Mýty ve snižování spotřeby – kašlete na ně. Mnoho rad nepomáhá

Octavia G Tec

Jezdit za co nejméně chce každý. Zvláště u delších jízd může mít spotřeba velký vliv na to, kolik provoz vozu stojí. Je jasné, že první kroky spojené s úsporou jasně souvisí s tím, jaké si koupíte auto – s ohledem na jeho tabulkovou spotřebu, stejně jako souvisí i s tím, na jaké palivo jezdí. Pokud už auto máte a toto nemůžete nijak ovlivnit, znamená to pro vás, že často hledáte možnosti, jak spotřebu snížit. Některé rady skutečně fungují – třeba snížení hmotnosti ve voze, nebo správná rychlost a s ní spojená aerodynamika – tedy odpor vzduchu. Potom tu jsou ale i mýty ve snižování spotřeby, které ukazují, že ne všem radám byste měli věřit. A co patří mezi největší lži? Možná vás to překvapí.

Zařazená rychlost je lepší než neutrál

Tento mýtus je celkem častý a to znamená, že je také velmi oblíbený. Z jakého důvodu vůbec lidé nechávají zařazený rychlostní stupeň a nevyřazují? Je to jednoduché. Moderní vozy, které mají elektronicky řízené vstřikování, skutečně při jízdě se zařazenou rychlostí mají svou okamžitou spotřebu nulovou. Naopak při neutrálu palubní počítač nějakou tu kapku spotřeby ukazuje. A právě toto vede mnoho lidí k tomu, že vyřazují. Pokud jste ve voze jako doma a máte dobrý odhad na vzdálenost, může se tento postup vyplatit.

U většiny lidí to však znamená, že spotřebu jenom zvyšují. Proč? Vezměte v potaz, že automobil rozjedete a poté ho necháte jet bez plynu. Na neutrál ho nic nebrzdí a tak ujede bez rychlosti mnohem delší vzdálenost, než když je zařazena. Reálně si sice trochu paliva vezme, ale s ohledem na ujetou vzdálenost je to výhodnější, než když budete mít zařazeno, takzvaně brzdit motorem, neustále co nejrychleji podřazovat a nakonec dospějete do stavu, kdy neutrál musíte dát, nebo bude třeba vozu pomocí plynu přece jenom trochu pomoci kupředu.

Mohlo by vás zajímat:  Hyundai Kona Electric stanovil rekord v dojezdu: na jediné nabití ujel 1026 kilometrů

Pomalý rozjezd znamená úsporu

I s tímto jste se jistě již setkali. I zde je jasným faktem, že na tom trochu pravdy přece jenom bude. Kdo jezdí agresivně stylem brzda – plyn, a to na krátkou vzdálenost, ten své nízké spotřebě opravdu nepomáhá. Chybou však je rozhodně i to, když se budete snažit o co možná nejpomalejší rozjezd. A je jedno, zda od svého domu, nebo z křižovatky se stopkou, nebo třeba na světelné křižovatce. Je pravdou, že když při tom sledujete svou aktuální spotřebu na palubním počítači, tak vás hřeje u srdce, jak je příjemně nízká a vy dosahujete plynule požadované rychlosti. Zapnuli jste si u toho někdy stopky? Zkuste to.

Tím chceme vyvrátit další mýtus o tom, že pomalý rozjezd znamená nutně úsporu. Rozhodně to tak není. Samozřejmě u jízdy přemýšlejte, a tak plyn nesešlapujte bezhlavě. Plynulejší rychlejší rozjezd však neznamená, že vaše auto bude mí celkovou spotřebu vyšší. Proč? Vezměte si, že velmi pozvolným rozjezdem budete stovky dosahovat třeba jednu minutu, po kterou si vozidlo vezme určité množství paliva. A jak je to u rozjezdu svižného? Na palubním počítači se vám může ukázat i dvojnásobná spotřeba. Když však vezmete v potaz i čas, tak své rychlosti dosáhnete za poloviční dobu. Výsledek? Oba styly jízdy si jsou rovnocenné.

Mohlo by vás zajímat:  BMW i8 - Limetkový koktejl

Jedině auto s manuálem

Pokud jde o porovnání automatických převodovek a těch manuálních, je mezi majiteli celá řada obrovských hádek. Nutno říci, že nejvíce se ozývají ti, kteří mají manuál. Jejich argumenty jsou vesměs stejné. V první řadě mluví o tom, že vůz s automatickou převodovkou neumí dobře reagovat s ohledem na požadavek na podřazení. Tento argument jasně ukazuje, že pravděpodobně v žádném voze s automatem, zvláště novějším, nikdy neseděli.

Druhým jejich argumentem je to, že automaty mají mnohem vyšší spotřebu. Pokud jste toto ztvrzení pojali za své, doporučujeme to přestat říkat, jelikož se jedná také o jeden z velmi častých mýtů. Ano, dříve v době prvních automatů tomu skutečně tak být mohlo. Ale nyní? Je pravdou spíše opak, a tak je v současné nabídce vozidel mnoho takových, které mají s automatickou převodovkou v rámci tabulkové spotřeby lepší hodnoty, než u převodovky manuální. Je to proto, že elektřina a chytré systémy jsou a budou vždy lepší, než člověk. Jediný fakt, kdy můžeme dát za pravdu, že automatická převodovka bude mít větší spotřebu, je situace, kdy do vozu s automatem sedne neznalý člověk, kterému bude chvíli trvat, než se s vozem sžije a naučí se jezdit.

Mohlo by vás zajímat:  Ceny dálničních známek se sníží jen někomu. Výhody se týkají elektromobilů a aut na CNG. Aut na LPG nikoliv

Klimatizaci je dobré vypínat

Ano, i toto je velký mýtus. Tedy takto – pokud je klimatizace zapnutá, je skutečně pravdou, že se spotřeba o nějakou tu decku na sto ujetých kilometrů opravdu zvýší. To je neoddiskutovatelný a také v praxi ověřený fakt. Nabízí se tedy jasná rada, spojená právě s tím, že klimatizaci vypnete a tím spotřebu snížíte. A tím se už dostáváme k tomu, proč se jedná o mýtus. Stačí se podívat na souvislosti. Kdy dochází k tomu, že klimatizaci zapínáte? Ano, je to ve chvíli, kdy je velké horko a vy se chcete ochladit. Když ji nezapnete, co uděláte jako druhou věc? Logicky dojde ke stažení okének. Vlivem toho se zcela změní aerodynamika vašeho auta. A to k horšímu. A tento stav vede k tomu, že má vůz horší odpor vzduchu a tak logicky stoupá jeho spotřeba. A protože dané porovnání mnoho lidí zajímalo, vzniklo i několik testů. A jak dopadly? Zapnutá klimatizace je s ohledem na spotřebu lepší volbou, než stažená okénka. Navíc je jízda mnohem pohodlnější. Prudce foukající vzduch z okének není pro žádného pasažéra rozhodně nic příjemného, a pokud jde o hluk, tak ten rozhodně převyšuje jakékoliv konkrétní meze. Při delší jízdě je to na zbláznění.