Už to nejsou jenom elektrická auta. Jsou to také elektrické motorky, které řada lidí odsuzuje, ale z našeho pohledu mají co nabídnout. Několik z nich se představilo na aktuálně probíhajícím Motosalonu v Brně. Nás zaujaly kousky z Itálie, ale také z Číny. Co od nich očekávat, v čem mají budoucnost a jaké mohou mít slabé stránky? Na toto všechno se podíváme.
Čínská značka Super Soco se hodí pro začínajícího jezdce
Ke značce Super Soco jen velmi krátce, jedná se o čínského výrobce elektro-motorek, který však osazuje stroje kvalitními komponenty a už na první pohled jsou tyto stroje velmi „pěkně“ zpracované, na rozdíl od některých jiných vystavovatelů. Tyto stroje patří do kategorie městských elektromotorek a strojů pro mladší generaci jezdců, alespoň podle výkonu motorizací.
Ta se pohybuje u nejslabšího vystavovaného scooteru Super Soco CUx 2,7 kW a Max. točivý moment 115 Nm. Mimochodem v barvách a s logem Ducati, která oficiálně poskytla toto logo, vypadá tento scooter s led osvětlením velmi povedeně. Až po nejsilnější Super Soco TC Max který je o výkonu 5 kW a točivý moment 180 Nm. Ten je spíše podobný klasickému motocyklu s menším obsahem, ale i tak pro synáčka, který chce udělat dojem na prvním rande na dívku, která nerada čichá spálený benzín. Za nás OK.
Nízká váha a dobrý dojezd
Všechny tyto e-motocykly lze řídit s oprávněním skupiny AM nebo B. Doslova obrovskou výhodou je váha. Ta je u nejlehčího modelu bez baterie činí pouze 53,5 kg, u nejvýkonnějšího pak 103 kg.
Další výhodou je dojezd potažmo dobíjení. Dojezd u nejvýkonnějšího modelu je 110 km při průměrné rychlosti 45 km/h. A úplné nabití baterie za necelé tři hodiny, což pro cestu do práce a pro pět rohlíků k večeři naprosto dostatečné.
Italská Energica pro náročné, toužící po výkonu
Více nás však zaujala značka Energica. To už je trochu jiná liga. Velkou pozornost budeme věnovat modelu EGO, který je krásným kouskem italského konstruktérského závodu v Modeně. Tento „E-Superbike“ má elektrický olejem chlazený střídavý motor a permanentními magnety, který dává výkon 107 kW a točivý moment 200 Nm od rozběhu.
Z 0 na 100 za 3 sekundy bez absence poklesu rychlosti jako při konvenčním řazení rychlostních stupňů. Oproti moto s klasickým spalovacím motorem je nestandartní avšak zcela pochopitelná absence spojkové a řadící páčky. Moto akceleruje a deceleruje pouze za požití ovladače plynu jako u konvenčních motocyklů. Pro potřeby jízdy jsou voleny čtyři jízdní režimy: Urban, Eco, Rain, Sport v kombinaci se čtyřmi regeneračními stupni: Low, Medium, High, Off. Dále pak pro potřebu parkování, rozjezd do kopce režim Park. Asist.
Dojedete i 400 kilometrů
Baterie s kapacitou 11,7 kWh Li Pol garantuje dojezd dle tabulek: město 400 km, 230 kombi. Nabití za 30 min na 85% v režimu 4, tedy rychlonabíjení, na 100% v režimu normal za 3 hod.
Rám trubkový příhradový, přední vidlice tlumiče Marzocchi Ø43 mm z nastavitelným odskokem, zadní nastavitelný tlumič Bitubo mono. Kola přední 3,5´´ x 17´´ zadní 5,5´´ x 17´´ doplněné brzdiči Brembo.
Třešničkou je elektronika, která je nejvíce patrná na panelu, který je přehledný a dobře čitelný. Motorku řídí VCU jednotka, která je mozkem celého motocyklu, a která snímá až 100 krát za sekundu vytočení plynu a podle toho upravuje výkon. Je také propojena se systémem ABS a s ním také upravuje regenerativní brždění. Regulátor plynu je vysoce citlivý potenciometr s bezpečnostním mikrospínačem, který detekuje sebemenší polohu plynu a upravuje podle tohoto parametr výkonu.
Propojte motorku s mobilem
V neposlední řadě vyzdvihujeme také konektivitu zařízení. Za pomoci aplikace MYEnergica můžete z mobilu sledovat všechny hlavní funkce jako rychlost a další parametry . Aplikace také zobrazuje na displeji pět nejbližších nabíjecích stanic.
Souhrnem je tento motocykl velmi povedená směsice nejnovějších technologií a italského vkusu, a při absenci některých základních vlastností konvenčního moto jako vůně spáleného benzínu řev spalovacího motoru a klasická řadící a spojková páčka, si tento model najde mnoho příznivců a fanoušků.
Neměli jsme zatím možnost se na tomto stroji svézt, proto nemůžeme hodnotit jeho jízdní vlastnosti ale první dojem dostupné materiály a informace v nás vzbuzují obrovskou touhu vyzkoušet a podělit o zkušenost.
Zdroj: Autorský text