Různých anket je v motoristickém světě více než dost. Je to třeba Auto roku, nebo Evropské auto roku. Kromě kompletních vozů jsou i ankety, které se zaměřují na bezpečnost, celkový design, stejně jako jsou i takové, které se vztahují na motorizaci. A takovou anketou je i Motor roku. Tedy konkrétně mezinárodní anketa, jejíž poslední ročník nesl název International Engine of the Year 2018. A ten přinesl jasný výsledek. Pokud vás zajímá, jaký motor je aktuálně tím nejlepším, tak čtěte dále.
Objem nižší než 1 litr
I když takovým motorům se většina lidí vyhne nebo se jim posmívá, je pravdou, že v malých městských vozech své uplatnění mít mohou, když se podíváme na to, jaká motorizace v této kategorii dominovala, tak šlo o litrový tříválec turbo, který vyrábí koncern Volkswagen. A to znamená, že ho lze najít pod kapotou celé řady automobilů právě tohoto koncernu. Je to například Volkswagen Up, stejně jako Polo, ale i Golf. Dále nechybí Škoda Fabia, Rapid a dokonce i Karoq, ale i Audi A1, A3 nebo i Q2.
Objem v rozmezí 1,0 – 1,4 litru
Tato objemová kategorie je dnes u klasických vozů celkem populární. Je to dáno ucházející spotřebou, nízkou cenou a poměrně dobrým výkonem. A kdo je vítězem? Tím je motorizace od PSA Peugeot Citroen, a to konkrétně 1,2 l tříválec turbo. Škála automobilů, kde ho lze najít, je vzhledem k popularitě také poměrně široká. Může to být třeba Peugeot 208, 308, 2008, 3008, 5008, stejně jako to může být i Citroen C3, C4, C4 Cactus, C-Elysee, C4 Picasso, C4 Grand Picasso a řada dalších. Jenom těžko narazíte na běžný vůz, kde by se jako možná forma motorizace nenabízel.
Objem v rozmezí 1,5 – 1,8 litru
Tady už se přece jenom dostáváme do segmentu, kdy tento typ motorizace vzhledem k probíhajícímu downsizingu dostávají i lepší auta. Vítězem této kategorie je automobilka BMW, a to s motorem, kterým je při představení tolik proklínaný tříválec o objemu 1,5 litru, v hybridní variantě. Už z toho celkem jasně plyne, že vůz, který ho má pod kapotou, je model BMW i8.
Objem v rozmezí 1,8 – 2,0 litru
Toto kategorii již můžeme označit jako takovou, která je celkem kvalitní. Zatímco dříve byli dvoulitry běžnou součástí klasických vozů, dnes už mluvíme hlavně o tom, že je najdeme pod kapotou automobilů sportovních. A jaký typ motoru v této kategorii vyhrál? Je to varianta od Porsche, konkrétně potom motor 2,0 Turbo. A kde je možné si jeho výkon a jeho kvalitu užít? Hned v dvojici vozů této automobilky a těmi jsou Porsche 718 Boxster a dále je to Porsche 718 Cayman.
Objem v rozmezí 2,0 – 2,5 litru
Pomalu ale jistě začínáme přitvrzovat. Jak pokud jde o samotný objem, tak pochopitelně i tím směrem, pokud jde o samotný výkon. Ostatně jasně to potvrdí výčet modelů, které si představíme v souvislosti s motorem od Audi, kterým je pětiválec turbo o objemu 2,5 litru. Ten ke aktuálně k dispozici v poměrně široké škále modelů, ze kterých může případná zájemce vybrat. A o jaké se jedná? Jde o modely Audi RS3, TT RS, RS Q3. Jak je vidět, jedná se o RS varianty, tedy ostřejší verze klasických modelů. To jenom potvrzuje naši chválu spojenou s faktem, že motor zaujme právě i svým výkonem.
Objem v rozmezí 2,5 – 3,0 litru
Tady už je celkem jasné, že v této kategorii budete moci najít skutečné skvosty, které nabídnou především jedinečný výkon. A která motorizace se stala tou, která v anketě vyhrála? Je to motor od Porsche, konkrétně potom šestiválec turbo. Modelů, kde ho budete moci najít, je skutečně celá řada. A právě v této kategorii nechybí ona legenda značky, tedy ikonický model 911. Když se rozhodnete si ho pořídit, máte zároveň jistotu, že si kupujete jak skvělé auto, tak i nejlepší motor v této kategorii. Aby byl náš výčet konkrétní, podívejme se tedy na jednotlivé modely vozů detailně. Jsou to tyto: Porsche 911 Carrera, 911 Carrera 4, 911 Carrera S, 911 Carrera 4S, Carrera GTS, Carrera 4 GTS.
Objem v rozmezí 3,0 – 4,0 litru
I tady už lze očekávat, že nebudeme mluvit o žádní tuctové automobilce, ale že se bude mluvit o kategorii supersportovních vozů. A jelikož zástupců zde zase až tolik není, je jasné, že boj to byl celkem velký. A komu se povedlo ho vyhrát? Je to automobilka Ferrari se svým modelem 3,9 l biturbo V8. Výkon, ale i zvuk je něco, co běžného člověka musí uchvátit. A kde je možné sílu motoru poznat? Jsou to modely Ferrari 488 GTB, 488 Spider a dále 488 Pista.
Objem vyšší než 4 litry
Jsme u poslední kategorie. Tedy konkrétně u takové, kde mluvíme o tom, že pod kapotou vozů jsou motory s největším objemem na trhu. A ten může být opravdu vysoký, jelikož označení kategorie je spíše tabulkové, než reálné. A kdo je tedy vítězem? Jedná se opět o motorizaci od Ferrari, konkrétně motor 6,5 l V12. A ten aktuálně budete moci najít jenom v jednom jediném automobilu, kterým je konkrétně model Ferrari 812 Superfast.
Kdo je absolutním vítězem?
Jednotlivé kategorie ankety Engine of the Year 2018 máme zmapovány. Pokud aktuálně vybíráte auto, můžete se při posuzování parametrů přiklonit i k tomu, co má pod kapotou. Jak je u různých anket zvykem, je obvykle vyhlašován i takzvaný absolutní vítěz. Tedy ta motorizace, která je pro letošní rok tou úplně nejlepší. A i k tomuto v rámci ankety Engine of the Year 2018 pochopitelně došlo. A o jaký motor se jedná? Jde o Ferrari 3,9 l biturbo V8. tedy o variantu, na kterou narazíte v modelech Ferrari 488 GTB, 488 Spider, 488 Pista. Tyto vozy však budou pro většinu smrtelníků zcela jasně nedostupné. Bohužel.