní a po všech stránkách kvalitní automobilka. Tedy až do chvíle, kdy se k testům nepoužil model označený jako E36. Právě tento model by extrémním rizikem pro řidiče, jelikož způsoboval jak fatální poranění hrudníku, tak způsoboval i poranění nohou a také krční páteře. Při nehodě ve velké rychlosti bylo celkem jasné, jak dopadne. I proto testy EuroNCAP přinesly jasný verdikt, a to v podobě jedné jediné hvězdičky. Na vyhlášený vůz opravdu málo.
Fiat Brava
Stylový automobil, který byl oblíbený hlavně u mladší generace – a to primárně z důvodu zajímavého designu. Co ale zajímavé nebylo, to byly výsledky testů. 2 hvězdičky jasně ukazují na to, že vůz nebyl ideální. V klasických testech nebyl úplně nejhorší, ale pokud šlo o ochranu dolních končetin, ta byla doslova nulová. To ale mladý příliš nevadilo a vůz kupovali i nadále.
Fiat Punto
Pokud se podíváme do segmentu malých vozů této automobilky, je to právě Fiat Punto, který byl populární u klientely, která si s takovým vozem vystačila. Už jeho rozměry jasně napovídaly tomu, že nelze očekávat bůhvíjakou bezpečnost. A to se také potvrdilo. Hlavními problémy byly zranění hrudníku a také dolních končetin. Navíc se na základě pohybu figurín v testovaném voze uvádělo, že horší poranění by měly osoby s vyšší výškou. Punto bylo tedy malým vozem spíše pro malé jedince.
Peugeot 406
Oblíbený automobil, který zaujal hlavně svou praktičností. Byl populární jak v domovské Francii, tak kdekoliv jinde v Evropě. I u nás bylo auto populární jak v případě nových modelů, tak v případě ojetin. O to hůře lze zvládnout zpracovat tvrzení, že auto v hodnocení dostalo jenom 2 hvězdičky. Na druhou stranu ty byly uděleny za nevyhovující ochranu dolních končetin v oblasti kolem. Jinak to celkem šlo.
Mercedes-Benz C
Dalo by se očekávat, že prestižní automobilky měly bezpečnost zvládnutou do posledního detailu. O voze Mercedes-Benz C se to však říci nedalo. Probléme byla generace typově označená jako W202. Tasi vysloužila v testech jenom 2 hvězdičky. Jaký problém tento luxusní sedan měl? Při řadě testů nebyl nijak špatný. Když ale došlo na bočí náraz, opět to byly dolní končetiny, které byly ve výrazném ohrožení.